האם עובד אשר ספג ממעבידו השפלות וצעקות רשאי להתפטר מעבודתו ולקבל פיצויי פיטורים? האם השפלות בעבודה הם עילה להתפטרות בדין מפוטר? סוגיה זו הונחה לפתחו של בית הדין האזורי לעבודה, במסגרת תביעתה של מזכירה במשרד עורכי דין לפיצויי פיטורים לאחר התפטרותה.

 

יש לכם שאלה?

פורום בית הדין לעבודה

פורום זכויות עובדים

פורום פיצויי פיטורים

פורום שוויון הזדמנויות בעבודה

 

סעיף 11(א) לחוק פיצויי פיטורים, התשכ"ג-1963, קובע כי עובד זכאי לקבל פיצויי פיטורים, גם אם הוא התפטר מעבודתו, וזאת כאשר חלה הרעת מוחשית בתנאי עבודתו או נוצרו "נסיבות אחרות ביחסי העבודה" המצדיקות את ההתפטרות. במקרה דנן, התובעת טענה כי ההרעה המוחשית בתנאי עבודתה באה לידי ביטוי ביחס המחפיר אליו היא זכתה במקום העבודה מצידו של המעסיק. האם ניתן לראות במה שהוגדר על ידי התובעת כ"יחס מחפיר", עילה להתפטרות בדין מפוטר?

 

בית הדין הארצי התייחס, ביולי 2004, לסוגייה זו במסגרת ע"ע 3-49/לד יצחק אהרונוב נ' עבד אלקאדר וותד , פד"ע ה (1) 472. בפסק דין אהרונוב נקבע כי אין ספק שהדברים אשר נאמרו לעובד על ידי המעביד הינם "מחפירים" ועובד אינו צריך להתמודד עם משמע דברים אלו במהלך עבודתו. "

 

"הכוונה במיוחד למלים מעליבות הפוגעות לא רק בעובד כפרט, אלא בעובד כאדם. אמירת מלים כאלה יכולה בהחלט להיכנס למסגרת סעיף 11(א) סיפא לחוק פיצויי פיטורים", נכתב בפסק הדין, "בהחלט ניתן לראות באמירות אלו כאמירות העולות כדי נסיבות ביחסי עבודה אשר בגינן אין לדרוש מהעובד המסוים כי ימשיך בעבודתו".

 

המבחן האובייקטיבי

 

הלכה פסוקה היא כי התשובה לשאלה האם יש או אין הרעה מוחשית בתנאי העבודה תלויה בנסיבות כל מקרה, בבחינה אובייקטיבית של מכלול הנסיבות. נטל ההוכחה בנוגע לקיומם של התנאים הנכנסים בגדרו של סעיף 11 לחוק פיצויי פיטורים מונח על כתפיו של העובד. בנוגע לרמת הפגיעה ביחסי העבודה, מוטל על העובד להוכיח כי עסקינן ב"הרעה מוחשית" עד כדי שלא נותרה לו ברירה אלא להתפטר מעבודתו.

 

במקרה דנן, בית הדין קבע כי דבריו של הנתבע כלפי העובדת, בכל קנה מידה אובייקטיבי, לא היה ראויים. הנתבע התפרץ כלפי העובדת המועסקת אצלו כ-11 שנים, מול לקוח, כינה אותה בכינויי גנאי ואיים עליה בפיטורים. כתוצאה מהתפרצות זו חלה החמרה במצבה הבריאותי של התובעת והיא נאלצה לפנות לפסיכולוגיים ורופאים. כמו כן, האירוע הוגדר על ידי המוסד לביטוח לאומי כתאונת עבודה.

 

"לא היה מקום להתבטאות המשפילה של הנתבע כלפי התובעת וכינוייה כמטומטמת בפני לקוח המשרד", נכתב בפסק הדין, "מכלול זה בוודאי עולה בנסיבות העניין לכדי, נסיבות שאין לדרוש מהתובעת להמשיך ולעבוד אצלו". לסיכום, נקבע כי התובעת זכאית לפיצויי פיטורים מכוח הוראת סע' 11 לחוק פיצויי הפיטורים.