במאמר זה, נבין את המשמעות של הגשת תביעה ל"החמרת מצב רפואי", נכיר את שלבי ההליך ואת ההשלכות הנלוות להגשת תביעה כאמור.

 

הגשת תביעה ל"החמרת מצב רפואי"

 

בהתאם להוראות חוק הנכים (תגמולים ושיקום) תשי"ט-1959, נכה שמצבו הרפואי הוחמר רשאי להגיש תביעה ל"החמרת מצב רפואי" במידה וחלפו ששה חודשים מיום קביעת דרגת נכותו האחרונה. בהקשר זה, חשוב להבדיל בין תביעה ל"החמרת מצב רפואי" שמתייחסת להחמרה רפואית בפגימה שהוכרה לבין "תביעה לנכות מוסבת" שמתייחסת להחמרה רפואית בפגימה שלא הוכרה אך נובעת מהנכות המוכרת.


כמו כן, ובטרם הגשת התביעה ל"החמרת מצב רפואי" נכון וכדאי לדעת כי הוועדה מוסמכת לאשר את הבקשה, לדחות את הבקשה ואף להפחית את אחוזי הנכות הקיימים לתובע כך שיש לשקול היטב קודם לכן את סיכויי הגשת התביעה. בדומה להגשת תביעה להכרה כנכה צה"ל, המלצתנו היא לאסוף תחילה מסמכים רפואיים עדכניים ואף לגשת לבדיקה רפואית על ידי רופא מומחה שיחווה דעתו באשר למצבו הרפואי של התובע ולשאלה האם חלה החמרה במצבו הרפואי.

 

הליך הגשת תביעה ל"החמרת מצב רפואי"


תחילה יש למלא טופס בדיקה מחדש (החמרת מצב) ולצרף מסמכים רפואיים עדכניים לרבות בדיקות, חוות דעת, פירוט טיפולים וכל מסמך רפואי עדכני המעיד על מצבו הרפואי של התובע.


לאחר הגשת התביעה וצירוף המסמכים הנדרשים התובע יידרש להתייצב בפני ועדה רפואית שתקבע האם אכן חלה החמרה במצבו הרפואי של התובע. ההחלטה כאמור, תתקבל בהתאם לתקנות הנכים (מבחנים לקביעת דרגת נכות), תש"ל 1969, בהתחשב בסוג הפגיעה וחומרתה ובהתבסס על המסמכים הרפואיים וחוות הדעת שצורפו במסגרת הגשת התביעה (ומכאן החשיבות לאופן הגשת התביעה), וממצאי הבדיקה הרפואית.

 

ערעור על החלטת הוועדה הרפואית - תביעה ל"החמרת מצב רפואי"


על החלטת הוועדה ניתן להגיש ערעור לוועדה עליונה בתוך 45 יום מקבלת החלטת הוועדה. לאחר קבלת הערעור, התובע יוזמן לוועדה רפואית נוספת (ועדה רפואית עליונה).

 

דברים שחשוב וכדאי לדעת לפני ועדה רפואית במשרד הביטחון


האופן שבו תתארו את מצבכם בפני הרופאים בוועדה, הדרך שבה תיגשו לבדיקה הרפואית והמסמכים שתציגו, ישפיעו בסופו של יום על קביעת הוועדה ולכן חשוב שתגיעו מוכנים ושתדעו לתאר את המגבלות שלכם בצורה ברורה ועניינית. שתפו פעולה בבדיקה הגופנית, אל תשכחו לציין כל מיחוש, הגבלה או כאב שמופיע.


כמו כן, נהגו בצורה מהימנה והימנעו מהצגת מגבלות ובעיות שאינן משקפות את מצבכם הרפואי כי הדבר עלול להשפיע באופן שלילי על קביעת האחוזים על ידי הועדה הרפואית.

 

חשיבות ייצוג של עורך דין בתביעה ל"החמרת מצב רפואי"


להחלטת הוועדה הרפואית חשיבות מכרעת בכל הקשור לקביעת הזכאות לתשלומים ולזכויות וההטבות השונות מטעם משרד הביטחון.
מובן, ככל שאחוזי הנכות שייקבעו יהיו גבוהים יותר כך גם ההטבות והתגמולים יהיו גבוהים יותר ומכאן החשיבות בקבלת ייעוץ והכוונה מעורך דין שמתמחה בתביעות נגד משרד הביטחון, אשר יש לו הידע הנדרש והכלים לוודא שאחוזי הנכות יקבעו בהתאם לתקנה/ תקנות שמשקפות במלואן את מצבו הרפואי של התובע.


אנו מאמינים שקבלת ייעוץ וייצוג משפטי מעורך דין שמתמחה בבלעדיות בתביעות נגד משרד הביטחון אשר יש לו הניסיון והידע הנדרש- הוא שעושה את ההבדל בין כישלון להצלחה.


נטלי גוילי כהן - משרד עורכי דין, הינו משרד המתמחה באופן בלעדי בייצוג חיילים ואנשי כוחות הביטחון בתביעות נגד משרד הביטחון - אגף שיקום תוך ליווי מלא לאורך כל הליך הגשת התביעה החל מהגשת טופס תביעה וצירוף המסמכים הנדרשים, ליווי וייצוג בוועדה רפואית ובערכאות משפטיות ועד לקבלת אחוזי הנכות המותאמים למצבו הרפואי של התובע וקבלת מלוא הזכויות.


כל הדרך, צעד אחר צעד, נלחם עבורכם ועבור הזכויות שלכם.


נטלי גוילי-כהן, משרד עורכי דין.