בשוק קיימות פוליסות ביטוח שונות. למשל, ביטוח רכוש, רכב , בריאות, חיים וכד'. בכל אחת מפוליסות ביטוח אלו, המבוטח נדרש לגלות את כל הפרטים המהותיים הנדרשים ממנו, כתנאי למתן תוקף לחוזה ביטוח. זאת בנוסף לעמידה בתנאי החוזה עצמו. כך למשל, מבוטח שרכש ביטוח בריאות לאחר שחלה במחלה סופנית ולא גילה פרט זה, יתכן שלא יהיה זכאי לתגמולים עקב הפרת חובת הגילוי. דוגמא נוספת לדיון בנושא ניתן לראות בפסק הדין דנא.


יש לך שאלה?
תביעות ביטוח
פורום זכויות חולי סרטן
פורום אובדן כושר עבודה

 

במקרה דנן, הוגשה לבית המשפט תביע לתשלום תגמולי ביטוח. על פי עובדות המקרה, המנוח אובחן בשנת 2004 כסובל ממחלת הסרטן. הוא החל לעבור טיפולים רפואיים והוכר כמי שנשלל כושר עבודתו. באותה תקופה, למנוח הייתה פוליסת ביטוח "אובדן כושר עבודה" באחת מחברות הביטוח הגדולות בארץ. לפיכך, הלה פנה למבטחת בתביעה לתשלום תגמולי הביטוח להם היה זכאי. חברת הביטוח אישרה את התשלומים.


כעבור שנתיים, בשנת 2006, המנוח החליט לרכוש דירה יחד עם זוגתו. לצורך כך, הוא פנה לבנק במטרה לקבל הלוואה מובטחת במשכנתא. לצורך קבלת ההלוואה, בני הזוג חויבו לרכוש פוליסת ביטוח חיים ולמלא הצהרת בריאות. בהצהרה זו, המנוח נשאל אודות מצבו הבריאותי ובפרט, האם הוא חלה במחלות ממאירות. לשאלה זו, המנוח השיב בשלילה. לאחר מכן, הצהרת הבריאות הועברה לחברת הביטוח, הפוליסה הוחתמה, נכנסה לתוקף וכך גם הלוואת הבנק.


מימוש הפוליסה


זמן מה לאחר מכן, מצבו של המנוח החמיר עקב הסרטן ותוך חודשים ספורים, הוא נפטר. יש לציין שעד למועד פטירתו, המנוח ואשתו הקפידו לשלם את הפרמיות לחברת הביטוח. אז, בני משפחתו של המנוח פנו לחברת הביטוח ודרשו לממש את כספי הפוליסה, לרבות סילוק החוב לבנק בגין ההלוואה שנלקחה.


חברת הביטוח דחתה את פניות משפחת המנוח עקב אי גילוי מחלתו של האחרון במעמד החתימה על הצהרת הבריאות. חברת הביטוח הדגישה שעל פי עקרון חובת הגילוי המעוגן בחוק חוזה הביטוח, היה על המנוח לחשוף את מצבו הרפואי המלא. נטען שלו הוא היה חושף את מחלתו, חברת הביטוח הייתה דוחה את בקשתו לרכישת פוליסת ביטוח חיים ובכך הייתה פועלת כמבטחת סבירה. אז, בני משפחת המנוח הגישו את התביעה דנן לתשלום התגמולים.


לטענת התובעים, חברת הביטוח הייתה מושתקת מלטעון להפרת חובת הגילוי על ידי המנוח מאחר ובנסיבות המקרה, הייתה לה אפשרות לגלות אודות המחלה ללא קושי ולסרב לביטוח האחרון. עוד נטען שלפי הוראות המפקח על עסקי הביטוח, המבטחת לא הייתה יכולה לטעון לכוונת מרמה מצד המנוח.


פשרה


לאחר ניהול משא ומתן ארוך עם חברת הביטוח, התיק הסתיים בפשרה שאושרה בבית המשפט. על פי הסכם הפשרה, חברת הביטוח התחייבה לשלם למעלה מרבע מיליון ₪ לטובת כיסוי ההלוואה שנלקחה מהבנק ושהובטחה במשכנתא.

 


עודכן ב: 29/03/2009