על פי חוק הירושה, התשכ"ה 1965, עזבונו של אדם שנפטר יעבור ליורשיו כפי שמורה החוק אלא אם ערך במהלך חייו צוואה הקובעת אחרת. ההסדר שבחוק הנקרא ירושה על פי דין הוא אחיד והוא קובע את זהות היורשים, כמו גם את חלקם בעיזבון. המשמעות היא כי אין בהסדר זה כל מענה לרצון הפרטי של המצווה אשר לרוב, אינו תואם את הוראות החוק בעניין זה. הפתרון אפוא הוא לערוך צוואה. במסגרתה המוריש יכול לדאוג לקרובים לו ביותר ולהורות כי נכסיו יעברו אליהם תוך שהוא קובע על פי רצונו שלו בלבד איזה חלק ברכושו יקבל כל אחד מהם.

 

האם ניתן לערוך צוואה ללא עורך דין?

 

התשובה לשאלה זו היא חיובית. כל מי שכשיר משפטית יכול לערוך צוואה לבדו באופן עצמאי. עם זאת, למסמך הצוואה יש כללים שונים אשר חייבים להתקיים כדי שהיא תהיה ברת תוקף. כמו כן, עליה לכלול את כל סוגי הנכסים של המוריש ולהיות מנוסחת בצורה מאוד ברורה ללא אפשרות לפרשנויות סותרות. כאשר מי מאלו לא מתקיים, חשופה הצוואה להתנגדויות ועלולה להיפסל על ידי בית המשפט לענייני משפחה. במצב זה התוצאה היא כי רצון המצווה לא יתממש. לאור זאת, כדאי להימנע מעריכת צוואה עצמאית ולפנות בעניין זה אל עו"ד לדיני משפחה המתמחה בצוואות וירושות.

 

שמירה על כללי הצוואה


ישנם כמה סוגים שונים של צוואות, כאשר לכל צוואה כללים משלה, טכניים ומהותיים, אשר חייבים להתמלא על מנת שהצוואה תהיה תקפה מבחינה משפטית. חשיבות הליווי המשפטי בעריכת צוואה מתחילה אפוא כאן. ראשית, בבחירת סוג הצוואה המתאים למוריש על פי נסיבות חייו. כך, הצוואה הנפוצה ביותר היא צוואה בעדים, אולם ניתן לערוך גם צוואה נוטריונית או צוואה הדדית כאשר מדובר על בני זוג. שנית, לאחר התאמת סוג הצוואה, עורך הדין יקפיד על עריכת המסמך על פי כל הכללים וכן ידאג לנסח את הצוואה באופן ברור וחד משמעי.

 

ניסוח הצוואה


כאשר מסמך הצוואה, כולו או חלקו, מנוסח באופן מעורפל, נוצר פתח גדול מאוד להתנגדות לצוואה משום שיכולה להיווצר מחלוקת פרשנית. יש לזכור כי כאשר הגיעה העת לממש את הצוואה, הרי שהמצווה כבר אינו בחיים. מכאן שלא ניתן לשאול אותו מה הייתה כוונתו וביהמ"ש נדרש להתחקות אחריה על פי נוסח הצוואה ונסיבות עריכתה. עו"ד לצוואות וירושות יודע ליצור צוואה בהירה אשר משקפת במדויק את רצונותיו של המוריש וכך לצמצם משמעותית את הסיכוי לפרשנויות סותרות.

 

ליווי משפטי מקצועי של עורך דין מקצועי, מיומן ומנוסה בדיני צוואת וירושות יוכל לספק ללקוח הדרכה בנוגע לסוגיות מורכבות הנוגעות לחבויות מס הנובעות מהעיזבון ולהציע פתרונות יעילים למזעור החבות במס עיזבון. כמו כן, עורך דין מקצועי ומנוסה יוכל לייעץ ללקוח אודות הקמת נאמנויות לבני משפחה עם צרכים מיוחדים או לקטינים כדי לתת מענה לסוגיות מורכבות וייחודיות לפי הצורך.

 


מנגנוני הגנה משפטיים

 

כפי שאנו מבינים, האתגר הגדול ביותר בעריכת צוואה הוא להבטיח כי היא תתקיים, כלומר לצמצם ככל שניתן אפשרות של התנגדות לצוואה אשר עלולה להביא לביטולה. ניסוח בהיר של הצוואה והקפדה על כל כללי הצוואה, כפי שהסברנו לעיל יצמצמו מאוד את הסיכוי להתנגדויות. נוסף על כך, עורך הדין ידאג לכלול מנגנוני הגנה שונים בתוך הצוואה אשר יקשו מאוד על ניסיונות לסכל אותה ולהביא לפסילתה בבית המשפט. לאור כל אלו ניתן להבין עד כמה חשוב הליווי המשפטי בעריכת צוואה, כאשר יש להקפיד לפנות לעו"ד שזהו תחום התמחותו אשר בו הוא עוסק באופן שוטף.

 

סיכום

 

ניסיון החיים מלמד כי לא ניתן להפריז בחשיבות של קבלת ייעוץ משפטי מקצועי לצורך הכנת צוואה. מכיוון שמדובר בתהליך שמלווה לא אחת במורכבויות משפטיות ומחייב הבנה מעמיקה של נסיבותיו הפרטניות של כל מצווה, צוואה ערוכה כראוי תבטיח למצווה שרכושו ונכסיו יחולקו לפי רצונו ויספקו ביטחון פיננסי לבני משפחתו בהיעדרו.

 

אף על פי שהחוק מתיר לערוך צוואה באופן עצמאי, קבלת ליווי משפטי מקצועי יכולה להפחית משמעותית את ההיקף והעצימות של חילוקי דעות עתידיים, למנוע סכסוכים בקרב יורשים, מחלוקות פרשניות והתנגדויות אשר עלולות להביא לביטול הצוואה. עורך דין מקצועי ומנוסה יוכל לסייע למצווה לערוך צוואה בהירה וברורה אשר תאפשר לו להיות סמוך ובטוח כי רכושו ונכסיו יחולקו בדיוק לפי רצונו.