ברור הדבר שעצם העלאת הנושא או השאלה האם תסכים/י שנערוך הסכם ממון בינינו? יוצרת תחושת חוסר נעימות, ומלווה בדרך כלל ברגשות מעורבים ורצון להימנע מהעלאת השאלה הכל כך לא נעימה של מה יקרה אם חס וחלילה ניפרד? ולמה בכלל לעסוק בשאלה של פרידה בשלב כה מוקדם ויפה בחיים?


כאשר שני בני הזוג מתחילים את חייהם המשותפים בנקודת מוצא כלכלית זהה, ההנחה הרווחת היא, כי במידה ויחסיהם יעלו על שרטון בבוא היום, הם יאלצו לחלק שווה בשווה את כל רכושם אשר נצבר במהלך שנות חייהם המשותפות, ומשכך עריכתו של הסכם ממון אינה עולה על הפרק.

 

בשנים האחרונות, חלה עליה במודעות הציבור לצורך בעריכת הסכם ממון אשר נבע ממספר סיבות עיקריות:


עליית שיעור הגירושין בישראל – סטיסטית אחד מכל שלושה זוגות הנישאים עתיד להתגרש.


נישואים מאוחרים - גיל הנישואים מבוגר מאשר בעבר, והצדדים מגיעים לחתונה עם כסף ורכוש שצברו במהלך השנים.


נישואים שניים – כאשר קיים כבר תא משפחתי שאליו מצרפים בן זוג חדש אולם לא רוצים לפגוע ברכוש ו/או במתנות ו/או בירושה שקיבל אחד הצדדים ממשפחתו.


הצורך בעריכת הסכם ממון נכון ומחויב, על אחת כמה וכמה, כאשר המדובר בבני זוג שאחד מהם הינו בעל זכויות במשק חקלאי או נחלה.


המקרים הנפוצים בהם נערך הסכם ממון בין בני זוג במגזר ההתיישבות הינם:


אחד מבני הזוג עתיד לרשת זכויות בנחלה מהוריו.
אחד מבני הזוג מונה בן ממשיך בנחלה.
אחד מבני הזוג קיבל זכות לפיצול נחלה.
אחד מבני הזוג מתעתדים לבנות בשטח הנחלה של ההורים את בית מגוריהם.
קיומה של מערכת יחסים זוגית ללא נישואין.


ייחודו של ההסכם מכוחו מוענקות זכויות במשקים חקלאיים ועל פיו מועברות זכויות במשק חקלאי אגב ירושה, קרי - הסכם המשבצת, מחייב הגנה על בעל הזכויות המעוניין להינשא בשנית ו/או לקיים מערכת זוגית חדשה, מבלי שהדבר יפגע ביכולת שלו להותיר את הזכויות במשק החקלאי / בנחלה, מחוץ למסגרת הנכסים והרכוש המשותף במערכת הזוגית החדשה.


ההשלכות של פקיעת קשר בין בני זוג אשר יש להם זכויות מלאות או חלקים בנחלה, יכול להיות גם במקרה של פרידה וגם במקרה של פטירה. כניסה למערכת יחסים זוגית של בעל זכויות בנחלה, ללא עריכת הסכם ממון מתאים, "מעמידה בסיכון" את כל הזכויות בנחלה ולמעשה בפטירתו של בעל הזכויות יועברו כל הזכויות לבן הזוג החדש גם אם נערכה צוואה המורה אחרת!.


הורים רבים המבקשים להעניק לבן/בת את הזכויות בנחלה במתנה או למנות את הבן/בת כבן ממשיך בנחלה, מתנים את הענקת המתנה או מינוי הבן הממשיך בעריכתו של הסכם ממון בין בני הזוג אשר יגדיר את מערכת הזכויות בין בני הזוג במקרה של פטירה.


 


עודכן ב: 25/06/2013