ילדים הם עתידנו. כולנו רגישים לצרכים של דור העתיד וקל וחומר שאנחנו מנסים להבטיח את שלומם וביטחונם, במיוחד של הילדים הרכים בשנים. נושא שנמצא תמיד בכותרות בכל ימות השנה הוא הזנחת ילדים, שלא מעט פעמים מובילה לפגיעות קשות ובמקרים מסוימים אפילו למוות. קיים הרבה ערפל סביב הנושא המדובר ולא מעט מידע שגוי מסתובב בזירות השונות.

 

יש לכם שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי
פורום רישום פלילי
פורום משפט פלילי

 

מקרים קשים של הזנחה ורשלנות


שכיחת ילדים בכלי רכב הפכה לצערנו לדבר שבשגרה. ברוב המקרים זה נגמר בטראומה וקושי פיזי זמני. אבל לא מעט פעמים, במיוחד בחודשי הקיץ הלוהטים, ילדים נקטפים בטרם עת. לרוב, מדובר במשגה בתום לב או מעשה שגגה, אך המספרים פשוט גדלים ויש להבין ולהפנים שמדובר במעשה פלילי קשה. בשנים 2008-2011 נרשמו בארץ לא פחות מ-141 מקרים של שכיחת ילדים בכלי רכב. 23 מתוך הילדים האלה נשכחו בהסעות.


רק בסוף 2012 גננת מאבו גוש שכחה ילד בן 5 ברכבה לכמה שעות, דבר שהוביל למותו הטראגי. היא הורשעה בגרימת מוות ברשלנות ונשפטה לארבע חודשי מאסר בפועל. חודש לפני המקרה המדובר, קרה דבר דומה במודיעין עילית, כשילד בן 4 נשכח ברכב למשך חצי יום וקרס עקב עומס החום ששרר באותו יום. האב לא הורשע במקרה ספציפי זה, אך הדוגמאות הן רבות ורשימת הקורבנות רק הולך גדל. חשוב להדגיש שמדובר במעשה פלילי חמור שיכול לגרור עונשים קשים.


ישנם עוד סוגים של הזנחה. הורים רבים מפקירים את בטחון ילדיהם ומשאירים אותם בבתיהם או במקומות עבודתם ללא השגחה כלל. ילד שננטש בדרך זו אינו יכול לשמור על עצמו ואין אף אחד שיפקח עליו כראוי. מקרים כאלה נפוצים במיוחד בתקופת הקיץ כשהילדים בחופש. יש גם עשרות ומאות מקרים של הזנחה רפואית, בהם ההורים מעכבים ולעיטים מונעים מילדיהם טיפול פיזי ו/או נפשי חשוב. גם עירוב הילד במעשים לא חינוכיים ונפשעים נחשב להזנחה מוסרית לכל דבר ועניין.


אז מה בעצם החוק קובע?


חוק העונשין, שעבר תיקון בשנת 2006 בעקבות ריבוי מקרי ההזנחה ברחבי המדינה, קובע שאין להשאיר ילד מתחת לגיל 6 בלא השגחה ראויה. העונשים המקסימליים שנקבעו: סיכון חיי ילד ברשלנות יגרור עונש של שנת מאסר ובמקרה של נטישה בזדון העונש צומח ל-5 שנים. לאחרונה, יש דרישות מגורמי רווחה בכירים וחברי כנסת שונים להעלות את רף הגילאים ל-7 או אפילו 9. "בטרם", ארגון התנדבותי המתמחה בבטיחות ילדים, טוען שיש יש צורך בחוקים חדשים ותיקונים רבים בכדי להעלות את ההרתעה.


בארה"ב לא ניתן להישאר ילד מתחת לגיל 10 לבדו, כאשר במדינות מסוימות רף הגילאים הועלה ל-13. במדינות אירופה ישנם חוקים המתייחסים ספציפית לנטישת ילדים ברכב, כאשר בארץ החוק מנוסח רק באופן כללי ופתוח לפרשנות. ישראל היא מדינה חמה ואין מספיק הרתעה. מחקרים הראו שילד שנשאר נעול ברכב לשעה אחת ייאלץ להתמודד עם עלייה קיצונית של 4.5 מעלות צלזיוס, בנוסף לחרדה והמצב הנפשי הלא פשוט בה יהיה שרוי.


מקרים רבים של הזנחת ילדים קורים ללא כוונות זדון, לכן חובה על ההורים להיות ערניים בכל עת. ישנם פיתוחים טכנולוגיים מבריקים העוזרים לצמצם את השגיאות שאנשים רבים מבצעים. הורים המסיעים את ילדיהם לעיתים תכופות יכולים להיעזר במתקנים ייעודיים עם חיישנים משוכללים, המתריעים על שכיחת ילדים במושב האחורי. הורים שנאלצים להשאיר את ילדיהם בבית לבדם יכולים להשתמש במצלמות חכמות המשדרות תמונה היישר אל הפלאפונים החכמים שלהם.