המשרד לביטחון פנים מסר לאחרונה כי 21 מצלמות אכיפה דיגיטליות חדשות יחלו לפעול החל מתום חודש ינואר בכבישי ישראל. מדובר במצלמות רמזור ומהירות אשר יוצבו במטרה להגביר את האכיפה ולהחריף את המאבק בקטל בכבישים (אשר גובה מחיר כבד מאזרחים ישראלים רבים מדי שנה).

 

יש לכם שאלה?

פורום נהיגה בשכרות

פורום מהירות מופרזת

 

"יש להציב את המצלמות הדיגיטליות בצמתים בעייתיים וכבישים המועדים לפורענות", טוען מנכ"ל אור ירוק, שמואל אבואב. לדבריו, "יהיה זה נכון להקים וועדה ציבורית ברשות שופט אשר תבחן את המיקומים המתאימים ביותר להצבת המצלמות". אבואב הצטרף גם לדבריו של ח"כ אחמד טיבי אשר ביקש להפוך את המצלמות (כולן או חלקן) לגלויות.


ח"כ טיבי אמר את הדברים במסגרת דיון אשר נערך החודש בעמותת "אור ירוק" בנוגע למעורבותם המוגברת של ערביי ישראל בתאונות דרכים ועבירות תנועה. אבואב הציג בפני ח"כ טיבי, במהלך הדיון, נתונים מדאיגים אודות חלקם של הערבים בישראל בתאונות הדרכים. על פי נתונים אלה, חלקם של ערביי ישראל בתאונות הדרכים במדינה עומד על 40%, וזאת למרות שהם מהווים רק כ-20% מהאוכלוסייה. בהתייחסו לסקר הנוכחי (האמון במצלמות האכיפה), אבואב אמר כי אין לו ספק שיש להגדיל באופן משמעותי את הקנס בגין עבירות מהירות ו/או עבירות תנועה אחרות (כגון רמזור אדום וכדומה).


הנפוצה: אור אדום, הקטלנית: מהירות מופרזת


בשנת 2011 נרשמה עלייה במספר הנהגים הישראלים אשר מצאו את מותם על הכביש. מדובר אפוא בעלייה משמעותית של כ-20% לעומת שנת 2010. העבירה השכיחה ביותר בקרב נהגים אשר נפגעו בתאונות דרכים הייתה, באופן לא מפתיע, חציית רמזור באור אדום. מתוך הנהגים אשר היו מעורבים בתאונות דרכים בישראל, 1,760 מהם חצו צומת באור אדום.


עם זאת, העבירה הקטלנית ביותר הייתה ונותרה עבירת מהירות מופרזת. על פי נתוני "אור ירוק", 28% מהנהגים אשר היו מעורבים בתאונות דרכים בגין מהירות מופרזת גרמו לתאונות קשות או קטלניות. עמותת "אור ירוק" טוענת עוד כי מסקירת מחקרים מקבילים בעולם עולה באופן ברור שהצבת מצלמות אכיפה רבות בכבישים מהווה גורם משמעותי בהפחתת תאונות הדרכים. במקרים הטובים ביותר, טוענים ב"אור ירוק", מדובר בירידה של לא פחות מ-35% במספר תאונת הדרכים עם נפגעים. 

 


על פי סקר אשר ערכה לאחרונה עמותת "אור ירוק", עמותה אשר שמה לה למטרה לשנות את תרבות הנהיגה בישראל, הציבור מאמין כי המצלמות החדשות תסייענה במלחמה בעבירות התנועה ותאונות הדרכים. על פי הסקר, 75% מהנשאלים היו סבורים כי המצלמות יסייעו להורדה במספר תאונות הדרכים. הסקר, אשר נערך באמצעות מכון המחקר גאוקרטוגרפיה ובשיתוף עם עמותת "אור ירוק", מראה כי רק 10% מהאזרחים בישראל סבורים כי מצלמות האכיפה לא יעזרו להפחית את מספר תאונות הדרכים. יצוין כי 21 המצלמות החדשות אינן אלא "סנוניתו המבשרות את בוא האביב". גורמים במשרד לביטחון פנים מוסרים כי התוכנית הסופית שמה לה למטרה להציב כ-300 מצלמות נוספות ברחבי הארץ.