תשלום תכוף לנפגעי תאונות דרכים


מאת עו"ד אורן אמסלם

 

 

מטרת דיני הנזיקין בכלל וחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, תשל"ה - 1975 בפרט היא להגן על זכויות הנפגע.

בחלק מהתאונות, במיוחד כשמדובר בפגיעות קשות, נקבעה בחוק האפשרות לקבלת פיצוי ביניים המכונה בלשון החוק תשלום תכוף.

 

מהי מטרת התשלום התכוף ?

 

התשלום התכוף נועד לאפשר לנפגע להתקיים בתקופת הביניים שלאחר הפגיעה בתאונה ועד פסיקת סכום סופי לפיצוי בגין הפגיעה. תשלום זה נועד בעיקרו למחייה מינימלית, שכירת מטפל/עוזר לסיוע, רכישת אביזרים רפואיים במידת הצורך ועוד.

 

לצורך קביעת גובה התשלום התכוף, יש להתחשב בהכנסתו של הנפגע ממשכורת, שכר עבודה, משלח יד, עסק או מכל מקור אחר לפני התאונה ולאחריה.

 

מתי פונים לתשלום תכוף ?

 

פנייה לתשלום תכוף נעשית בדרך כלל בחודשים הראשונים שלאחר הפגיעה בתאונה. מטרת הפנייה היא לאפשר לנפגע ולאלו התלויים בפרנסתו תנאי מחייה מינימליים שיאפשרו את המשך קיומם בתקופת הביניים בה מצד אחד הנפגע איבד באופן מלא או חלקי את פרנסתו ומצד שני טרם נקבע לו פיצוי כספי בגין פגיעתו בתאונה.

 

כיצד מקבלים תשלום תכוף ולמי פונים ?

 

לצורך קבלת תשלום תכוף, על הנפגע לפנות באמצעות עורך הדין המטפל בתיק לחברת הביטוח בדרישה לתשלום תכוף, בהתאם לנוסח הקבוע בתקנות פיצויים לנפגעי תאונות דרכים (תשלומים תכופים), תשמ"ט - 1989 (להלן: "התקנות").

 

במידה ופנייה זו אינה נענית על ידי חברת הביטוח או שהפנייה נתקלת בסירוב לביצוע התשלום אזי קיימת בפני הנפגע אפשרות לפנות לבית המשפט בדרישה לתשלום תכוף בנוסח הקבוע בתקנות ואליה יצורף תצהיר של הנפגע.

 

בהתאם לתקנות, הבקשה תומצא לתגובת המשיב (חברת הביטוח) ולאחר מכן בית המשפט ידון בבקשה לגופה.

 

יודגש, כי בית המשפט ידון בבקשה לתשלום התכוף במנותק מההליך העיקרי בתיק (בו עתיד להיקבע סכום הפיצוי הסופי בגין התאונה) ויכריע תחילה בשאלה האם קיימת הצדקה לביצוע תשלום תכוף בנסיבות העניין, ובמידה שקיימת הצדקה כזו יקבע בית המשפט את גובה התשלום התכוף.


האם התשלום התכוף הוא תשלום נפרד מתשלום הפיצוי הסופי ?

 

התשלום התכוף יכול להיות משולם לנפגע לפני הגשת התביעה או לאחריה, אך סכום זה אינו מנותק מהפיצוי הכולל.

אם קיבל הנפגע תשלום תכוף מחברת הביטוח, סכום זה יקוזז מסכום התגמול הסופי שיקבל הנפגע מחברת הביטוח בין אם ההליך הסתיים בפשרה ובין אם הסתיים במתן פסק דין.

 


עודכן ב: 12/03/2011