בישראל אין מס ירושה. קבלת דירה או נכס מקרקעין אחר בירושה איננה נחשבת לעסקה במקרקעין, ופטורה ממס רכישה. קבלת נכס מקרקעין טעונה ביצוע של הליך רישום הבעלות על שם היורש, זאת לאחר הוצאת צו ירושה או צו קיום צוואה. לאופן רישום הירושה או הצוואה, יתכנו השלכות מס בעת הרישום או בעת מכירת הנכס, על כן מומלץ לתכנן מהלך זה ולא לבצעו מייד באופן טכני.

 

מיטלטלין או כסף המחולקים פיזית אינם טעונים רישום, אך לעיתים כדאי ואפשר לחלקם באמצעות הסכם כתוב יחד עם שאר העיזבון הכולל לרוב מקרקעין ומיטלטלין באופן שונה מהקבוע בחוק או בצוואה (מבלי לפגוע בשווי הירושה של כל יורש) ולזכות ביתרונות מס עצומים.


שימוש בפטור כללי ממס שבח או בפטור מיוחד לדירה שהתקבלה בירושה

 

מכירת דירת ירושה לצד שלישי חייבת במס שבח, וכמו בכל מכירה, השאיפה היא לקבל פטור מהמס. ניתן להשתמש בפטור הכללי ממס שבח (פטור לדירה יחידה), שהוא פטור אישי, אך לא כל אחד זכאי לפטור הכללי בכל רגע נתון (תלוי בהיסטוריית המכירות והבעלויות על דירות). שימוש בפטור הכללי מונע קבלת פטור בעתיד לתקופה של שנה וחצי לפחות. כאשר מתקיימים התנאים, עדיף להשתמש בפטור המיוחד לדירות שהתקבלו בירושה. הזכאי לפטור, נהנה מעצם הפטור וגם מהאפשרות להשתמש מיד לאחר מכן בחלק מהפטורים האחרים.

 

חלוקת עיזבון – יצירת תנאים לקבלת הפטור הכללי או המיוחד

 

כאשר לא ניתן לקבל פטור במצב הדברים כפי שהוא, אפשר לעשות הסכם לחלוקה אחרת של העיזבון. למשל, אם 2 יורשים קיבלו כל אחד מחצית דירה וכסף, ניתן לקבוע בהסכם כי יורש א' יקבל את הדירה ויורש ב' יקבל את הכסף. כך, אם לאחד היורשים אין זכאות לפטור ולשני יש, יתכן שלאחר חלוקה שונה של העיזבון היורש הזכאי יקבל פטור על כל הדירה בעת מכירתה (במקום פטור על מחצית דירה וחיוב במס על מחציתה האחרת).

 

הסכם חלוקת עיזבון מוגש לרשויות המס. חלוקה ראשונה של העיזבון שאיננה כוללת תשלומי איזון מחוץ לעיזבון, פטורה ממס. אם יש תשלומי איזון, המס חל רק עליהם, ולעיתים עדיף מתשלום מס שבח על הדירה. לצורך חלוקה כאמור, ניתן לעיתים לראות בשני עיזבונות של הורים כעיזבון אחד, בתנאי שלא הסתיימה החלוקה של אחד העיזבונות. חלוקה מיידית של העיזבון ללא תכנון מקדים, לא תאפשר לרוב חלוקה מחדש של העיזבון בפטור ממס. סוף מעשה במחשבה תחילה.

 

דותן לוי, עו"ד ונוטריון

 

הכותב הינו בעל משרד עורכי דין במודיעין המתמחה במקרקעין ובמיסוי מקרקעין

 

שירותים נוטריונים ניתנים גם בשעות הערב ובימי ו' (בתיאום מראש) 

 


עודכן ב: 26/07/2016