נציב תלונות הציבור על השופטים פרסם הבוקר (ג', 19.2) דו"ח בנוגע לתלונות המוצדקות אשר הוגשו כנגד שופטים במהלך השנה החולפת (2012). בין התלונות המוצדקות ניתן למצוא דיונים בתיק פשוט אשר נגררו בבית המשפט העליון במשך שמונה שנים, או שנתיים וחצי לצורך ניסוח החלטה בנוגע לערעור. הדו"ח השנתי מציג גם עלייה משמעותית מבחינת התלונות כנגד שופטים אשר התגלו כמוצדקות. 101 תלונות כנגד שופטים בשנת 2012 נמצאו מוצדקות, לעומת 89 בלבד בשנה שקדמה לה.

 

יש לכם שאלה?

פורום בית המשפט
פורום בית משפט לענייני משפחה
פורום משפט מנהלי, עתירות, בג"צ ורשויות מקומיות
פורום בית דין רבני


חשוב לציין כי רובן המכריע של התלונות נדחה. בשנת 2012, הנציבות דנה ב-930 תלונות כנגד שופטים, 40 פחות משנת 2011. כ-50% מהתלונות עסקו בבתי משפט השלום, אשר ידועים כמובן כערכאות משפטיות שהעומס עליהן הינו הגדול ביותר. כמו כן, סוגיות הקשורות בדיני משפחה הפכו אף הן לעילה נפוצה מבחינת תלונות כנגד שופטים. ייתכן כי מדובר באמוציות הרגשיות ובטלטלה המשפחתית המקופלת בהליכים כגון דא. 13% מהתלונות הופנו כנגד דייני בתי הדין הרבניים, וכ-16% עסקו בבתי המשפט לענייני משפחה.


"סחבת משפטית"


כמו בשנים קודמות, גם הפעם דו"ח התלונות חשף טענות רבות בנוגע ל"סחבת משפטית". מקרה אחד, של סחבת בת שמונה שנים בבית המשפט העליון, בלט באופן ברור מהמסמך. מדובר היה בסוגיה משפטית אשר לא ניתן להגדירה כסבוכה. חרף כך, שופטי העליון לא השכילו לסיים את הדיונים בתיק אלא בחלוף שמונה שנים. יודגש כי השופטים הביעו במסגרת פסק הדין התנצלות פומבית בפני הצדדים. הנציב הבהיר כי למרות התנצלותם הכנה של השופטים, מדובר היה ללא ספק ב"תקלה חמורה אשר מחייבת הסקת מסקנות אופרטיביות שיהיה בהן כדי למנוע הישנות מקרים כגון דא".


שופטי העליון "כיכבו" גם במקרה אחר מבחינת "סחבת משפטית". מדובר היה בדיונים אודות ערעור שנמשכו למעלה משנתיים וחצי. הנציב הדגיש כי אמנם עמדה על הפרק "שאלה ייחודית שהושקעה בה עבודה רבה", אך 31 חודשים היו ללא ספק זמן ארוך ובלתי סביר.


נציב התלונות על השופטים, השופט העליון בדימוס אליעזר גולדברג, ציין בעת הגשת הדו"ח כי מבחינת השנה שעברה, לא חל שינוי קיצוני ודרסטי בנתונים. הדו"ח הוגש לנשיא בית המשפט העליון, השופט אשר גרוניס, ולשר המשפטים, יעקב נאמן. גולדברג הוסיף כי חוסנה של מערכת המשפט נמצא בין השאר ביכולתה לבקר את עצמה ולחשוף גם התנהלות בלתי ראויה. במסגרת דבריו, הנציב הפריך מכל וכל טענות בנוגע למעמדה של הרשות השופטת. לדבריו, ביקורת עניינית ושקיפות פועלות באופן מובהק למען אמינותה של מערכת המשפט בעיני הציבור.


ניתן להבחין בדו"ח בביקורת על בתי הדין הרבניים. לדוגמא, הוצג מקרה בו הונחה לפתחו של בית הדין הרבני מחלוקת בין אישה המתגוררת בישראל לבין בעלה אשר חי בחו"ל. בית הדין הרבני קבע מועד לדיון כאשר הבעל לא נכח בארץ אלא נחת רק בשעות הערב וכתוצאה מכך נעצר בנמל התעופה על ידי המשטרה. הנציב ציין כי אמנם כוונתם של הדיינים הייתה טובה, וזאת לשם מניעת עגינות האישה, אך התוצאה הובילה להתייצבות הבעל בבית הדין בליווי שוטרים.