לפני כעשר שנים נכנס תושב הפזורה הבדואית בנגב,ללא ידיעתו, לשטח אש צבאי סמוך לבסיס שיבטה לדבריו, זה קרה במהלך חיפושיו אחר שני גמלים שברחו מחצר ביתו. במהלך החיפושים, דרך על פצצת מצרר שהייתה במקום ונפצע באורך קשה, חלק מיד ימין שלו נכרתה, והוא מתקשה בהליכתו עד היום. לאחרונה, בית המשפט פסק שעל שלטונות הצבא לפצות אותו בסכום כולל של כ-2 מיליון ₪

 

יש לכם שאלה?
פורום תאונות כלליות - בבית, ברחוב, שטח ציבורי, מתקני ספורט, פיצויים ועוד
פורום תביעה אזרחית | תביעה משפטית

 

לטענת התובע, בתחילת חודש אוגוסט, אבדו שני גמלים מחצר ביתו והוא יצא לחפש אותם ברכב יחד עם חבר . בשלב מסוים הוא זיהה עקבות גמלים, ירד מהרכב והחל לחפש אותם רגלית. לאחר כמה עשרות מטרים, עלה ככל הנראה על פצצת מצרר ונפצע.

 

התובע ציין בעדותו כי למהלך כל אורך הדרך, לא היה שילוט שמזהיר על כניסת לשטח אש או גידור כלשהו שמעיד על שטח מסוכן. עוד אמר, שהוא גר כבר 30 שנה באזור ולא ידע שיש שטח אש סמוך למקום מגוריו. בנוסף אמר, שראה באותו זמן רועי צאן נוספים רועים את עדרם במקום, מה שמעיד על כך שרבים לא ידעו שמדובר בשטח מסוכן.

 

לטענת השלטונות, התובע נכנס לשטח צבאי זה בכדי לגנוב מתכות (אולם לא הביאו כל סימוכין לטענה זו), ולפיכך הוא הסיג גבול בשטח צבאי. לפי החוק, הצבא אינו אחראי לשלומם של מסיגי גבול ואינו חייב לפצות אותו במקרה של נזק. עוד נטען ע"י הצבא, כי יש לייחס לתובע אשם תורם. היות ויכל לרכוש מהצבא מפות אשר מראות היכן ממוקמים שטחי אש הסמוכים לביתו. עורך דינו של התובע השיב כי אין לייחס לו אשם תורם כי לפי עדותו כלל לא ידע שיש שטחי אש באזורים הללו.

 

השופט קבע: הצבא התרשל ויפצה

 

שופט בית המשפט השלום בבאר שבע שדן בתיק פסק לזכות התובע. השופט לא קיבל את טענת הצבא לפיה התובע נכנס לשטח האש בנסיבות פליליות ולכן יש לפטור את הצבא מאחריות לשלומו. אם מדובר במסיג גבול, תמה השופט, מדוע לא הייתה חקירה נגדית?

השופט קבע כי צה"ל התרשל בתחזוק שטח האש. לדבריו, מהעדויות עולה תמונה מדאיגה של שטח אש נרחב בעל סכנות רבות שאין בו גידור ואף לא שלט המזהיר מפני שטח מסוכן. השופט קבע כי בצבא ידעו שבשטחים אלה נעשה שימוש ע"י התושבים לצרכי מרעה, אך למרות זאת לא נקטו באמצעי זהירות הדרושים כדי להגן על האזרחים.

 

אי לכך השופט קיבל את גרסת התובע אותה מצא מהימנה. כמו כן השופט התרשם ממצבו הרפואי הרע של התובע, שסובל מנכות בגפיו, אינו מסוגל לתפקד וכושר השתכרותו נפגע משמעותית. וכן מעוגמת הנפש שנגרמה לו עקב הפציעה הקשה. בהתאם לזאת, הורה לנתבעים לפצות אותו בסכום כולל של כ-2 מיליון ש"ח