האייפון, אשר הושק לפני כחמש שנים על ידי מנכ"ל חברת אפל המנוח, סטיב ג'ובס, שינה לבלי היכר את עולם התקשורת הסלולארית.

 

יש לכם שאלה?

פורום יזמות עסקית | ליווי עסקי
פורום משפט מסחרי ודיני חברות
פורום סימני מסחר | מדגמים
פורום פטנטים
פורום קניין רוחני

 

כבר טרם כניסתו של האייפון לחיינו, ניתן היה להבחין בכך שמכשירי טלפון ניידים הופכים להיות חכמים יותר ויותר. עם זאת, אין ספק כי עולם זה ביצע קפיצת מדרגה משמעותית עם השקת הטלפון החכם של חברת אפל. מסך המגע האלגנטי, לצד אפשרויות התפעול המגוונות, הפכו את האייפון למכשיר חובה בכל כיס. אחת הבשורות המשמעותיות ביותר מבחינתה של אפל בהשקת האייפון הייתה האפליקציות. מדובר אפוא ביישומים שמטרתם לשדרג את חוויית השימוש במכשיר.

 

אפליקציות אלה יכולות להיות פונקציונאליות (ג'י.פי.אס), בידוריות (תוכנה לזיהוי שירים), כלכליות (מעקב אחר עובדים בעסק) וכדומה. כיום, כל אחד יכול לפתח אפליקציה לאייפון ולשווקה בשוק הפתוח. יתרה מכך, אפליקציות כבר מזמן אינן מנת חלקה של אפל בלבד. מדובר ביישומים הנפוצים גם במערכות הפעלה אחרת כגון אנדרואיד (של גוגל). נשאלת אפוא השאלה, כיצד מגנים על אפליקציה בטלפון חכם ומהן זכויות היוצרים השייכות לבעל הרעיון? כמו כן, האם ניתן לרשום פטנט על אפליקציה?

 

שישית מהפטנטים בארה"ב - קשורים לסמארטפונים

 

כאמור, בעקבות ההתקדמות הטכנולוגית האדירה, רישום פטנט על אפליקציה הפך לעניין נפוץ ביותר בקרב דיני אינטרנט ורשת. מדובר אפוא בשילוב בין סוגיות משפטיות כגון קניין רוחני וזכויות יוצרים, לבין דיני פטנטים ועניינים מסחריים. על פי מאמר אשר פורסם לאחרונה במגזין "כלכליסט", כ-17% מהפטנטים אשר נרשמים בארה"ב בשנים האחרונות הינם פטנטים המיועדים לשימוש הסמארטפונים למיניהם. כמו כן, נשמעות קריאות שונות מצד גורמים, בארץ ובעולם, להגמשה ושינויים רלבנטיים בחוקי הפטנטים אודות רישום אפליקציות. אתר "כלכליסט" מוסיף ומציין כי משרד הפטנטים האמריקאי מאשר מדי שנה כ-40,000 פטנטים על תוכנה.

 

הנחיות משרד הפטנטים הישראלי

 

אין כל ספק כי חברות ויחידים אשר מפתחים אפליקציות לטלפונים חכמים מעוניינים להגן על המצאותיהם בפני מתחרים. חשוב להדגיש כי פטנטים על תוכנה, בניגוד ל"פטנטים קלאסיים", נמצאים בסוג של מחלוקת משפטית ואקדמאית. יש הטוענים כי כוחו של חוק זכויות יוצרים רלבנטי באופן מוחלט גם עם אפליקציות, ויש הגורסים כי החוק מתגמש מעט נוכח נסיבותיו המיוחדות של השוק המדובר.

 

למעשה, אדם המעוניין לרשום פטנט על אפליקציה צריך לבחור בין הגנה מכוח חוק זכויות יוצרים לבין רישום פטנט לפי חוק הפטנטים. יש הסבורים כי המגמה אליה הולכת הפסיקה בעניין זה הינה כי יש להגן על פטנטים כגון דא באמצעות רישום פטנט על תוכנות ואפליקציות. מגמה זו מובילת על ידי משרד הפטנטים האמריקאי אשר מקל על קבלת פטנטים עבור אפליקציות (יותר מאשר משרד הפטנטים הישראלי).

