בית משפט השלום בבאר שבע דן לאחרונה בעניינו של תושב ערד, לאחר שנתפס עם כמות של 110 גרם קנאביס בחדר השינה בביתו וזאת שלא לצריכה עצמית וכן ללא רישיון או היתר. האיש טען כי הסמים שנתפסו בביתו הוחזקו לשימוש אישי שלו ושל אשתו, וכי הוא סובל מבעיות רפואיות (בגינן קיבל בהמשך אישור רפואי לשימוש בקנאביס), ש"אילצו" אותו להשתמש בסם ללא אישור.


אף שהאיש כבר הסתבך עם החוק בעבר וקיימות לו מספר הרשעות בעבירות אלימות ורכוש שחלה עליהן התיישנות, השופטת התחשבה בהיותו אב מפרנס לשלושה ילדים קטנים, וכן בעובדה שהוא הודה במעשיו וקיבל בהמשך, כאמור, רישיון להחזיק ב-40 גרם קנאביס בחודש.


העונש שהוטל על האיש כלל חודשיים מאסר שהומרו בעבודות שירות, קנס כספי בסך 3,000 שקלים ומאסר על תנאי של חצי שנה אם יעבור עבירות סמים בשלוש השנים ממתן גזר הדין.


עמדת בית המשפט מול חומרתן של עבירות סמים


מאחר שמדובר בעבירה של החזקת סמים שלא לצריכה עצמית, בית המשפט רואה למול עיניו את שלום ובריאות הציבור שעלולים להיפגע כתוצאה ממעשים אלה. השופטת אף הדגישה את הפגיעה האפשרית בחברה מהחזקת סמים, לצד הפגיעה האישית מהסם של המשתמש הבודד.


לאור זאת, מערכת המשפט רואה בחומרה עבירות סמים ומוצאת לנכון להטיל עונשים מרתיעים שיסייעו במיגור תופעות השימוש והסחר. בגזר הדין הדגים בית המשפט באמצעות מספר עבירות דומות מתחום הסמים, כי כבר ניתנו בעבר עונשים שכללו עבודות שירות של מספר חודשים ואף מאסר בפועל לתקופת זמן דומה. עם זאת, יצוין כי נעשית הבחנה בין שימוש והחזקת סמים "קלים" כמו קנאביס או חשיש לבין סמים "קשים" כמו קוקאין או הרואין.


התחשבות לצד מתן משקל להימצאותן של הרשעות קודמות


בבואה לקבוע את עונשו של הגבר, השופטת ראתה לנגד עיניה את מכלול העובדות והנתונים הבאים: האיש סבל ועודנו סובל מבעיה בריאותית, שזיכתה אותו באישור לשימוש עצמי של 40 גרם קנאביס בחודש. עם זאת, האישור התקבל לאחר המקרה המדובר, ובכל מקרה הוא נתפס עם כמות יותר גדולה מזו שאושרה לו בהמשך. כמו כן, הגבר הודה במעשיו וקיבל עליהם אחריות מלאה, אם כי טען שהשימוש בסמים היה מיועד לשימושו האישי ולשימושה של אשתו. נוסף על כך, בית המשפט התחשב בכך שחלפו כשנתיים וחצי מאז בוצעה העבירה.

 

השופטת הוסיפה כי העובדה שהגבר הוא אב לשלושה ילדים קטנים, אשר להם הוא משמש המפרנס העיקרי כעובד בחנות ירקות, נלקחת גם היא בחשבון בקביעת העונש, וכי שליחתו למאסר, אף באמצעות עבודות שירות, עלולה לפגוע בפרנסת המשפחה שלו. באשר לסוגיית עבודתו של הגבר יצוין כי במהלך המשפט, טענה ההגנה כי האיש מבצע באמצעות רכב משלוחים מחנות הירקות, וביקשה שבית המשפט לא יפגע בפרנסתו ויימנע מפסילת רישיון הנהיגה שלו – מרכיב בעונש שממוקם בתחתית מתחם הענישה הניתן במקרה של עבירות סמים.


העונש: עבודות שירות, קנס ומאסר על תנאי


לאחר בחינת כלל השיקולים, השופטת גזרה על האיש עונש שניתן להגדירו כמידתי אך טומן בחובו גם את מרכיב ההרתעה: חודשיים מאסר שירוצו באמצעות עבודות שירות. האיש יבצע את עבודות השירות שהוטלו עליו בבית החולים הווטרינרי האוניברסיטאי בית דגן, במשך שמונה וחצי שעות ביום, לאורך חמישה ימים בשבוע, למשך שמונה שבועות. לאיש הובהר כי אם יפר את תנאי עבודות השירות שלו בכל שלב, עבודות השירות יופסקו והוא עלול להמשיך לרצות את יתר התקופה שנותרה לו במאסר של ממש, כלומר מאחורי סורג ובריח.

 

יש לך שאלה?

פורום סמים


במקביל למאסר שהומר בעבודות שירות של חודשיים, בית המשפט גזר על האיש מאסר על תנאי לתקופה של שלושה חודשים, אשר יופעל אם תוך שלוש שנים מיום מתן גזר הדין האיש יבצע עבירה בתחום הסמים. במקרה כזה, אורכו של המאסר על תנאי יעמוד על תקופה של שישה חודשים. נוסף על עונשים אלה, האיש חויב בתשלום קנס כספי בסך 3,000 ש"ח, אותו הוא יכול להמיר בחודש מאסר.


באשר לרישיון הנהיגה של הגבר, בית המשפט קיבל את בקשת הסנגורית ולא גזר עליו שלילת רישיון, אולם הורה על פסילת רישיון נהיגה על תנאי, שתופעל אם תוך תקופה של שלוש שנים ממתן גזר הדין הוא יבצע עבירה מתחום סמים.


ת"פ 50729-04-21


עודכן ב: 13/06/2023