תיק הוצל"פ 0301425991

 

חוב לביטוח לאומי איננו עניין אשר יש להקל בו ראש. חשוב לדעת כי מדובר בחוב כספי לכל דבר אשר עלול לגרור הטלת סנקציות משמעויות על החייב. פעמים רבות, חובות לביטוח לאומי מביאים לפתיחת תיק בהוצאה לפועל, על כל הקשור בזה. להלן דוגמא למקרה כאמור.

 

יש לכם שאלה?

פורום מזונות

פורום הוצאה לפועל


אדם חויב לשלם מזונות ילדים לאשתו בבית הדין הרבני. החייב לא עמד בתשלומים שהונחו לפתחו במשך מספר שנים. אי לכך, האישה פנתה לביטוח הלאומי על מנת לקבל מזונותיה. המוסד לביטוח לאומי שילם לאישה את המזונות ופנה להוצאה לפועל על מנת לגבות אותם מהחייב. במרוצת השנים, הצטבר כנגד החייב חוב בסך כ-180,000 שקלים. היות והחייב התגורר בחו"ל (בארצות הברית), הביטוח הלאומי ולשכת ההוצאה לפועל התקשו לפעול כנגדו.


מגיע לחתונת הבת


אי לכך, כאשר החייב הגיע לישראל לכבוד חתונת בתו, הוצא כנגדו צו עיכוב יציאה מהארץ. החייב הגיש בקשה לביטול הצו וזאת בשל היותו תושב חוץ. במסגרת הבקשה, נטען כי היות ומדובר בחייב המתגורר בלוס אנג'לס, אין לעכבו בישראל בגין חוב בביטוח לאומי. כמו כן, החייב הוסיף כי מצבו הרפואי והכלכלי איננו מן המשופרים והוא הציע הסדר תשלומים לפירעון החוב. לדבריו, הוא היה מוכן לשלם באחת 30,000 שקלים ולשאת בתשלומים חודשיים בכפוף לערבות.


רשם ההוצאה לפועל דחה את הבקשה. נקבע כי מדובר במקרה בו למרות הזכות החוקתית של החייב לחופש תנועה, האינטרס הציבורי הטה את הכף לעיכוב יציאתו מישראל. הרשם, אסף אבני, קבע בהחלטתו כי ניתן להוציא צו עיכוב יציאה מהארץ גם כנגד תושב חוץ, וזאת במקרים המצדיקים זאת כמו המקרה דנן. אכן, על פי רוב, עיכוב יציאה מהארץ של תושב חוץ ייעשה במשורה וזאת בשל זכותו החוקתית של החייב לחופש תנועה מחד, והרצון להימנע מפגיעה בפרנסתו ומשלח ידו מאידך. עם זאת, נקבע כי ישנם מקרים אשר בהחלט מצדיקים עיכוב חייב בישראל וזאת לשם קיום פסקי דין חלוטים והגנה על הקופה הציבורית (אשר נשאה בחובו של החייב במקרה זה באמצעות הביטוח הלאומי).


הרשם הדגיש כי תקנת הציבור הבינלאומית איננה מתיישבת עם הפיכת הכפר הגלובאלי למקלט עבור חייבים שאינם נושאים בחובותיהם החוקיות. אי לכך, כאשר תושבי חוץ מחזיקים בחוב משמעותי בישראל, וכאשר המדינה היא זו אשר נושאת בנטל במקומם, האינטרס הציבורי מצדיק הליכה בנתיב זה של עיכוב יציאתו של החייב מישראל. כמו כן, הרשם דחה את טענותיו של החייב בנוגע למצבו הכלכלי והרפואי הגרוע לכאורה, וזאת משום שהאחרון לא השכיל להוכיח את הדברים באסמכתאות ו/או במסמכים רלבנטיים.


נקבע כי כאשר אנו מצויים בעולם האינטרנטי, החייב היה יכול לעשות זאת בקלות אך נמנע מלפעול כאמור. לדוגמא, החייב טען כי ילדיו הבגירים תומכים בו מבחינה כלכלית, אך הוא לא הוכיח את הנטען. למשל, החייב לא הסביר כיצד הוא נושא בשכר דירה גבוה בארצות הברית ואיך הוא הצליח לממן כרטיסי טיסה לישראל ושהות בת שלושה שבועות בארץ הקודש. יתרה מכך, החייב סגר בשנה שעברה חוב בשיעור של למעלה מרבע מיליון שקלים בבנק לאומי. דהיינו, היה בכך כדי להוכיח שמצבו הכלכלי איננו כפי שהוא ביקש להציגו. בסופו של היום, הרשם קבע כי החייב יוכל לצאת מישראל במידה והוא יפרע כ-16% מהחוב באופן מיידי ויתחייב לשלם את היתרה בתשלומים חודשיים.