 

לאחרונה, משרד הפטנטים הישראלי פרסם מספר הנחיות באשר לרישום פטנט על אפליקציה, וזאת בכדי לפזר מעט את הערפל האופף את התחום. הנחיותיו של משרד הפטנטים הישראלי הולכות למעשה כברת דרך לקראת המגמה העולמית והן מאפשרות הגנה על אפליקציות ורעיונות לאפליקציה באמצעות רישום פטנט. בעקבות פרסום ההנחיות, ניתן כיום לבקש בישראל רישום פטנט על אפליקציה או תוכנה.

 

במסגרת ההנחיות המדוברות, נקבע כי בעת רישום פטנט על אפליקציה יש לבחון האם הוכח "אופי טכנולוגי מוחשי". מדובר במושג אשר הנחיות רשות הפטנטים הגדירו אותו באופן מעט מעורפל. למשל, אפליקציה המאפשרת "שיטה לעשיית עסקים" נדחתה מחמת העדר אופי טכנולוגי משמעותי.


פטנט על רעיון


פעמים רבות, אפליקציה לאייפון טרם פותחה בפועל, אך הרעיון לאפליקציה נולד זה מכבר. היות ורשת האינטרנט הינה מרחב דינאמי, ורעיונות עלולים לעבור בה בקלות רבה, ישנה גם אפשרות לקבל הגנה על אפליקציה לטלפון עוד בשלב הרעיוני. ממציאים רבים פונים לעורכי דין העוסקים בתחום וזאת על מנת להביא לרישום של פטנט על רעיון. על מנת לסיים מהלך כגון דא בהצלחה, מומלץ להשיג גם חוות דעת מקצועית העומדת על תכוניותיה הייחודיות של האפליקציה ועל הבשורה החדשה המקופלת בפיתוחה. כעת, תפקידו של עורך הדין הינו לחבר בין הפרטים הטכניים ובין הרעיון המרכזי, וזאת על מנת לגבש אסטרטגיה כיצד להציג את הפטנט בפני הרשויות.


איך רושמים פטנט?


ובכן, איך עושים זאת נכון? במידה ועלה בראשכם רעיון חדשני ומיוחד לפיתוח אפליקציה לטלפון חכם, אין ספק כי קיימת כאן הזדמנות גם להפיק רווחים לא מעטים. על מנת לרשום את האפליקציה (או הרעיון לאפליקציה) כפטנט, יש לעבור מספר שלבים. ראשית, עליכם לבחון האם באמת מדובר ברעיון מקורי או שמא אפליקציה מסוג זה כבר קיימת בשוק. יצוין כי כאשר ישנה אפליקציה דומה, לא בהכרח מדובר במחסום מבחינת הקניין הרוחני. מומלץ אפוא לבחון את הסוגיה ביחד עם עורך דין העוסק בתחום. אם מצאתם כי אין פטנט קודם העוסק ברעיון ו/או באפליקציה שלכם, תוכלו להגיש בקשה לרישום הפטנט.


הגשת הבקשה כרוכה בתשלום אגרה. כמו כן, ניתן גם להגיש בקשת ביניים בשם פרוביז'נל. מדובר ברישום פטנט זמני אשר איננו נבחן אך מעניק למגישו זכות ראשונים ביחס ליום רישום הפרוביז'נל. דהיינו, אם בשלב מסוים יקום אדם ויטען שהפטנט איננו שלכם, תוכלו להשתמש ברישום הפרוביז'נל בכדי להזים טענותיו. חשוב להדגיש כי רישום פטנט יכול להיות הליך מורכב וארוך. פעמים רבות, חולפים חודשים רבים עד אשר משרד הפטנטים מאשר את הפטנט באופן סופי. זאת ועוד, עלויות הרישום יכולות להגיע עד כדי עשרות אלפי שקלים (תלוי באיזו מדינה).