פר"ק 43119-05-12


בית המשפט המחוזי בנצרת קבע כי אין להוציא צו הקפאת הליכים כנגד המועצה המקומית משהד, אשר חובותיה מוערכים בכ-85 מיליון שקלים, וזאת משום ששר המשפטים לא התבקש מראש לאשר את בקשת הקפאת ההליכים. כפי שצוין לעיל, גרעונה השנתי של המועצה המקומית עומד על כ-85 מיליון שקלים, כאשר 61 מיליון מהם מרוכזים במאות תיקים בהוצאה לפועל. זאת במקביל לתקציב שנתי של כ-20 מיליון שקלים בלבד.

 

יש לכם שאלה?

פורום גביית חובות | שיקים חוזרים

פורום הוצאה לפועל

פורום פשיטת רגל

 

לפני מספר חודשים, המועצה הגישה בקשה לצו הקפאת הליכים כנגדה אך שר המשפטים לא אישר את הבקשה (אישורו דרוש לפי החוק) והבקשה נדחתה. אי לכך, הוגשה בקשה חדשה, במקרה הזה על ידי נושי המועצה (למעלה מ-35 מהם). בית המשפט נדרש אפוא לבחון האם גם בקשת הקפאת הליכים המוגשת על ידי נושים כנגד מועצה מקומית חייבת את אישורו מראש של שר המשפטים.

 

למנוע מצב בו המועצה "מושכת בחוטים" באמצעות הנושים


סעיף 39א לפקודת המועצות המקומיות קובע כי בית המשפט רשאי להוציא, בשינויים המחויבים, צו הקפאת הליכים למועצה מקומית, גם כאשר הבקשה מוגשת על ידי נושה. עם זאת, הסעיף קובע כי בקשה זו צריכה להיות מאושרת על ידי שר המשפטים. בית המשפט קבע כי ניתן להבין מהסעיף הנ"ל כי דרוש אישור מצד שר המשפטים במקרים בהם מוגשת על ידי נושה של מועצה מקומית בקשה להקפאת הליכים. השופט הדגיש כי מטרתו של הסעיף הנ"ל לפקודת העיריות הייתה להביא ליצירת מנגנוני בקרה ואיזון משמעותיים. דהיינו, על מנת להבטיח כי מכלול השיקולים הרלבנטיים יעמדו על הפרק עובר להגשתה של בקשת הקפאת הליכים כנגד רשות מקומית.

 

לדידו של השופט, המטרה המקופלת מאחורי ההוראה הנ"ל הייתה אחת - למנוע עשיית שימוש לרעה בכלי הנ"ל. אי לכך, נקבע כי יש להשיג את אישורו מראש של שר המשפטים לבקשת הקפאת הליכים של רשות מקומית, יהיה מבקש הבקשה אשר יהיה. הרציונאל העומד מאחורי אישור שר המשפטים נועד למנוע מצב בו העירייה היא למעשה ה"מושכת בחוטים" והיא זו אשר מבקשת את הקפאת ההליכים באמצעות הנושה. דהיינו, למנוע מקרים בהם עיריות מקומיות, אשר נקלעו למשבר כלכלי, תבקשנה "לעקוף" את מנגנון הסינון בחוק.