חדלות פירעון - הגדרה:


חדלות פירעון היא מצב כלכלי בו אין בידיו של אדם לעמוד בהתחייבויותיו הכספיות שנטל ולשלם את חובותיו במועד, הואיל והסכום הכולל של חובותיו גבוהים משווי סך כל נכסיו - בין אם זה מהכספים הקיימים בחשבונות הבנק שלו ועד לנכסי מקרקעין ו/או מיטלטלין, ככל ושייכים לו. במקרה כזה, לא עומדת לחייב היכולת לעמוד בתנאי התשלומים ולפרוע את חובו והוא למעשה מכריז כי אין לו יכולת להשיב את הסכום במלואו - חדל פירעון.


חדלות פירעון במסגרת הליך הוצל"פ:


חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי תשע״ח 2018, אשר נכנס לתוקף בשנת 2019 הביא לשינויים ולסדר חדש ביחס לאופן התנהלות המחוקק ביחס לחדלות פירעון וקביעת מסלול שיקום כלכלי ייחודי.


החוק הנ"ל בעצם יצר מנגנון הפרדה בין ניהול הליכי חדלות פירעון באמצעות הליך פשיטת רגל בבית המשפט, באופן דומה יחסית לדרך שבה התנהל ההליך עד לתוקפו של החוק, לבין מנגנון נוסף, שבו תחת תנאים מסוימים ינוהל הליך חדלות הפירעון על ידי לשכת ההוצאה לפועל.

 

בהתאם לחוק הנ"ל, כאשר חייב המכריז על חדלות פירעון הוא יחיד, ולא תאגיד, וסך חובותיו עונים להגדרת "חובות בסכום נמוך"- עפ"י סעיף 186 לחוק הנ"ל ההגדרה הינה יחיד שסך חובותיו אינו עולה על 161,236 ₪. ועולה על סך 53,745 ₪.


במקרה שכזה, יכול החייב היחיד להגיש בקשה לצו לפתיחת הליכים לרשם ההוצאה לפועל ובהתאם לבחינת הנתונים על ידי רשם ההוצאה לפועל, לקבל צו לפתיחת הליכים ובו הכרזה על החייב כחדל פירעון.


בהתאם למתן הצו הנ"ל, ייעצרו ויוקפאו כל ההליכים המשפטיים והליכי הגבייה החלים כנגד החייב, וזאת פרט לחריגים מסוימים הקבועים בחוק ו/או על פי החלטת ביהמ"ש.


הגשת בקשה להליך חדלות פירעון בהוצל"פ


את הבקשה לפתיחת הליכי חדלות פירעון בהוצאה לפועל יש להגיש באתר רשות האכיפה והגבייה על ידי טופס מקוון, אליו יש לצרף את המסמכים הנדרשים הרלוונטיים ביחס להיקף החובות, כתב ויתור על סודיות וכן אישור על תשלום אגרת פתיחת תיק. את הבקשה ניתן להגיש ללשכת ההוצאה לפועל שנמצאת במחוז אליו משתייך החייב.


הליך חדלות הפירעון בהוצל"פ


במידה ורשם ההוצל"פ מאשר את בקשת החייב, ניתן צו זמני העוצר את ההליכים כנגד החייב. בסמוך לאחר מתן הצו, נבחנת האפשרות לבצע הסדר תשלומים גורף, בפריסה מסוימת ומוסכמת על ידי הנושים. ככל ואין אפשרות לקיים הסדר, ייכנס רשם ההוצל"פ אסיפת נושים, במסגרתה יתקיים דיון בנוגע להסדר מחודש של החובות. לאחר מכן, בהתאם להימשכות ההליך יינתן כנגד החייב צו לפתיחת הליכים, במסגרתו יוטלו עליו הגבלות כלכליות ואיסור יציאה מן הארץ וכן ימונה מנהל מיוחד אשר תפקידו יהיה לנהל את ההליך השיקומי של החייב ובהמשך, להביא למתן "צו שיקום כלכלי" לחייב ובו יפורטו תנאיו של החייב לשיקום כלכלי כמו חובת תשלומים חודשית, ההגבלות שעליו לעמוד בהן והיקף החובות שייאלץ לשלם. בהתאם לשיתוף הפעולה של החייב ולצד יכולת ההחזר שלו, ניתן לסיים הליך זה בכ-3 שנים לערך, כשבסיומן ובמידה ויעמוד בתנאים הנדרשים, יקבל החייב "צו הפטר" שפוטר אותו משארית חובותיו ומסיים את תקופתו כחדל פירעון.