חברה פעילה, גם לאחר שנים של פעילות מוצלחת ורווחים נאים, עלולה להיכנס למצב שבו היא אינה מצליחה לעמוד בתשלומים השוטפים בעסק, והנכסים שברשותה אינם מספיקים לתשלום חובות לבנקים ולספקים או שכר לעובדים, עקב ירידה עקבית בהכנסות, צמיחה אטית מדיי, הימור עסקי שלא השתלם ומגוון סיבות אחרות.


מצב זה מוגדר כחדלות פירעון, ובפני חברה העומדת במצב זה ישנן מספר דרכים לפעולה. ניתן לסגור את העסק ולהתחיל בהליך פירוק חברה, או לנסות לשקם את העסק באמצעות הסדר חוב עם הנושים ומציאת דרך להזרים כסף נוסף לפעילות, למשל על ידי הכנסת שותפים, מציאת משקיעים, או מכירת החברה.


בשתי הדרכים הללו יכולה החברה להגיש לבית המשפט בקשה להוצאת צו הקפאת הליכים, שבמסגרתו יעוכבו הליכי הגבייה המבוצעים על ידי הנושים כנגד החברה במשך תשעה חודשים. בפרק זמן זה החברה יכולה להמשיך לגבות כספים מלקוחותיה ולהזרימם לקופתה, לדוגמה, ובכך להמשיך לפעול להבראת העסק ולהסדר החובות. עם זאת, החוק מאפשר לכל אדם שחש נפגע או מקופח מהצו, להגיש פנייה לביטול צו הקפאת הליכים לבית המשפט.


מהי המטרה בהליך הקפאת הליכים?


צו הקפאת הליכים הוא למעשה הצעד האשון של עיכוב הליכי הגבייה שמבצעים הנושים אל מול החברה. לאחר מתן צו פירוק לחברה הנושים יוכלו לגבות את החוב אך ואך בצורה קולקטיבית ולא באופן פרטני, במסגרת הגבייה שתתבצע בהליך פירוק החברה.


באופן זה מקבלת החברה הגנה מפני נושיה ומאפשר לה מרווח נשימה בן מספר חודשים לפריעת החובות. אך מלבד ההגנה המסופקת לחברה, גם הנושים המגישים תביעת חוב מקבלים הגנה במסגרת עיכוב ההליכים. הליך הגבייה הקולקטיבי מאפשר לנושים לגבות את חובם באופן שוויוני יותר, מבלי שייווצר יתרון לנושים שתבעו את חובם מוקדם יותר.


מהו היקף הליך הקפאת הליכים?


באופן עקרוני, בית המשפט מוסמך להגדיר את היקף ההליך, ועל כן בנסיבות מסוימות יאפשר בית המשפט להרחיבו ולהחילו על גבייה שמתבצעת בנכסים נוספים של החברה, במקרה שמדובר בצעד ראשון בהליך פירוק חברה.


כמו כן, כאשר מדובר בפירוק חברה יימשך הליך עיכוב ההליכים או הקפאת ההליכים עד שהליכי הפירוק יסתיימו, ובכל פרק הזמן הנתון לא ניתן יהיה להגיש תביעת חוב על ידי הנושים כנגד החברה אלא רק במסגרת הקולקטיבית. כאשר מדובר בשיקום חברה או בהבראתה, תחולת צו הקפאת הליכים תשתנה בהתאם לנסיבות העניין.


גיוס אשראי חדש במהלך הקפאת הליכים


כאשר חברה עומדת בפני פירוק וסגירה, היא למעשה מתקשה לגייס את הכספים הנדרשים או למצוא משקיעים שיהיו מעוניינים להצילה מהמשבר הכלכלי הגדול שבו היא נמצאת. במצב זה כאשר לא ניתן לגייס אשראי מספיק לפעילותה העסקית השוטפת של החברה, אם נאמן החברה מעוניין לגייס אשראי חדש, הוא יוכל לעשות זאת רק במקרה שיקבל עדיפות על פני הנושים הקיימים.

 

יש לך שאלה?

פורום הלנת שכר - זכויות עובדים בפירוק או סגירת עסק / חברה
פורום הבראה כלכלית ושיקום כלכלי


עדיפות הנאמן על פני הנושים עלולה להתנגש עם זכויותיהם של בעלי חוב אחרים כגון נושים לא מובטחים, אך מדובר לעתים בהליך חיוני והכרחי. בסופו של דבר, פעמים רבות הליך הקפאת הליכים מסתיים בכך שהנאמן רוכש את החברה, או שהיא נרכשת על ידי משקיע חיצוני או עסק אחר תוך מחיקת חובותיה, ולא תמיד בפירוק החברה.
 


עודכן ב: 19/07/2016