האם חברי קיבוץ יקבלו קצבת פנסיה בשיעור של שני אחוזים מהשכר הממוצע בקיבוץ בגין כל שנת עבודה? התשובה לכך תהיה חיובית במידה והתנועה הקיבוצית תאמץ את מסקנותיה של וועדת המשנה לעניין הפנסיה בקיבוץ המתחדש. הוועדה, אשר בראשה ישב חבר הכנסת אילן גילאון (מר"צ), המליצה כי הקיבוצים יגבשו תוכניות ארוכות טווח אשר תבאנה לכיסוי החובות האקטואריים שלהם. המלצותיה של הוועדה הוצגו היום (31.12), ובמסגרתן גובשו הצעות פיתרון לבעיית הפנסיה בקיבוצים המתחדשים (אשר ממלאים את נופי הארץ). על פי המתווה המוצע, חבר קיבוץ אשר עבד למעלה מ-30 שנה יזכה לקבל פנסיה בשיעור של 60% מהשכר הממוצע בקיבוץ.

 

יש לכם שאלה?

פורום דיני מושבים וקיבוצים אגודות שיתופיות | בן ממשיך
פורום דיני פנסיה | פרישה מעבודה

 

המלצות הוועדה הנ"ל עוסקות בקיבוצים אשר הופרטו באופן חלקי או מלא. מדובר בארבעה מכל חמישה קיבוצים בישראל. דו"ח הוועדה הוגש בתור המלצות בפני התנועה הקיבוצית ולא ייושם באמצעות הצעת חוק. עם זאת, מוצע כי במידה והצדדים לא ישכילו לקיים את ההסכם, לא יהיה מנוס מקידום העניין בחקיקה בכנסת.


פיתרון לבעיית הפנסיה


הוועדה ביקשה למצוא אפוא פיתרון למחלוקת בנוגע לקשר שבין גובה הפנסיה מחד, והשכר בקיבוץ המתחדש מאידך. היא התכנסה בעקבות תקנות שהותקנו בשנת 2009 על ידי שר התמ"ת ובמסגרתן בוטל מרכיב הוותק ונותק גובה הגמלה הפנסיונית מרמת החיים בקיבוץ. הפנסיונרים והוותיקים בקיבוצים בישראל הביעו מורת רוח מהתקנות הנ"ל.


ח"כ גילאון אמר לאתר הכלכלי "כלכליסט" כי הוועדה הגיעה לתחשיב אשר משכיל להביא בחשבון הן את המציאות במשק הקיבוצי והן את הוותק של החברים. גילאון ציין כי הוועדה פעלה על פי "עיקרון חבלי הכביסה". דהיינו, חבר קיבוץ אשר נפל ממעמדו לא ייפול לתחתית אלא למקום הגיוני אשר יאפשר לו קיום בכבוד. הודגש כי לא ייתכן שאדם אשר במשך כל חייו עמל ועבד יקבל פנסיה של 3,000 שקלים בסך הכל.


גילאון הדגיש כי הוועדה העבירה את המלצותיה לתנועה הקיבוצית וחבריה מקווים שהתנועה תרים את הכפפה ותפעל בהתאם. לדבריו, במידה והצדדים לא יסכימו על המתווה, הדבר יקודם בחקיקה בכנסת. יש להדגיש כי המתווה של הוועדה מהווה למעשה אימוץ של הצעת פרופ' איתן ששינסקי אשר ייעץ לחברי הוועדה כי סכום הגמלה יעמוד על שני אחוזים מהשכר הממוצע בקיבוץ כפול שנות הוותק של החבר (עד למקסימום קצבה של 35 שנים). כמו כן, הוועדה המליצה כי בכל מקרה ומקרה הפנסיה לא תהיה נמוכה מ-40% מהשכר הממוצע במשק. כיום, פנסיית המינימום של חברי קיבוצים עומדת על 35% בלבד.


על פי גורמים בתחום, במידה והמתווה יתקבל על ידי התנועה הקיבוצית, יהיה על האחרונה להקים קרן אשר תרכז אחוז מכל הכנסותיהם החריגות של הקיבוצים. קרן זו תוכל לסייע לקיבוצים שאינם מסוגלים לשאת בתשלומי הפנסיה של חבריהם. יודגש כי חברי הוועדה אינם טוענים שיש ליישם את ההמלצות באופן רטרואקטיבי אלא מעתה והלאה.