אז החלטתם לשכור דירה וכעת בעל הדירה מעביר לכם טיוטת הסכם שכירות. מה עכשיו?

 


במאמר תמציתי זה נביא מספר נקודות חשובות שכדאי לשים אליהן לב.

 

בדיקת פרטי הדירה

 

יש לבדוק כי הפרטים של הדירה מופיעים, לרבות גוש, חלקה, תת חלקה, כתובת מדויקת (כולל קומה ומספר הדירה), מספר חדרים והצמדות (אם יש) כמו מחסן וחניה.


יש לוודא שהמשכיר הוא אכן הבעלים החוקי והיחיד של הדירה ושאין מניעה חוקית להשכירה.


אם בהליך ההתקשרות מעורב גורם שלישי כמו מתווך או עורך דין, יש לבקש לראות ייפוי כוח מבעל הדירה המייפה את כוחו של הגורם השלישי לייצגו בעניין הדירה.


מומלץ לשוכר להוסיף סעיף בו מצוין שהמשכיר יוכל לבקר בדירה רק לאחר תיאום מראש עם השוכר ובשעות סבירות של היום.
מומלץ לשוכר להוסיף סעיף המציין כי כל חוב הקשור לנכס המושכר ושנוצר לפני או לאחר תום תקופת השכירות לא יהיה באחריות השוכר ולא יחול על השוכר.

 

הוספת סעיף "יציאה" שמאפשר לקצר את תקופת השכירות


מומלץ לשוכר להוסיף סעיף "יציאה" המאפשר קיצור תקופת השכירות בתנאי ובכפוף להודעה מוקדמת. מקובל ששוכר המעונין לצאת מהדירה, מביא שוכר חלופי תחתיו (מכונה גם: "סאבלט" או "שוכר משנה"), אשר חותם על חוזה השכירות (באותם תנאים של החוזה המקורי) ונכנס בנעליו של השוכר היוצא, אשר יהיה מקובל על המשכיר ובלבד שהמשכיר לא יתנגד אלא מטעמים סבירים בלבד.


חשוב לציין בהסכם מי אחראי על תיקון ליקויים בדירה וכן לקבוע לוח זמנים לביצוע התיקונים.


מומלץ לשוכר להגביל את סחירות השיקים על ידי מחיקת המילה "לפקודת" והוספת המילים "למוטב בלבד" ועליהן "קרוס", כדי להבטיח שרק האדם שעבורו נרשמו השיקים יוכל להפקידם בבנק.


מומלץ לשוכר לציין בהסכם כי התשלומים שיהיה עליו לשלם לוועד הבית במהלך תקופת השכירות יהיו עבור הוצאות שוטפות בלבד ולא עבור תשתיות הבניין.

 

הוספת נספח לחוזה השכירות


ככל והדירה מושכרת עם ציוד או ריהוט מומלץ לצרף נספח לחוזה השכירות ובו רשימת הציוד או הריהוט הקיים במועד הכניסה לדירה. מומלץ לצלם את הציוד/ריהוט על מנת לתעד את מצבו עם הכניסה לדירה.


אם לשוכר יש בעל חיים, על השוכר לוודא כי מותר לגדל בעל חיים בדירה, וכי אין סעיף האוסר זאת.


מומלץ לשוכר להוסיף סעיף אופציה בחוזה להארכת חוזה השכירות בשנה נוספת, וכן לציין בחוזה את גובה דמי השכירות בתקופת האופציה.
מומלץ להוסיף סעיף שבמידה שהמשכיר יהיה מעוניין למכור את הדירה במהלך תקופת השכירות, לא תיפגענה זכויותיו של השוכר מכוח הסכם השכירות.

 

ערבויות ובטוחות


בכל הנוגע לערבויות – יש להקפיד שהערבויות המבוקשות עומדות בתנאי החוק (לרבות בעניין הסכום המקסימלי שניתן לדרוש). עוד יש להקפיד כי בתום תקופת השכירות הן יושבו לשוכר.


על השוכר לוודא כי בהסכם השכירות נכתב באופן מפורש, כי המשכיר לא יפעיל את הבטוחות שנמסרו לו מבלי לתת לשוכר הודעה בכתב של לפחות 14 ימים מראש, כדי לאפשר לשוכר להסדיר את ההפרה.


יש לבצע קריאת מונה (מים, חשמל וגז) עם קבלת החזקה בדירה וכאשר מסיימים את חוזה השכירות ועוזבים את הדירה, יש להעביר את החשבונות על שם בעל הדירה או השוכר החדש.


משרדנו עוסק בהכנה של הסכמי שכירות פרטיים ועסקיים ומלווה מזה זמן רב שוכרים ומשכירים בעסקאות אלו. נשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה.

 

שיהיה לכם בהצלחה!

 

 

*האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי. 


עודכן ב: 20/02/2022