רות ל. נינבורג ,עו"ד ומגשרת

 

חשיבותו של הסכם ממון בין בני זוג

 

אדם עומד בכמה צמתים בחייו. צומת מרכזית חשובה אחת היא בעת בה נקשר עם בן/ת זוג לחיים משותפים בין אם במסגרת נישואין כדת משה וישראל, או במסגרת חיים בין בני זוג שכבר היו נשואים בעבר , או בקשר בין ידועים בציבור שלא רוצים להינשא, או בין בני זוג מאותו מין ועוד.

 

קשר כזה ,מעבר לעובדה כי הוא קשר אהבה ורומנטיקה הוא קשר משפטי מחייב בעל משמעויות מרחיקות לכת .קשר כזה הוא בעצם כריתת הסכם או חוזה בין שני צדדים.

 

בהסכם ממון המוסדר חוקית בחוק יחסי ממון בין בני-זוג, תשל"ג (1973), ניתן להסדיר את היחסים הרכושיים שיחולו בין בני זוג במקרה של גירושין או פטירה. החוק חל על כל הזוגות שנישאו לאחר ינואר 1974.

 

בחוזה זה הנערך בכתב מוסדרים כל ענייני הרכוש בהתאם לרצון האישי והפרטי של כל אחד מבני הזוג . ההסכם הוא מעין "פוליסת ביטוח" השומרת על נכסי בני הזוג החיים יחד בזוגיות ואמור להסדיר נושאים שהם בד"כ במצב של פרידה מעוררים מחלוקות קשות.

 

יכול להיות שנושא הסכם הממון מביא לחוסר נוחות ,אי נעימות ואפילו מתח בין בני הזוג.

הדבר לא מחויב המציאות.

 

בהכוונה ראויה ניתן להציג את היתרונות של הסכם כזה תוך הצגת פתרונות יצירתיים לגיבוש הסכם מכובד ומאוזן שיגן על האינטרסים של שני בני הזוג .
 

 

הסכם ממון הינו הדרך המשפטית המקובלת כיום בה ניתן להסדיר את חלוקת הרכוש באופן שונה מזו הקבועה בחוק במקרה של פקיעת הנישואין. ההסכם הינו הסכם צופה פני עתיד והוא מקבל משמעות משפטית במצב של פקיעת הנישואין בין בפרידה או חו"ח במוות.

 

 

החוק קובע כי בפקיעת הנישואין זכאי כל אחד מבני הזוג למחצית שווים של כלל הנכסים שנצברו במהלך חייהם המשותפים ובכלל זה נכסי מקרקעין ,כלי רכב, נכסים כלכליים ונכסים מעבודה כמו תוכניות ביטוח,תוכניות חיסכון, קופות גמל, ניירות ערך, פנסיה עוד.

 

בשל חשיבותו דורש החוק כי הסכם ממון חייב להיות בכתב ומחייב אישור. הדרג המאשר יכול להיות בית המשפט, נוטריון ,רשם או בית דין רבני והוא תלוי בסטאטוס בני הזוג, האם זהו זוג צעיר שהינו ערב נישואין, האם זהו קשר של בני זוג שכבר נישא בעבר ועוד.

 

עריכת ההסכם ואישורו הינם תנאים מהותיים להיותו של ההסכם מסמך משפטי בעל משמעות ותוקף.

 

בעת אישור הסכם זה על בית המשפט או בית הדין הרבני או נוטריון במקר הספציפי מוודא כי שני בני הזוג חתמו על ההסכם בהסכמה חופשית תוך שהם מבינים את משמעותו ואת תוצאותיו.

 

 

חשיבות ההסכם רבה שכן בד"כ הוא ממומש זמן רב לאחר אישורו וחשוב שסעיפיו יהיו ברורים במשמעותם המשפטית.


הסכם ממון הוגן מבטיח כי בני הזוג ייצאו מהמערכת הזוגית במינימום חיכוך "מלחמות" "ונקמנות" כשדברים שסוכמו מראש ידועים ומשפרים את האווירה הקש שנוצר מעצם הפירוד.

 

הסכם ממון יכול למנוע "סחיטה" עתידית של אחד מבני הזוג . שכן בעת סיום הנישואין ,צד אחד המעוניין יותר להתגרש יכול (כדי לשכנע את הצד השני ) בלחץ לוותר על זכויות שמגיעות לו ,זאת כדי לזכות בחירותו. הסכם ממון מונע מהלך כגון זה.

 


מעבר לכך להסכם כזה חשיבות רבה בנישואים שניים. הוא יכול להגן על ילדים מנישואין קודמים ,שכן ילדים מנישואים קודמים עלולים ,וניתן להבין זאת ,לחשוש כי קשר חדש של ההורה שלהם עלול להשפיע/להקטין כל ירושתם לטובת מי שהיה עד יום עבורם אדם זר.

 

הסכמים דומים הם למשל הסכם לחיים משותפים בין ידועים בציבור החיים תחת קורת גג אחת ומנהלים משק אחד אך אין בכוונתם להינשא . הסכמים אחרים מקובלים כיום הם הסכמים בין בני זוג בני אותו מין.

 

ועכשיו לשאלה מה כולל הסכם ממון? בעקרון הסכם כזה מחולק לשני חלקים עיקריים: רכוש שנצבר ערב הנישואין/החיים המשותפים, ורכוש שנצבר ממועד הנישואין והלאה.

 

בהסכם כזה מוחלט האם הרכוש שצבר לכל אחד ערב החתימה על ההסכם מהווה רכוש אישי או לא ? למשל האם כספים/דירה/רכב /נכסים אחרים ששייכים לצד אחד ישארו שלו גם במצב של פרידה, או מחצית ממנה יועברו לבן הזוג ?

 

פרק נכבד אחר הוא רכוש שנצבר במהלך חיי הזוגיות .האם כלל הרכוש שייצבר במהלך חיי הזוג יהיה שייך לשני בני הזוג, או שמא, עדיין תהיה משמעות לכמה כל אחד מהם השקיע בנכסים?

 

כל הסכם משפטי בין בני זוג הוא מסמך משפטי המותאם כמו חליפה לרצון הצדדים .

 

חשוב לציין כי הסכם ממון לא מהווה תחליף לצוואה אך יכול שייקבע כי כל אחד יצווה בצוואה את רכושו למי שהוא חפץ.

 

 

המובא לעיל הוא מידע כללי בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי. אין לראות בכתוב ניסיון יעוץ מכל סוג שהוא או תחליף לייעוץ.

הכותבת עו"ד העוסקת בתחומי הביטוח הלאומי , דיני משפחה עבודה ונזיקין .


 


עודכן ב: 01/10/2010