בכוחה של חקירת משטרה לקבוע האם יוגש כתב אישום כנגדך או האם התיק ייסגר.

 

זה בכלל לא משנה אם אתה עבריין מנוסה או אדם נורמטיבי לחלוטין. יש כללים בסיסיים שאתה פשוט חייב לדעת לפני חקירה במשטרה או יותר נכון, מה לא לעשות בשום אופן ואיך לצלוח חקירה בצורה טובה. אספתי לך פה 10 כללים בסיסיים- שים לב ותשנן.

 

1. אל תסכים להיחקר ללא היוועצות בעורך דין פלילי, גם אם אתה חשוד בעבירה מינורית.

 

2. אל תסכים לתת את הקוד לפלאפון שלך (בכל זאת, יש לך שם דברים פרטיים שיכולים לפגוע בפרטיות של פלוני או פלונית). ואם מסיבה כלשהי אין לך עדיין סיסמה, זה הזמן לעשות.

 

3. אל תחתום על החקירה לפני שקראת אותה בעיון פעם אחת לפחות (אתה תופתע מאי הדיוקים שתמצא שם).

 

4. אל תתפתה להבטחות החוקר- בשנים האחרונות, עוד בהיותי תובע, התחלתי להיחשף לעניין מטריד- שמעתי יותר ויותר חשודים שנחקרו, אשר טוענים בבית המשפט כי החוקר בתחנה הבטיח להם שהם רק צריכים לענות על כמה שאלות והתיק ייסגר תוך כמה ימים. מה קורה בפועל? אתה נחקר בתחנה, מבחינתך זו עבירה מינורית ושטותית ולכן הבטחת החוקר לסגירת התיק נשמעת לך הגיונית. אז זהו, שלא! אז בפעם הבאה שאתה בחקירה והחוקר אומר לך שהתיק ייסגר תוך כמה ימים, תבקש ממנו את זה בכתב.

 

5. אל תיפול בתרגילי חקירה- נו, אתה יודע, השוטר הטוב והשוטר הרע וכו'. קח דוגמה שמתרחשת כל יום- אתה נחקר במשטרה, זו פעם ראשונה שלך, אתה לחוץ וחוסר הוודאות מוציא אותך מאיזון. אתה מבקש לעשן סיגריה והחוקרת הנחמדה יוצאת איתך לעשן. בחוץ, בסיגריה, היא פונה אליך כסחבק, הכול קליל והיא גם תגיד לך שעכשיו אתה יכול לספר ושזה לא רשמי ולא מתועד וזה יהיה מלווה בחיוך רחב וטפיחה על השכם. עצור- ייתכן שאתה מוקלט! החוקרת לא חברה שלך, לא הייתה ולפי המסתמן גם לא תהיה. תתעשת ומהר- החיים שלך תלויים בזה, החופש שלך!

 

6. אל תנדב מידע שלא נשאלת עליו. טבע האדם מוביל לא אחת לברבורי יתר. אתה לחוץ, מזיע ומת לברוח מהסיטואציה ההזויה שנקלעת אליה ואתה מדבר ומדבר ומדבר... אז לא- אתה מדבר אך ורק כשאתה נשאל שאלה. אתה עונה באופן קצר ותמציתי מבלי לנדב מידע מיותר.

 

7. אל תזלזל בחוקר- אתה בטוח בעצמך, אתה כועס ועייף ואת כל הטוב הזה אתה מוציא על החוקר או החוקרת. אל תעשה את זה- זה יכול לפגוע בך. דבר בכבוד ובנימוס. אתה רק יכול לדמיין עם כמה אנשים כאלה ביום צריכה החוקרת להתמודד. תהיה נחמד, תהיה בנאדם. מעבר לזה, אתה כנראה לא רוצה לעלוב ולהתנהג בחוסר כבוד למי שאחראי על החירות שלך.

 

8. אל תשנה גרסה- הוחלט לעצור אותך לאחר החקירה? נעצרת ואתה מובל אחר כבוד לחקירה נוספת, שניה במספר. אל תשנה פרט מהותי מהגרסה הראשונה שנתת. החקירה הראשונה, היא לב ליבה של הגרסה שלך. אל תהרוס אותה אם היא טובה ואל תסבך את עצמך יותר אם היא פחות טובה. כמובן שסביר להניח שבשלב הזה אתה מספיק חכם כדי להיות מיוצג על ידי עורך דין פלילי- אל תוותר על הזכות הזאת, אתה פשוט לא יכול להרשות את זה לעצמך.

 

9. אל תענה אם לא ראית בעיניים- החוקר מטיח בכם שנמצאה טביעת אצבע שלכם במקום? בקשו לראות את המסמך! החוקר הטיח בכם שפלוני הפליל אתכם? בקשו לראות! אל תמסור גרסה לפני שהציגו בפניך את המסמך, התמונה, חוות הדעת וכו'.

 

10. אל תשאיר מקום לפרשנות- התייעצת לפני החקירה בעו"ד פלילי. מצוין. עכשיו מה שנשאר לעשות כדי לצלוח את החקירה, זה פשוט לא לעשות שימוש בביטויים כמו: אולי, יכול להיות, לא סגור על זה וכו'. במידה ואינך בטוח בתשובה לשאלה שנשאלת, אל תשיב או אם אינך זוכר במדויק, תאמר בפירוש- איני זוכר! אל תיתן לחוקר, לפרקליט ולבית המשפט את האפשרות לפרש אותך אחרת. אתה בשיאה של חקירה פלילית שהולכת להשפיע באופן משמעותי על החיים שלך. תיסגר על עצמך עכשיו ותתאפס! כל מילה שתוציא משמעותית מאוד!

 

לסיכום- בשורה התחתונה אז מה כן כדאי לעשות?

 

אז באופן עקרוני ככלל אצבע, ניתן לומר שני דברים, שאם תזכור אותם אתה במצב טוב יותר מאחרים:

 

1. היוועץ בעורך דין פלילי ללא קשר לחומרת העבירות שמיוחסות לך!

 

2. שמור על זכות השתיקה עד להגעת עורך דין פלילי. 


עודכן ב: 18/04/2022