אין אדם לא מוצלח... יש אדם לא מודרך....


חייבים רבים מוצאים עצמם מתמודדים מול חובות כבדים, ריבוי תיקי הוצאה לפועל, הליכים שונים כנגדם, עיקולים בבנק, עיקול משכורת, הגבלת חשבון בנק ועוד.


עד חודש ספטמבר בשנת 2019 פנו החייבים להליכי פשיטת רגל שהיו מסורבלים יותר, נוקשים יותר וארוכים יותר. רבים מהחייבים לא יודעים כיצד לפנות להליך שימנע הדרדרות כלכלית נוספת ואף חוששים להכנס להליכי חדלות פירעון וזאת בשל הדרכה שגויה או המלצות להלוואות נוספות על ידי בנקים וחברות אשראי.


חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי מהווה בשורה של ממש עבור החייבים


חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי שנכנס לתוקפו בספטמבר 2019 הוא בשורה של ממש אשר שם את החייב במרכז ומטרתו לקצר את ההליך ולשקם את החייב בכך שייצא לדרך חדשה נטולת חובות והכל במטרה לשיקום כלכלי של החייב.

 

לא לכל אדם בעל חובות נמליץ לפנות להליכי חדלות פירעון, שכן החוק מאפשר הגנות נוספות, אולם בטרם פנייתכם להליך, ריכזנו עבורכם את עשרת הדיברות (וטעויות נפוצות) לפני פניה להליכי חדלות פירעון (לשעבר פשיטת רגל):

 

גובה החובות - הוא מרכיב חשוב ועיקרי בהחלטכם אם לגשת להליך חדלות פירעון. כיום החוק מאפשר לרכז את החובות עד 150 אלף שקלים בהוצאה לפועל ללא התערבות בית המשפט, אך גם כאן כדאי לשקול היטב אם יש כדאיות בהליך וזאת במיוחד בשל גובה החובות הנמוך.


ריכוז החובות - כדאי לבדוק ולרכז את כל החובות העומדים כנגדכם, גם אלו שלא נפתחו כנגדכם תיקים בהוצאה לפועל עבורם או בבית המשפט לרבות הלוואות, שיקים עתידיים והתחייבויות עתידיות.


ריכוז ההוצאות - מומלץ לרכז את כל הוצאות הבית שלכם ובני ביתכם, כך שהלוואות יחשבו בנפרד ולאחר מכן לבדוק מהם התשלומים השוטפים והבסיסיים למחייה שוטפת.


הערכות מחודשת להתנהלות כלכלית - מומלץ לקבל החלטות להתנהלות כלכלית בהליך, לרבות ניהול חשבון בנק תקין ללא הלוואות, שיקים וכרטיסי אשראי. ניתן לעשות שימוש בכרטיס דביט (חיוב מיידי על פי כספים המצויים בחשבון). במידה ואין בידכם חשבון בנק תקין, מומלץ בטרם פתיחת ההליך לפתוח חשבון בנק ללא מסגרת אשראי וזאת מאחר שעם מתן צו פתיחת הליכים נרשמת הגבלה בבנק ישראל.


המנעות מנטילת הלוואות נוספות בסמוך להליך - סביר להניח כי יהיו בנקים וחברות אשראי אשר ימשיכו להפעיל לחצים וזאת על מנת לשכנע אתכם ליטול הלוואה נוספת, אולם מניסיון עבר שסיפרו חייבים במשרדנו, נטל ההחזר בהלוואות, ובמיוחד כשהן הלוואות נוספות על הקיימות, אינו מקדם ו/או מוחק את החובות, אלה רק מגדיל אותם והופך לכדור שלג שלא ניתן לעצור. הלוואות בסמוך לכניסה להליך חדלות פירעון יכולות להחשב כתרמית ו/או חוסר תום לב ובכך להוביל לתוכנית פירעון גבוהה ו/או לקביעת תקופה ארוכה בתוכנית הפירעון ואף לביטול ההליך.


ערבים - המנעו מלהחתים ערבים בהתחייבויות שונות ובמיוחד בהלוואות, שכן הליך חדלות פירעון מגן עליכם בלבד והנושה יפנה להליכים שונים לרבות תיק בהוצאה לפועל כנגד הערב.


