תאונה בין שתי רכבות אשר אירעה הבוקר בכניסה לתחנת הרכבת בנתניה גרמה לפציעתם באורח קל של כ-60 נוסעים. למזלם של הנפגעים, הרכבות אשר התנגשו היו בכניסה לתחנה ועל כן מהירות נסיעתן האיטית מנעה אסון כבד בהרבה.

 

בעקבות האירוע, החליטה הנהלת הרכבת להפחית באופן משמעותי את תנועת הרכבות וכעת פועלים רק מספר מצומצם של קווים. על פי חקירה ראשונית, טוענים ברכבת כי הגורם לתאונה הינו "טעות אנוש" ולא תקלה טכנית בקטר, במסילה או בקרונות. באתר "הארץ" דווח כי ייתכן ואחת הרכבות חצתה את המסילה באור אדום וכתוצאה מכך נגרמה התאונה (נסיבות התאונה עדיין נמצאות בחקירה).

 

יש לכם שאלה?

פורום תאונות דרכים

 

לדאבוננו הרב, תאונות רכבת הפכו למכת מדינה של ממש בשנים האחרונות. רק לפני כארבעה חודשים נפצעו חמישה אנשים בגין אש אשר פרצה בקרונות רכבת באזור השרון. חודשיים לפני כן מצאו את מותם שבעה נוסעי מיניבוס אשר רכבם נתקע על מסילת הרכבת באזור קריית גת. מדי שנה משתמשים ברכבות בישראל כ-25 מיליון נוסעים ומספר זה נמצא במגמת עלייה מתמדת. אי לכך, נוסעים רבים חשופים אפוא לנזקי גוף כתוצאה מתאונות רכבת.


תביעת פיצויים


רכבת הינה כלי תחבורה לכל דבר ועניין. אי לכך, נוסע אשר נגרמו לו נזקי גוף בגין תאונת רכבת רשאי להגיש תביעה בעניין זה מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים. תביעה זו מוגשת כנגד חברת הביטוח של הרכבת והיא אמורה לזכות את הנפגע ובני משפחתו בפיצויים בגין הנזקים הפיסיים והנפשיים אשר נגרמו להם כתוצאה מהאירוע.


תאונת רכבת כתאונת עבודה


אנשים רבים עושים שימוש ברכבת לשם הגעה למקום עבודתם או חזרה הביתה ממנו. במקרים אלו, ייתכן ותאונת הרכבת תהיה גם תאונת דרכים וגם תאונת עבודה. מיותר לציין כי מדובר בתאונת עבודה גם עבור עובדי הרכבת כגון הסדרנים, המאבטחים, מוכרי השתייה, הנהג וכדומה. בפני נפגעים אלו פתוחה הדרך לתבוע את פיצוייהם בשני אפיקים שונים – הן תאונת עבודה והן תאונת דרכים. יש לציין כי נפגע איננו זכאי לכפל פיצויי והבחירה באפיק התביעה יכולה להיות ברת משמעות לגבי הפיצויים העתידיים. בדרך כלל, החלטה זו נוגעת לאחוזי הנכות ומהות הנכות. כמו כן, בניגוד לתביעה מכוח חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תביעה נגד הביטוח הלאומי מוגבלת בזמן (עד שנה ממועד התאונה). היות ומדובר בעניין משפטי מורכב, מומלץ לפנות קבלת סיוע משפטי בהקדם.


חיילים


חיילים משתמשים ברכבות בישראל על מנת להגיע לבסיסם או לחזור ממנו. ישנם ימים בהם ניתן לחשוב כי מרבית הנוסעים ברכבת הינם לובשי מדים. חיילים שייכים למשרד הביטחון כל אימת שהם בשירות (סדיר, קבע ומילואים). אי לכך, בפניהם פתוחה הדרך להגיש את התביעה כנגד משרד הביטחון (להכרה בתור נכי צה"ל) או כנגד חברת הביטוח של הרכבת. יש לציין כי החלטה זו יכולה להיות בעלת משמעות לגבי הפיצויים אשר יפסקו עבור הנפגע. על פי רוב, מדובר בהחלטה הנובעת מאופי הנכות, סיכויי החמרתה בעתיד וכדומה. הבחירה בין משרד הביטחון לחברת הביטוח הינה סוגייה משפטית. אי לכך, מומלץ לפנות לעורכי דין העוסקים בתחום זה.


ייעוץ משפטי


ההתנהלות לאחר תאונת רכבת יכולה, כפי שנאמר, להיות מושפעת ממספר גורמים. למשל, במידה והנוסע היה בדרך לעבודה, או בדרך לביתו מהעבודה, ייתכן ומדובר בתאונת עבודה. סוגיה זו יכולה להיות פתוחה לפרשנות (לדוגמא, במקרים בהם לאחר העבודה נפגש הנפגע עם חבר ורק מאוחר יותר שב לביתו). מיותר לציין כי גם תביעת פיצויים של נוסע רגיל הינה הליך משפטי מורכב אשר מומלץ לנהל אותו במקביל לקבלת ייעוץ משפטי.

 

תביעות פיצויים אלו כוללות, לדוגמא, גם פיצויים לבני משפחה בגין אובדן ימי עבודה, פיצויים בגין טראומה נפשית (למשל, לאחר חשיפה למראות התאונה הקשים), פיצויים בגין אובדן השתכרות עתידית, פיצויים עבור השנים האבודות במקרה של מוות, וכדומה. אי לכך, במידה ונפגעתם בתאונת רכבת, מומלץ כי תשקלו בהקדם פניה לעורך דין העוסק בתחום זה.

 

להלן דוגמאות לפיצויים בגין תאונת רכבת:


77,290 שקלים בעקבות תאונה בה רכבת ירדה מן הפסים
מדובר בתאונה אשר במהלכה ירד קרון הרכבת בו נסעה התובעת מהפסים והתהפך. בתאונה הקטלנית נהרגו חמישה נוסעים ועשרות נוסעים נוספים נפצעו, ביניהם התובעת. התובעת פונתה ממקום התאונה לביה"ח לניאדו בנתניה ואושפזה שם כשלושה ימים. לאחר השחרור מבית החולים, המליצו הרופאים על תקופת מנוחה של שלושה שבועות עם מעקב רפואי.

 

התובעת החלה, לאחר השחרור מבית החולים, את תהליך ההחלמה בבית. התהליך הפיסי הוגדר כמוצלח אך בסמוך לאחר התאונה החלה התובעת לסבול מתופעות נפשיות. בית המשפט פסק לתובעת פיצויים בסך 72,290 שקלים בגין כאב וסבל, עזרת הזולת, הוצאות רפואיות, נסיעות, והפסד כושר השתכרות לעבר ולעתיד.


2,158,682 שקלים לנוסעת ברכבת לאחר תאונה עם משאית שנתקעה על הפסים
התובעת הייתה בת 28 כאשר היא הייתה מעורבת, בתור נוסעת בדרכה לעבודה, בתאונת רכבת. מדובר בתאונה קשה במסגרתה קרונות הרכבת פגעו במשאית שנתקעה על הפסים. התאונה הוכרה על ידי המוסד לביטוח לאומי כתאונת עבודה. בתביעה אשר הגישה התובעת לאחר התאונה נפסקו עבורה פיצויים בשיעור של למעלה משני מיליון שקלים. פיצויים אלו נפסקו עבורה בגין נכויות פלסטיות, אורטופדיות, נוירולוגיות, פסיכיאטריות ועוד. מסך הפיצויים הנ"ל נוכה סכום של כ-700,000 שקלים בגין תגמולי הביטוח הלאומי.