הרעיון הקיבוצי הולך ומשנה את פניו במרוצת השנים. אם בעבר הוקמו בישראל קיבוצים שיתופיים במודל קלאסי שבו מכלול הרכוש שייך לקיבוץ עצמו ומחולק באופן שווה לחבריו, אך לא שייך לחברי הקיבוץ עצמם, היום יותר ויותר קיבוצים עוברים הליכי הפרטה, חלקיים או מלאים, ולצד מודל הקיבוץ השיתופי הקלאסי ניתן למצוא יותר ויותר קיבוצים מתחדשים.


כיצד השינויים הללו משפיעים על האפשרות להוריש נכסים בתוך הקיבוץ? האם ניתן להוריש נכסים גם בקיבוץ שיתופי? ואילו נכסים אפשר להוריש במסגרת צוואה או צו ירושה?


אילו נכסים רשאים חברי קיבוץ להעביר בירושה?


במסגרת המעבר של קיבוצים רבים למסגרת של קיבוץ מתחדש, במקום שכלל חברי הקיבוץ יחזיקו בחלקים שווים מנכסי הקיבוץ, הם מקבלים שירותים ותקציב שכר המתחלק באופן לא שווה. כמו כן, חברי הקיבוץ רשאים להחזיק באופן אישי בקניין פרטי.


בקיבוץ המתחדש ישנם נכסים הניתנים להעברה בירושה, תלוי בשיעור ההפרטה שעבר הקיבוץ, וכן בהתאם להחלטת כל קיבוץ וקיבוץ ולפי הוראות החוק. מבחינת הקניין הפרטי, חבר קיבוץ רשאי להוריש לפי רצונו החופשי ושיקול דעתו הפרטי את כל נכסיו הפרטיים, לרבות כספים, מיטלטלין, חשבונות בנק וכדומה.


מבחינת חלקו היחסי של המוריש בנכסי הקיבוץ היצרניים, כאשר בקיבוץ מתבצע שיוך אמצעי ייצור לחבריו, נכסים אלו ניתנים להעברה בירושה בהתאם לכללים שנקבעו בקיבוץ הספציפי, על פי תקנות האגודות המשותפות בכל הנוגע לשיוך אמצעי ייצור ובהתאם להוראות החוק. מכל מקום, לא ניתן לבצע שיוך במכסות, בקרקעות או במים לחברי הקיבוץ המתחדש, כך שלא ניתן להעביר בירושה נכסים אלו.


שיוך דירות בקיבוץ מתחדש, האם זה אפשרי?


התשובה לשאלה זו חיובית. אם בקיבוץ המתחדש הוסכם על שיוך דירות, ניתן להעביר את דירות המגורים בירושה, בהתאם לרמת השיוך. כאשר מדובר בשיוך בתים פנימי, שמשמעותו כי לחבר הקיבוץ יש זכויות בעלות רק על בית המגורים ולא על המגרש שעליו הוא בנוי, הוא יוכל להוריש רק את הדירה ולא את הקרקע.


עם זאת, ברוב הפעמים ישנה דרך להשלים את השיוך כך שיחול גם על המקרקעין. במצב כזה חשוב לדעת שהיורשים יחויבו בתשלומים שונים, בעיקר בגין רכישת המגרש ממינהל מקרקעי ישראל. השלמת השיוך בקיבוץ מתחדש באופן שהקרקעות ישויכו לחברי הקיבוץ כרוכה ברכישת הקרקע מהמינהל. אם המגרש כבר נרכש כדין, אין כל מניעה להוריש אותו ואת דירת המגורים שנבנתה עליו.


תקנות האגודות השיתופיות (שיוך דירות בקיבוץ המתחדש) חלות על העברת דירות הירושה, וכמו כן על ההורשה יחולו הסדרי השיוך הספציפיים שנקבעו בהחלטת השיוך בקיבוץ. להורשת בית מגורים בקיבוץ יש השלכות בכל הנוגע לתשלומים שונים לרשויות המס מעבר למינהל מקרקעי ישראל, למשל מיסוי מקרקעין.


האם לא ניתן להוריש דבר במסגרת קיבוץ שיתופי?


זכותם של חברי קיבוץ שיתופי להוריש נכסים, בניגוד לשאר האנשים הרשאים להוריש את רכושם באופן חופשי ובלתי מסויג, אינה קיימת במקרים רבים, מהסיבה הפשוטה שעל פי תקנון הקיבוץ השיתופי, חברי הקיבוץ אינם רשאים לצבור נכסים פרטיים, לרבות חסכונות, נכסי נדל"ן ועוד.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני מושבים וקיבוצים אגודות שיתופיות | בן ממשיך


עם זאת, ישנה אפשרות לצבור נכסים אישיים כגון ביטוחים וקופות גמל במספר קיבוצים שיתופיים אשר אותם הם יוכלו להוריש. כמו כן, בקיבוצים שיתופיים מסוימים נהוג להעניק ליורשי חברי הקיבוץ לאחר שהלכו לעולמם תשלום המכונה "חלף דמי עזיבה", המוענק עבור שנות החברות בקיבוץ השיתופי.