‏ המקצוע-מורה  (סכנות ופתרונות)
מאת: עו"ד ע. שילוני


הוראה הוא מקצוע מסוכן,לא רק בשל תקיפת מורים ע"י הורים חמי מזג או תלמידים לסכינאות או הסכנה מחלקי מבנה בי"ס שנופלים – העיסוק בהוראה טומן בחובו סיכונים פיזיים מעצם העיסוק.

פגיעות בעבודה – מחלות מקצוע:

לאחרונה הוכר הקשר הסיבתי בין סוג של סרטן ריאה לחשיפה רבת שנים של מורה לאבק גיר על שני סוגיו (פחמת סידן, וסיליקון), ואולם הפגיעה השכיחה במורים המאמצים גרונם בכתות צפופות ורועשות- היא צרידות.

שכיחה עוד יותר היא השחיקה (הנפשית) מחיר שגובה עיסוק רב שנים בהוראה.

פגיעה ייחודית למקצועות הוראה מסוימים הינה סרטן העור (תאי קשקש/מלנומה) אצל מורים לחקלאות/מורי של"ח המבלים רוב זמנם עבודתם כשהם חשופים לשמש.

שכיחות גם פגיעות מנפילה של מורים בעת ליווי טיולים וכן תאונות דרכים בדרך לעבודה וממנה- הביתה.

למורים לכימיה וביולוגיה- סיכונים כימיים/ביולוגיים בעבודה במעבדה מחשיפה לחומרים מסוכנים ולפתוגנים לאש ולפיצוץ, למורים לספורט סיכון היפגעות בעת הדגמה (או מתלמיד שמבצע תרגיל בשיעור).

מורים למלאכה ולאומנות נחשפים לסיכונים מכלי עבודה וצבעים (אלרגיות) .

למורים לכלכלת בית סיכון היפגעות מנוזלים חמים ומאש.

גננות נפגעות בגב בעת הרמת פעוטות וריהוט.

מורים שנפגעו בעבודה – תובעים את ביטוח לאומי ככל עובד- וזכאים לדמי פגיעה

ולמענק או קצבת נכות אם נותרה כזו.

נכות כללית:

בגדר הליקויים לביטוח לאומי במח’ פגיעה מעבודה לא נכללות מחלות שאינן קשורות לעיסוק. למורה שמצב בריאותו מקשה עליו להוסיף ולתפקד בעבודתו האפשרות לבקש לפרוש לפנסיה והוא נבדק לעניין הנכות וכושר העבודה ע"י ועדה רפואית המיוחדת לכך- מטעם משרד החינוך החליטה הועדה שמצב בריאותו של המורה אינו מאפשר המשך עבודתו – הוא יוצא לפנסיה רפואית-מוקדמת.

פנסיה מוקדמת:

במקרה פרישה מוקדמת נותר המורה לעתים קרובות כשפנסיה זעומה בידו. להשלמה, באפשרותו לתבוע בגין אובדן כושר עבודה את קרן הפנסיה בה הוא מבוטח או את ביטוח לאומי במסגרת "נכות כללית"; ב"נכות כללית"- אם ענה למבחנים שבחוק- תשולם לו קצבת מינימום של 2,081 ₪ (בנכות מלאה) ותוספת עבור(עד) שני ילדים של 832 ₪ לילד, (התוספת עד שחרור הילדים מצה"ל). בשני המקרים נבדק המורה בועדה רפואית הבוחנת את נכותו הרפואית ואת השפעתה על כושר עבודתו.

 

קצבת הנכות הכללית משולמת למורה עד הגיעו לגיל הרשמי ליציאה לפנסיה ומאז תשולם קצבת זקנה.

מי שנקבעה לו נכות כללית- ואפילו מלאה,רשאי לעבוד ולהשתכר (עד כה כ-1,960 ₪)

בימים אלה תוקן החוק כך שהנכה יוכל להשתכר יותר בלי שקצבתו תישלל – לפי קריטריון (טבלת חישוב) שבאתר הביטוח לאומי.

לצאת לפנסיה?

אם יצא מורה אחרי 17 שנות עבודה לפנסיה שהיא כ-2,400 ₪ לחודש ונוספת לו קצבת נכות כללית של 2,080 ₪ ,והוא עובד בעיסוק אחר ומשתכר עוד 2,500 ₪ -השתכרותו בסה"כ כ- 7,000 ₪ / לעיתים קרובות שכר שהוא גבוה יותר משהשתכר בעבודתו כמורה.

נכים בנכות כללית זכאים בביטוח לאומי לשיקום (קורסים להסבת מקצוע) מה שמסייע להם לרכוש מקצוע אחר,להשלים ולהיטיב את ההכנסה. מי שנקבעה לו נכות כללית מלאה זכאי להטבות שונות – בין היתר להנחה רבתי בתשלום הארנונה.

על כן- הישארות מורה במקום עבודתו, על כל החיוב שבה- אינה צריכה להרתיע מבדיקת האלטרנטיבה הכרוכה בפרישה לגימלאות, כשהבריאות מחייבת זאת.

אפשרות כזו לעתים הכרחית למורה ש"לא יכול להגיע לביה"ס אפילו לעוד יום אחד"- וכפי שראינו לעיל- המדובר באופציה המיטיבה עם המורה השחוק והפגוע ואין לחשוש מפניה.

והעיקר הבריאות !