פרסום ברשתות להחזרי חובות נמוכים - אל תתפתו לפירסומים שונים אודות החזרי חובות נמוכים. כל חייב הוא עולם ומלואו ולכן יש פרמטרים רבים לפיהם נקבע צו התשלומים לכל חייב ובניהם: גיל, מצב בריאותי, יכולת השתכרות, נכסים, מספר הנפשות במשפחה, תשלומי מזונות ועוד. מומלץ לפנות לעורך דין לייעוץ ראשוני וזאת על מנת לבדוק והלעריך את התאמתכם להליך.


ייצוג על ידי עורך דין - המנעו והשמרו מחברות ו/גורמים זרים שאינם עורכי דין המציעים לכם ברשתות החברתיות ובאינטרנט ייעוץ משפטי ומחיקת חובות. אנו ממליצים לכם לפנות לעורכי דין מומחים בתחום החובות וחדלות פירעון ולבחור את עורך הדין שיעניק לכם את השירות הטוב ביותר, האמין, המקצועי והדיסקרטי, אשר יהיה קשוב לכם וזמין לכם לכל פנייה.


הפקדת כספים בנאמנות - במידה ובחרתם לבדוק הסדרים בטרם הליכי חדלות פירעון ואף בהליך עצמו, המנעו מהפקדת כספים בחשבונות נאמנות או בחברות שונות המציעות לכם לשמור את כספכם. מספיק לגלול באינטרנט ולמצוא מקרים שונים ומצערים בהם הכסף לא שב לידי בעליו.


נכסים - במידה ובידכם נכסים, יש להזהר ולשקול היטב כדאיות בכניסה להליך. ברוב המקרים התשובה לכך תהיה שלילית וכדאי להמנע מההליך, אך לשם כך יש לשקול את גובה שווי הנכס במכירתו לעומת יתרת המשכנתא, גובה החובות, האם תהיה ביכולתכם אפשרות לפדות את חלקכם בנכס במסגרת תוכנית הפירעון והאם תהיו זכאים לדיור חלופי במידה והנכס ימומש בהליך חדלות פרעון.


יש לקחת בחשבון כי גם ירושות הן חלק מנכסי החייב שכדאי לשקול בטרם כניסה להליך וכי הסתלקות מצוואה או ירושה אינה הפתרון במקרים רבים.


לכל תיק יש פתרון


לכל תיק יש פתרון ולכן כבר מהפגישה הראשונית, עורכים בדיקה מעמיקה של נתוני הלקוח והתנהלותו הכלכלית לרבות הכנסות התא המשפחתי והוצאותיו וזאת לצורך בניית התיק והשלכותיו העתידיות.

 

חייבים רבים מעלים חששות שונים מההליך וההתנהלות בו. חשוב להדגיש במקום הזה כי ההליך מעניק לחייב הרבה אוויר לנשימה, אם זה כולל ניהול חשבון בנק ללא עיקולים וללא מסגרת אשראי כך שלא יסתבך שוב בחובות וחריגות, כרטיס דיירקט דביט, כך שלא הכרחי שתמיד יהיו לו מזומנים בכיס.

 

החייב יודע בדיוק מה ההכנסות שלו ומנהל על פי ההכנסות, ללא חריגות והלוואות מיותרות.

 

חייב שלפני ההליך שילם אלפי שקלים בהחזר הלוואות עד שלא יכל לשאת בהם יותר ולפעמים על חשבון רווחה כלכלית ואפילו אוכל למשפחתו, יהנה משקט ויסיר דאגה כיצד מחר יחזיר הלוואות באלפי שקלים ובידיעה כי כל החובות מרוכזים במקום אחד ותחת פיקוחו של בית המשפט או רשם ההוצאה לפועל.

 

עו"ד שלי גרשט חברה בלשכת עורכי הדין משנת 2010, בעלת נסיון של למעלה מ-11 שנים במשרדי עורכי דין שונים העוסקים בתחום פשיטת הרגל והוצאה לפועל, חברה בוועדת ההוצאה לפועל ופשיטת רגל של לשכת עורכי הדין.