מפעם לפעם, ניתן לשמוע על ניסיונות לעשות דה-קרמינליזציה לתופעת השימוש בסמים. חרף הוראותיה המפורשות של פקודת הסמים המסוכנים, שימוש בסמים נחשב לתופעה מוכרת בציבוריות הישראלית. בני נוער וצעירים רבים עושים שימוש בסמים "קלים" וזאת מבלי לסחור בחומרים מבחינה עסקית. עם זאת, פקודת הסמים המסוכנים איננה מתירה גם החזקה של כמות קטנה של החומר.


יש לכם שאלה?


פורום חקירות משטרה | חקירה פלילית
פורום רישום פלילי
פורום עבריינות נוער
פורום סמים
פורום כתב אישום במשפט הפלילי


בפקודה מפורטת רשימת הסמים המסוכנים האסורים להחזקה בישראל, ולצד שמו של כל סם מצוינת הכמות המקסימאלית שלו אשר תיחשב על פי החוק להחזקה לשימוש עצמי. פעמים רבות, צעירים (ואף מבוגרים) מתמודדים עם כתבי אישום המבקשים לייחס להם עבירות של סחר בסמים. מהי אפוא החזקת סמים לשימוש עצמי וכיצד מוכיחים אותה?


המסגרת החוקית


סעיף 31(3) לפקודת הסמים המסוכנים קובע כי כאשר אדם מחזיק ברשותו סמים המנויים בפקודת הסמים, וזאת בכמות העולה על הכמות הרשומה לצד הסם המסוים בתוספת השנייה לחוק, סביר להניח כי לא מדובר בסמים לשימוש עצמי. דהיינו, חזקה על האדם כי הוא עושה בסמים פעילות מסחרית. על פי רוב, במשפט הפלילי נטל ההוכחה מונח על כתפי התביעה. זאת מתוך הכלל כי אדם הינו חף מפשע כל עוד לא "הוכחה" אשמתו. עם זאת, ישנן עבירות (כגון עבירות סמים, למשל), המביאות להטלת נטל הפוך.


מדובר במקרים בהם מעשיו של הנאשם יצרו חזקה לביצוע העבירה, ומוטל עליו לסתור חזקה זו. עם זאת, הנטל אשר מוטל על כתפיו של הנאשם במקרה זה איננו הנטל הפלילי. לאמור, הוא איננו צריך להוכיח שמדובר בסמים לשימוש עצמי מעל לכל ספק סביר. מדובר בנטל הלקוח מהמשפט האזרחי ו"מאזן ההסתברויות". דהיינו, הנאשם צריך להוכיח את העדר הסחר בסמים ברמה של 50% לפחות.


איך יודעים אם אתה סוחר סמים?


בפסיקה ובספרות נקבעו שני מבחנים בסיסיים לשם הוכחת האמור לעיל. יכולת המימון וכמות הסמים. לדוגמא, כאשר אדם מחזיק בביתו כמות מסחרית של סם, אשר עולה פי כמה וכמה על הכמות המתיישבת עם התפיסה שמדובר בצריכה עצמית, סביר להניח שמדובר בסמים שהוחזקו לצורכי סחר. נאשמים אלה טוענים לא אחת ל"צריכה כבדה". דהיינו, הם טוענים כי הם אמנם החזיקו בביתם כמות נכבדת של הסם, אך מדובר בצריכה עצמית ברמה גבוהה במיוחד. בתי המשפט אינם נוטים לקבל טענה זו.


כמות מסחרית וגדולה נחשבת בדרך כלל כהוכחה באשר לביצוע עבירות סחר בסמים. במקרים כגון דא, אדם יוכל להשתחרר מחזקת הסחר במידה והוא יוכיח יכולות מימון משמעותיות אשר סייעו בידיו לרכוש את הכמות האמורה. דהיינו, עליו להוכיח כי הוא בעל אמצעים כלכליים המאפשרים לו לרכוש כמות סמים גדולה מבלי להיות מעורב בפעילות הסחר הקשורה בהם.


בתי המשפט יכולים ללכת גם בדרך ביניים ולבחון את כמות הסמים בביתו של הנאשם מחד, ואת אופי הצריכה של האחרון מאידך. לאמור, הדין איננו שווה לגבי אדם המחזיק כמות סמים שגם שימוש כבד לא יוכל לכלות במשך שבועות רבים, לבין אדם אשר בביתו כמות סמים גדולה, אך שמספיקה ליומיים או שלושה ותו לא. במקרה הראשון, סביר להניח שהנאשם יורשע בסחר בסמים. לעומת זאת, הנאשם השני יוכל בהחלט לזכות בזיכוי ו/או בהרשעה קלה בלבד.


תיקי סמים עוסקים גם באופן החזקת החומר ובקיומם של אמצעים אשר היו יכולים להצביע על כך שמתקיימת במקום פעילות מסחרית בסמים. למשל, אדם אשר נמצאו בביתו סמים בכמות משמעותית, וכן נמצאו כלים המעידים על סחר כגון משקל, שקיות אריזה (או סמים אשר כבר ארוזים בשקיות מוכנות) וכדומה, עלול בהחלט להיחשד בסחר בסמים, וזאת הרבה יותר מאדם שלא היו בביתו הכלים האמורים.


חשוב להדגיש כי המבחנים שהוזכרו לעיל אינם רשימה סגורה. בדומה לכל הליך משפטי, גם סוגיות הנוגעות לעבירות סמים תלויות באופן הדוק בנסיבות המקרה הנדון. לא אחת, המתח בין עבירת הסחר בסמים, לבין החזקה "תמימה" של סמים לשימוש עצמי, משתנה בין סיטואציות. למשל, קיים משקל גם לעברו הפלילי של הנאשם, להתנהלותו במהלך החקירה, לנסיבותיו האישיות וכדומה. עם זאת, ניתן לראות כי ישנם מספר כללים המתווים את הליכתה של הפסיקה בסוגיות כגון דא. על פי רוב, ככל שכמות הסמים שנתפסה בביתו של הנאשם הייתה גדולה יותר, כך יהיה על האחרון להוכיח צריכה עצמית "כבדה יותר", ומקורות מימון איתנים יותר.


לסיכום,

במידה והוגש כנגדכם כתב אישום בגין סחר בסמים, מומלץ לפנות בהקדם לעורך דין פלילי העוסק בתחום זה. ייעוץ משפטי נכון, כבר בשלבי החקירה הראשוניים, יכול בהחלט למנוע עוגמת נפש עתידית. אכן, מחד גיסא, החזקת כמות "משמעותית" של סמים בבית עלולה להיתפס כסחר (ודי ב"אצבע חשיש" או בכמה גרמים של גראס בכדי להיתפס כסוחר מבחינת המדינה). עם זאת, בית המשפט בתוך עמו יושב. אי לכך, ניהול נכון של ההליכים המשפטיים, תוך עמידה על נסיבות המקרה ומשמעותיו בפועל (מחוץ ל"חוק היבש"), יכול בהחלט למנוע תופעות בלתי נעימות. לעיתים, יהיו בכוחו של עורך דין למנוע אף הרשעה פלילית.