אתה מחליט מי יחליט עליך.


מי לא היה רוצה שתהיה לו שליטה על חייו גם כאשר לא יהיה מסוגל לעשות כן בעצמו?


בבוא היום ייתכן ותתקשה או לא תוכל לפעול ולקבל החלטות. מי יהיה אחראי עבורך על העניינים הרפואיים? העניינים הרכושיים? ומי ידאג לעניינך האישיים?


כשאין תמימות דעים בתוך המשפחה והאדם עליו נדרש מינוי אפוטרופוס לא חתם על ייפוי כוח מתמשך מבעוד מועד - במקרה הטוב התהליך מתארך, מגיעים לפתחו של בית משפט, התהליך מסורבל ובסופו בית המשפט מכריע מי יטפל בעניינו של אדם, ואילו במקרה הגרוע חילוקי הדעות לא יובילו את המשפחה לבית המשפט והתוצאה עלולה להפוך למצב קבע עבור אותו אדם וללא אפשרות לממש את רצונותיו בחייו.


מדוע חשוב לערוך מסמך ייפוי כוח מתמשך?


החשיבות לעריכת ייפוי כוח מתמשך היא גדולה ולרוב אנשים מתרחקים ו/או לא חושבים כלל על הסיטואציה המורכבת. חשוב להבין כי מסמך זה רלוונטי עבור כל אדם ולא רק לגיל השלישי, האנשים שזקוקים לייפוי כוח מתמשך יכולים להיות לאחר תאונת דרכים, תאונת עבודה, אירוע מוחי, חולים בדמנציה, חולים בנגיף שהחמיר, חולים הנמצאים בקבוצת סיכון גבוהה, בעלי עסקים, גם צעירים, אשר הגיעו למצב בו נדרש אפוטרופוס עליהם ורצונם לא נכתב ולא נאמר, אנשים שביקשו ממשפחתם מה רצונם אך לא נערך ייפוי כוח מתמשך ורצונם לא נכתב באופן ברור ופשוט והרבה פעמים ללא ייפוי כוח מתמשך רצונות ומשאלות אותו אדם, שחדל להבין בדבר, אינם מתמלאים עוד.


אף אחד לא חושב מה יכול להיות בעתיד והדבר מרתיע אנשים שאינם רוצים לחשוב על סיטואציות רפואיות מורכבות, אבל אנשים יודעים כי אינם רוצים לסבול. המערכת הרפואית פעמים רבות מתעלמת מסבלו של החולה למען הריפוי שלו, המטרה היא לטפל בחולה גם כאשר אין איכות חיים. איכות חיים באה לביטוי בהבנה של המתרחש סביבך, האפשרות להחליט על עניינך, הנאה מדברים פשוטים כמו הליכה לים, יציאה מהמוסד הטיפולי אפילו לזמן קצר, שגרת טיפוח אליה רגיל האדם, בילוי עם משפחה, שמירה על כבוד עצמי, היעדר סבל, היכולת של אדם לטפל בעצמו ללא עזרת הזולת ועוד.


בחירת מיופה כוח שיעמוד מול המערכת הרפואית בבוא העת


ייפוי כוח מתמשך הינו הקול, הפה ורצון החולה, הוא נועד כדי שהמיופים יבינו את רצונות הממנה, שיעמדו מול המערכת בבוא העת ולא יעשו רק מה שהרופא חושב שצריך לעשות. הרבה פעמים המיופים מרגישים אשמה ולא מקבלים את ההחלטה עבור הממנה. חשוב לבחור את המיופה ולהסביר לו את חשיבות תפקידו ואת היותו צינור להעברת המסר והרצון של הממנה. לא כל מיופה כוח יהיה מוכן לכך ולכן חשיבות רבה לבחירת מיופה הכוח שכן יהיה מוכן לכך, הדבר ימנע סבל ופגיעה באיכות חיי הממנה ויחסוך עימותים עם שאר בני המשפחה.


עדיף לערוך מסמך "מגירה", כזה שנמצא לכל מקרה שלא יבוא, מאחר שהמסמך יכנס לתוקף רק במצב בו אדם כבר לא יוכל להבין בענייניו. חשוב לערוך מסמך זה כשאתם עדיין כשירים לכך. המסמך נערך בשיקול דעת וללא לחץ, מביא לביטוי את רצוננו לגבי איך העניינים שלנו ואיך חיינו יתנהלו אם חס וחלילה לא נוכל לעשות כן בעצמנו.


ייפוי כוח מתמשך - רישומו בלשכת רישום המקרקעין


שיקולים לרישום הערה במקרקעין - ייפוי כוח מתמשך:


• על מנת לוודא כי יבוצע רצון הממנה בצורה המדויקת ביותר, כפי שהוא היה בוחר לו.


• על מנת למנוע מצב שבו מחתימים אדם שחדל מלהבין בנושא שלגביו ניתן ייפוי הכוח המתמשך (סעיף 32 יט'(א)) על מסמכים במרמה ו/או מבלי שאינו מבין על מה חתם.


• על מנת להסדיר ולעבוד בשקיפות מול כל הגורמים הנוגעים בעניין, בדומה למצב של מינוי אפוטרופוס.


יש לשים לב כי אין המדובר ברישום הערת אזהרה, אלא על טופס "בקשה לרישום במקרקעין".


בהתאם לתיקון חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות תשכ"ב 1962 (להלן: חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות"), ייפוי כוח מתמשך יינתן בכתב ולפי טופס שנקבע בתוספת לתקנות הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (ייפוי כוח מתמשך הנחיות מקדימות לאפוטרופסות ומסמך הבעת רצון) התשע"ו 2017. כן נקבע כי ייפוי כוח מתמשך יכנס לתוקפו רק לאחר שנציג האפוטרופוס הכללי אישר כי הוא נכנס לתוקף. חריג: אם ניתנה הרשאה מפורשת בייפוי הכוח המתמשך, ניתן לרשום הערה גם במועד המוקדם לאישור האפוטרופוס הכללי על תחילת תוקפו של המסמך.


עם אישור ייפוי הכוח המתמשך כתקף על ידי נציג האפוטרופוס הכללי ניתן יהיה לרשום הערה במרשם בדבר קיומו של ייפוי הכוח המתמשך.


ניתן לרשום הערה כאמור, הן על בעל זכות במקרקעין והן על מוטב הערת אזהרה.


מתי ייפוי כוח מתמשך ייכנס לתוקף?


מסמך ייפוי כוח מתמשך נכנס לתוקף על ידי נציג האפוטרופוס או על ידי הממנה או מיופה הכוח או אדם המוכיח כי יש לו עניין בדבר. חריג במידה וקיימת הרשאה מפורשת בייפוי הכוח המתמשך ואז ניתן לרשום הערה גם במועד המוקדם לאישור האפוטרופוס הכללי על תחילת תוקפו.


לאחר רישום הערה לא ניתן לבצע שום עסקה או פעולה במקרקעין ללא אישור בית המשפט. לאחר קבלת צו בית משפט או אישור האפוטרופוס הכללי או אם הממנה נפטר, ניתן לבטל את הערת הרישום.