משהוכרה זכאותו של נפגע בביטוח הלאומי, הוא רשאי לעמוד בפני ועדה רפואית לקביעת דרגת נכותו. הועדה הרפואית מזמנת את הנפגע לבדיקה וקובעת את דרגת נכותו כתוצאה מהפגיעה בעבודה.

 

עם זאת, בחלק מהמקרים, נפגעי עבודה שנקבעה להם דרגת נכות חשים, כי חלה החמרה במצבם עם חלוף הזמן. חשוב לדעת, כי במקרים בהם הכיר המוסד לביטוח לאומי בזכאות הנפגע, הוא רשאי בהתאם לסעיף 36 לתקנות הביטוח הלאומי (קביעת דרגת נכות לנפגעי עבודה), תשט"ו – 1956, לשוב ולפנות לביטוח הלאומי לצורך בדיקה חוזרת, במידה ואכן חלה החמרה במצבו כתוצאה מהפגיעה.

 

לצורך חידוש התביעה בביטוח הלאומי, על הנפגע לפנות לרופא תעסוקתי או רופא מחוזי במסגרת קופת החולים, להציג בפניו את פרוטוקול הועדה הרפואית וכן מסמכים רפואיים עדכניים אשר מלמדים, כי חלה החמרה במצבו, לאחר שנקבעה לו דרגת נכות בביטוח הלאומי.

 

אם עולה מהמסמכים, כי אכן חלה החמרה במצבו של הנפגע, הרופא יצייד אותו באישור מתאים והנפגע יוכל לחדש את פנייתו במסגרת הביטוח הלאומי.

 

לאחר פניית הנפגע בצירוף האישורים המלמדים על החמרת מצבו הרפואי כתוצאה מהפגיעה, יחל הליך הבדיקה בפני הועדה הרפואית.

על הועדה הרפואית לבדוק את הנפגע מחדש, לבחון את המסמכים העדכניים, ולקבוע אם חלה החמרה במצבו וכן את דרגת נכותו העדכנית.

על מסקנות הועדה הרפואית, רשאי הנפגע לערער בפני ועדה רפואית לעררים לה שיקול דעת עצמאי ובסמכותה לשנות את קביעת הועדה הרפואית, שדנה קודם בעניינו.

 

יצויין, כי על קביעה זו של הועדה הרפואית לעררים , רשאי הנפגע לערער בפני בית הדין לעבודה בשאלה משפטית בלבד.