מרגע שהוכרה זכאותו של אדם כנפגע עבודה בביטוח לאומי הוא זכאי להגיש תביעה לקביעת דרגת נכות ולעמוד בפני ועדה רפואית, שתקבע את שיעור נכותו כתוצאה מהפגיעה בעבודה.

 

כידוע, אם נקבעת לנפגע בעקבות הפגיעה דרגת נכות לצמיתות בשיעור של 9% - 19% הוא זכאי למענק חד פעמי מהביטוח הלאומי. נכות לצמיתות בשיעור 20% ומעלה מזכה את הנפגע בקצבה חודשית.

 

יחד עם זאת, בחלק לא מבוטל מהמקרים אדם נפגע במהלך שנות עבודתו במספר תאונות עבודה, ובגין כל אחת מהן נקבעת לו נכות לצמיתות בשיעור נמוך מ- 20%, אך בחישוב כולל של סך פגיעותיו מעבודה, נכותו המצטברת עולה על 20% לצמיתות.

 

במקרים כאלו, רשאי הנפגע לפנות למוסד לביטוח לאומי בתביעה לאחד את הנכויות שנקבעו לו במסגרת ענף נפגעי עבודה. תביעה זו מכונה "צירוף נכויות" או "איחוד נכויות".

 

לצורך הכרה בתביעתו, על הנפגע להראות שנכותו הכוללת בגין פגיעותיו גבוהה מ- 20% לצמיתות וכן חלה ירידה של 50% או יותר דרך קבע בשיעור הכנסותיו מעבודה, בהשוואה ל- 3 החודשים שקדמו לפגיעתו האחרונה.

 

אם התקיימו תנאים אלו, הנפגע יעמוד בפני ועדה רפואית שתקבע את דרגת נכותו המצטברת. במידה ונכות זו היא בשיעור 20% לצמיתות או יותר, הנפגע יזכה לקבלת קצבה חודשית.

 

חשוב להבהיר, כי ללא מימוש זכות זו של צירוף נכויות במסגרת ענף נפגעי עבודה, עלול נפגע שנפצע במהלך השנים במספר תאונות עבודה להפסיד כסף רב אשר יכול להסתכם בסך כולל של מאות אלפי שקלים לאורך תקופת חייו.


עודכן ב: 24/06/2011