שאלה: האם מדיניות הזקנים בצהל חוקית?
תשובה: על פי פקודות הצבא חייל שמינו זכר מחויב לגלח את פניו מדי יום. מכיוון שמדובר בהוראה שמעוגנת בפקודה ולא נקבע שמדובר בפקודה לא חוקית, למרות שבג"ץ בחן את העניין מספר פעמים בעתירות שונות, מדובר במדיניות חוקית. גם התיקון שנעשה בשנת 2020 לגבי העילות למתן פטור זקן והגורמים שמוסמכים לתת אותו נבחן על ידי בג"ץ ונקבע כי הוא מידתי ועל כן חוקי.

 

שאלה: האם יכולים להכריח אותי להתחסן בחיסון שלישי בשביל להתגייס לתפקידים מסוימים?
תשובה: מדיניות צה"ל לגבי החיסונים לא "מכריחה" - ולא יכולה להכריח - אף חייל להתחסן בכפייה אלא מגבילה את הממשק של החייל הלא מחוסן עם שאר אוכלוסיית החיילים בבסיס. למשל, אם חייל לא מחוסן הוא כנראה לא יוכל להיות ללא מסיכה בחדר עם חיילים אחרים ולכן יש תפקידים מסוימים שלא יוכל לבצע והוא לא יגויס אליהם.

 

שאלה: מה קורה אם אני מסרבת פקודה בבקו״ם ולא מתגייסת לתפקיד שנקבע לי?
תשובה: סירוב פקודה בבקו"ם זהה לכל סירוב פקודה בצבא – כלומר, מוביל לתלונה על סירוב פקודה ולהעמדה לדין משמעתי. בהתאם לקצין שישפוט אותך בבקו"ם ודרגתו ייקבע העונש, שיכול לנוע בין קנס, תנאי או ימי מחבוש בפועל (כליאה).

 

שאלה: חייבים לעשות חיסון לקורונה/ להתחסן בחיסונים נוספים בשרשרת החיול?
תשובה: צה"ל אינו מחייב את המתגייסים ואת המשרתים להתחסן אלא מגביל את היכולת לשרת באופן תקין על מנת לא לסכן את שאר החיילים בבסיס. לכן, מי שלא מתחסן לא יוכל להשתתף בפעילויות מסוימות או לשהות יחד עם חיילים אחרים, ניתן גם לפגוע בפריבילגיות אחרות של החיילים.

 

שאלה: מה הזכויות שלי כחייל בכל הקשור למערכת יחסים עם המפקד/קציןה(פקודות בלתי חוקיות, קבילות וכו)
תשובה: הזכויות שלך כחייל בכל הקשור למערכת היחסים שלך עם מפקדך הן מרבית הזכויות הבסיסיות של כל אזרח (מזון, שתייה, שעות שינה, יחס מכבד וכו'). כחייל מוגבלת זכותך לחירות ללכת לאן שתרצה ולפעול כיצד שתרצה ואתה מחויב להישמע לפקודות מפקדייך. רק אם המפקד פוקד עלייך לבצע פקודה בלתי חוקית בעליל (דבר חריג ביותר), יש לסרב לה. אם אתה מרגיש שהמפקד שלך מתנכל לך או מונע ממך טיפול ראוי (רפואי, נפשי, אישי, ת"שי וכיו"ב) יש אפשרות להגיש קבילה לנציב קבילות חיילים על מנת שייבחנו את התלונה.

 

שאלה: האם על כל פציעה בצבא אני יכול לקבל פיצויים? גם אם לא קיבלתי עליה דוח פציעה?
תשובה: פיצויים בעקבות פציעה במהלך השירות הצבאי ניתנים על ידי אגף השיקום במשרד הביטחון אם ניתנת הכרה בנכות של החייל ולאחר שהוכח שהנכות נגרמה תוך כדי ועקב שירותו הצבאי. דו"ח פציעה הוא ראיה לכך שהנכות נגרמה במהלך השירות ולכן חשוב מאוד לקבל העתק ממנו ולוודא שממלאים אותו כראוי. במקרים מסוימים, גם ללא דו"ח פציעה אפשר להוכיח את הקשר בין השירות הצבאי לנכות ובמקרים אלו יתקבלו פיצויים גם בלי דוח.

 

שאלה: מה אתה ממליץ לעשות בסיטואציה שבה יש מפקד שפוגע בכבוד החיילים (צעקות, התנכלות וכו..)
תשובה: אם יש מפקד שפוגע בחיילים באופן "קיצוני" ושיטתי –ניתן לפנות למצ"ח ולהגיש תלונה על אלימות (שיכולה להיות גם מילולית), הטרדות, איומים וכיו"ב. דרך נוספת להתמודד עם מפקד כזה היא בהגשת קבילה לנציב קבילות חיילים. אם מגישים תלונה במצ"ח או קבילה, מומלץ לצרף כמה שיותר חיילים שנפגעו מהמפקד על מנת להעביר את תמונת המצב בצורה הטובה ביותר.

 

שאלה: מה הענישה על שימוש בסמים קלים בצהל?
תשובה: הענישה בצה"ל בגין שימוש בקנאביס משתנה בין מקרה למקרה. בתיקים של שימושים בודדים ומועטים בנסיבות "אזרחיות" (לא בתוך הבסיס ולא בזמן פעילות צבאית/כוננות) לרוב ניתן לקבל "הסדר הקפאה" שבסיומו התיק יימחק (אולם יש תנאים רבים שצריכים להתקיים וחשוב להתייעץ עם עורך דין שמבין בדיני צבא על מנת להבין את המשמעויות). במקרים אחרים, למשל של שימושים רבים בתוך הבסיס ניתן גם לקבל עונש של חודשים בכליאה ממשית ורישום פלילי. חשוב מאוד! אם אתם מגיעים לחקירה בחשד לשימוש בסמים – התייעצו עם סנגור צבאי או עורך דין מיומן שמבין בתחום לפני שאתם מתחילים להיחקר!

 

שאלה: הצבא יכול לעשות לי ועדה רפואית על מחלה שכבר עברה לי בשביל להוציא אותי מהתפקיד שלי? מה אתה ממליץ לעשות בסיטואציה כזאת מבחינה משפטית?
תשובה: ועדה רפואית בוחנת התאמה של חייל לשירות ולתפקיד על בסיס מצבו הרפואי הנוכחי. אם המחלה שהייתה לך בעבר חלפה ואין לה כל זכר או תסמינים ותופעות לוואי והיא לא משפיעה של טיב שירותך, כמו כן – היא לא עלולה לחזור או להתעורר בתנאים מסוימים, אין שום סיבה שוועדה רפואית תשנה את תנאי שירותך. אם כך נעשה, ניתן לערער לגורמי הרפואה במיטב בהסתייעות המפקדים וגורמי השלישות בבסיסך.