הליך פשיטת הרגל במדינת ישראל הוא למעשה הליך משפטי המאפשר לחייבים-יחידים, להודיע על חדלות פירעון, ולמעשה לבקש הגנה משפטית מנושיהם. במדינת ישראל מוסדר הליך פשיטת הרגל באמצעות פקודת פשיטת הרגל (ה-תש"מ 1980), כאשר הכונס הרשמי מטעם משרד המשפטים הוא הגוף המתפקד כנאמן בפשיטות רגל, למעט מקרים בהם בית המשפט ממנה נאמן פרטי להליך פשיטת הרגל, שהוא לרוב עורך דין המתמחה בתחום זה.

 

הליכי פשיטת רגל נפתחים באמצעות הגשת בקשה מטעם החייב להכרזתו כפושט רגל. בקשה זו מוגשת לבית המשפט המחוזי, והוא מצריך את אישורו של הכנוס הרשמי, אשר בוחן את יכולותיו הכלכליות של החייב, ועל סמך מסקנותיו הוא מביע את עמדתו בנוגע לבקשת החייב.


לאחר פתיחת הליך פשיטת הרגל, ולאחר שבית המשפט המחוזי בחן את יכולותיו הכלכליות של החייב, מתקיים הליך המכונה צו כינוס, במסגרתו רשאי בית המשפט להוציא צו עיכוב הליכים כנגד החייב. ברוב המקרים, בית המשפט נוהג לקבוע צו תשלומים חודשי בהתאם ליכולותיו הכלכליות של החייב, וכמו כן, נקבע מועד לדיון בבקשה לפשיטת הרגל.


במידה והחייב עמד בכל הקריטריונים הנדרשים לצורך הכרזתו כפושט רגל, בית המשפט נעתר לבקשתו ומעניק לו צו פשיטת רגל המכריז באופן פורמאלי על הכרזתו של החייב כפושט רגל, כאשר הסדר התשלומים שנקבעו לחייב משמשים לצרכי חלוקת הכספים בין נושיו של החייב, וזאת במסגרת סדר עדיפויות שנקבע מראש על ידי בית המשפט.


הליך פשיטת הרגל הינו הליך משפטי מורכב, המחייב את החייב להיעזר בשירותיו המקצועיים של עורך דין המתמחה בליווי הליכי פשיטת רגל. בין יתר השירותים המוצעים על ידי עורכי דין בתחום תמצאו:
 

הכנת בקשות להליך פשיטת הרגל, הכנת בקשות לצווי כינוס, הגנה על זכויותיו של החייב ועיכוב הליכי הוצאה לפועל, ביטול צוי עיכוב יציאה מהארץ שהוצאו כנגד החייב, השבת רישיון הנהיגה לחייב, הסדר תשלומים במסגרת צו תשלומים חודשי, , ליווי משפטי ושירותי ייעוץ לאורך כל הליך פשיטת הרגל ועוד.


במידה וגם אתם עומדים מול "שוקת שבורה" בכל הנוגע לדרישות חוב מצד נושים כלפיכם, זה הזמן להתייעץ עם עורך דין מקצועי המתמחה בליווי הליכי פשיטת רגל.


הליך פשיטת רגל יכול שהתבצע בדרך אחרת, הליך זה נקרא בקשת נושה – נושה יכול ורשאי להגיש בקשת התראת פשיטת רגל כנגד חייב, או אז, החייב נתון תחת פיקוחו של אותו נושה ו/או ע"י המנהל המיוחד/נאמן אשר נקבע ע"י בית המשפט המחוזי בו הוגשה הבקשה.


בהליך זה לא נבדק תום ליבו של החייב, אלא המטרה היא לכנס את נכסיו ולחלקם בין נושיו. הליך זה הינו קשה יותר עבור החייב, שכן יכול שבסופו של יום יכריע בית המשפט כי אין תועלת בהליך זה כנגד החייב וזה יועבר חזרה לטיפול לשכת ההוצאה לפועל. כלומר, כל ההליך יכול שלא יניב כל תועלת הן לחייב והן לנושיו והחייב לא ייהנה מההגנה עפ"י פקודת פשיטת הרגל.רצוי להפנים העובדה כי הליך פשיטת רגל ביסודו הינו הליך סוציאלי האמור להגן על החייב מפני נושיו המתדפקים על דלתו.


בהליך פשיטת רגל בו הבקשה מוגשת ע"י נושה, ו/או ע"י החייב בעצמו, חייב החייב להסתייע בעו"ד הבקיא בתחום הפש"ר ולו רק כדי שהחייב יוכל למצות ההליך ולנסות להגיע ליום המיוחל לפיו יקבל החייב הפטר מחובותיו.


עודכן ב: 07/08/2013