בישראל אין מס עיזבון או מס ירושה. לפי חוק מיסוי מקרקעין, קבלת דירה בירושה איננה נחשבת לעסקה במקרקעין, ואיננה חייבת במס. עם זאת, מכירת הדירה על ידי היורש היא עסקה במקרקעין, ולכן חייבת במס שבח. מכירת דירת ירושה היא כמעט הכרח, בעיקר אם מספר יורשים חולקים בבעלות על הדירה. כמו במקרים אחרים של מכירת דירה, גם במכירת דירה שהתקבלה בירושה, השאיפה היא לקבל פטור ממס שבח, ששיעורו עד 25% מהשבח שנצבר מיום רכישת הנכס על ידי המוריש (אם המוריש נפטר לאחר 1.4.1981. אם המוריש נפטר לפני כן, השבח מחושב מיום הפטירה).

 

שימוש בפטור כללי ממס שבח

 

ניתן למכור את דירת הירושה תוך שימוש בפטור לדירה יחידה אם המוכר-היורש איננו בעל דירה נוספת למעט דירת הירושה. אולם, שימוש בפטור זה אינו רצוי מ-2 סיבות: ראשית, לא כל אחד זכאי לפטור בכל רגע נתון, שכן הזכאות לפטור תלויה בהיסטוריית המכירות והבעלויות על דירות של המוכר ושל בן זוגו וילדיו הקטינים. שנית, שימוש בפטור לדירה יחידה ימנע קבלת פטור בעתיד לתקופה של שנה וחצי לפחות.

 

פטור מיוחד ממס שבח במכירת דירה שהתקבלה בירושה

 

הדרך הרצויה היא שימוש בפטור המיוחד לדירות ירושה. הזכאי לפטור נהנה מעצם הפטור וגם מכך ששימוש בפטור זה לא מונע ממנו להשתמש לאחר מכן בפטורים האחרים. תנאי הפטור הם אלו:

 

א. המוכר הוא בן זוגו של המוריש, או צאצא של המוריש, או בן זוגו של צאצא של המוריש;


ב. לפני פטירתו היה המוריש בעלים של דירת מגורים אחת בלבד;


ג. אילו היה המוריש עדיין בחיים ומוכר את דירת המגורים, היה פטור ממס בשל המכירה;

מכירת דירה יחידה בפטור כאשר למוכר חלק בדירת ירושה

 

השימוש בפטור לדירה יחידה אפשרי גם כאשר למוכר חלק בדירת ירושה. בעבר, היה הפטור מותנה בכך שחלקו של המוכר בדירת הירושה אינו עולה על 1/3. בתיקון 85 לחוק, החל מיום 6.4.16 הוגדל החלק האמור ל- 1/2. עם זאת יש לזכור כי שימוש בפטור לדירה יחידה כאשר קיימת במקביל עד מחצית מדירת ירושה, ימנע בעתיד מכירת דירת הירושה בפטור לדירה יחידה (אף בהתקיים יתר תנאי הפטור), אך לא בפטור המיוחד לדירת ירושה (בהתקיים יתר התנאים).

 

מוטב תמיד להתייעץ עם עו"ד המתמחה בתחום, שיבדוק את הזכאות לפטור המיוחד וכדי שיציע פתרון אופטימלי למקרה שאין זכאות לפטור המיוחד.

 

 

דותן לוי, עו"ד ונוטריון

 

הכותב הינו בעל משרד עורכי דין במודיעין המתמחה במקרקעין ובמיסוי מקרקעין.

 

עו"ד דותן לוי מעניק שירותי נוטריון בעברית ובאנגלית,