שאלה:


לנישום, שהוא מעל גיל 60 - יש רווח הון ריאלי שהמס עליו הוא מס שולי, אשר נצבר משנת 1992 ועד שנת 2006.
רווח הון זה נבע ממכירת מניה בתחנת מוניות.


השאלה:


המס על רווח הון זה הוא, כאמור, מס שולי - האם יש קשר בין עובדה זו לבין גיל הנישום; ולכן מס זה הופך להיות מס, ששיעורו כשיעור מס על הכנסה מיגיעה אישית; או, האם יש, בענייננו כאן, שיעורי מס אחרים ?

עו"ד אורית ליברטי - משיבה:


סעיף 91 לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961 [להלן - "הפקודה"] (כפי שתוקן במסגרת תיקון 132 לפקודה) קובע, כי רווח הון יחושב על פי הנוסחה הליניארית.


הווה אומר, נכס (המצוי בתחולת חלק ה' לפקודה), שנרכש לפני המועד הקובע - שיעורי המס על רווח ההון הריאלי, על חלק רווח ההון הריאלי, שנצמח עד למועד הקובע, יהיו כדלהלן: בידי חבר-בני-אדם - שיעור מס החברות. ובידי יחיד - שיעור המס השולי שלו.


על רווח הון ריאלי, שנצמח לאחר המועד הקובע, נקבע, כי יחול מס בשיעור 20% (ובשיעור 25% - על בעל מניות מהותי).


סעיף 91 לפקודה מפנה אל הוראות סעיף 121 לפקודה, הקובעות כי על הכנסה חייבת של יחיד, שמלאו לו 60 שנים, יחול מס בשיעור 10%.
נוסף על זאת, ובהתאם לנסיבות המקרה - יש לבחון פריסה של רווח ההון ל-4 שנים; ועוד יש לבחון, אם נצמח למוכר מוניטין, באופן שחלק מהתמורה ייוחס לרכיב זה.

 

לסיום

יש לבחון, אם אפשר להשתמש בפסק דין בעניין "פוליטי", אשר בו נפסק לאחרונה (אמנם לעניין חישוב השבח הריאלי, אך הלכה זו טובה ויפה אף לעניין חישוב רווח ההון), כי יש לפרש את סעיף 47 לחוק מיסוי מקרקעין (שבח, מכירה ורכישה), התשכ"ג-1963, הקובע, כי יש לחלק את השבח הריאלי באופן ליניארי, כחזקה שאינה חלוטה, הניתנת לסתירה, אם מוכר המקרקעין מצליח להציג ראיות משכנעות לעניין מועד צמיחת השבח הריאלי.


בענייננו - אם יעלה בידיו של המוכר להוכיח, כי רווח ההון נצמח לאחר היום הקובע, ייתכן שהוא יהיה זכאי לשיעור המס על רווח ההון הריאלי, אשר החל לאחר היום הקובע, על מלוא הרווח.

 

למען שלמות התמונה נציין, כי רשויות המס חולקות על פסק הדין האמור כאן לעיל, והן עומדות להגיש ערעור בעניינו לבית המשפט העליון; אך עדיין, בנסיבות המתאימות, כדאי לבחון את הטענה בכובד ראש.


 


עודכן ב: 13/07/2015