מאמר דעה:

 

הסתבכות של אדם עם החוק הפלילי, מעמידה אותו בסיטואציות לא קלות. זה מתחיל מחקירה במשטרה, עובר להגשת כתב אישום, דיוני מעצר וממשיך במשפט פלילי, אשר לא פעם מדובר בהליך ארוך, מסואב וקשה, נפשית ופיזית.

 

אנשים אשר נקלעו למשפט פלילי, צריכים להבין כי כל משפט פלילי, מתנהל במספר חזיתות במקביל, כאשר תפקידו של עורך הדין המייצג אותם, מתחיל ביכולת שלו לזהות את הזירות הנכונות ולפעול בהן בחוכמה.

 

במאמר זה אתן בקצרה את המשנה שלי להתנהלות רחבה של המשפט הפלילי, תוך דגש על עבירות מין, התחום בו אני מתמחה.

 

כשמדובר על משפט פלילי העוסק בעבירת מין, קשה מאוד להפריד בין החוק להגדרת הנאשם בתוך הסיטואציה. עבירות מין מעוררות אנטגוניזם ורתיעה, היות והן נתפסות כאקט לא טבעי. פגיעה בעקרונות מקודשים של חילול הגוף, לצד פגיעה בנפש.

 

יש לך שאלה בנושא?

פורום עבירות מין

 

זו נקודת הפתיחה מולה עומד כל עורך דין פלילי, המתמחה בעבירות מין ומתוך כך הוא אמור לנתב את צעדיו ולהביא לזיכוי במשפט פלילי. ככל שהעבירה קשה יותר, כך גדלה תחושת האי נוחות שהיא מעוררת ולכן חשוב למצוא את נקודות האיזון ולהטות את הכף לכיוונו של הנאשם.

 

איך עושים זאת, על ידי זיהוי המהלך הנכון, לצד מה שאומר החוק.


לפניכם 2 סיפורים הממחישים זאת

 

סיפור מספר 1 : ערב אחד הגיע אל משרדי אבא של בחור צעיר, אשר עומד נגדו כתב אישום בגין אונס בנסיבות מחמירות. בשפה לקונית, כמעט ללא רגש, תיאר בפני האב את האשמות החמורות איתן מתמודד בנו, הנמצא במעצר עד תום הליכים. תשאול ארוך יותר וקבלת פרטים נוספים על הסיטואציה, הבהירו לי כי מדובר בבחור אשר עבר בעצמו התעללות מינית מצד מורה בבית ספר יסודי ולא קיבל טיפול נאות אחרי ההתעללות. "לא דיברנו על זה יותר" אמר האב, "הוא לא הסכים ואנחנו לא לחצנו" ומה זה קשור לכך שהוא מואשם באונס? שאל אותי האב, במבט תמהה.

 

ברור כי עברו של הנאשם שופך אור אחר על הפרשה. התעללות מינית בגיל קטן, עיצבה את תפיסת עולמו של הנאשם בכל הנוגע להגדרת זהות מינית, והובילה לאי יכולתו ליצור קשרים בריאים עם בני המין השני. מצוידת בהבנה הזו, התחלתי לתכנן אסטרטגיה למשפט, כאשר המטרה היא הכרעת דין אשר תתבסס על טיפול ולא על ענישה.

 

זו רק דוגמה אחת לזיהוי הפרמטרים אשר יכולים להוביל לזיכוי במשפט פלילי או להפחתה בעונש, מולו יצטרך להתמודד הנאשם, בעת סיומו של המשפט הפלילי.

 

סיפור מספר 2 במקרה אחר, הואשם אב בהתעללות מינית בביתו החורגת בת ה14. הילדה שנאה את האב מהרגע הראשון שהצטרף אל המשפחה ולא הסכימה לקבל את מרותו ואת שיטות החינוך שלו. היא קינאה נורא בקשר החם שלו עם אימא וקינאה נורא בילדים המשותפים של השניים.

 

מרגע התחקיר הראשוני, מצאתי כי העדות שמסרה המתלוננת במשטרה, הייתה מלאה סתירות ואי דיוקים ושילבה בתוכה המון אמוציות וטינה אישית שנצטברה אצלה, בשנים האחרונות. תפקידי היה להפריך את עדותה במהלך המשפט הפלילי, מבלי להיכנס אל שדה מוקצים אשר רק יחזק את תדמיתה כנערה מסכנה, למול גבר מבוגר ומאיים.

 

על מנת לעשות זאת, נדרשת כאן מיומנות של עורך דין המתמחה בביצוע חקירות נגדיות. היכולת להזדהות איתה, להוביל אותה צעד אחר צעד, אל ההכרה כי מדובר בתלונת שווא אשר מבוססת על רצונה בנקמה או בשבירת כלים, אינה פעולה פשוטה. אולם בתום חקירת המתלוננת והצגת ראיות סותרות לעדותה, הצלחתי להביא לזיכוי במשפט פלילי ולסיים את הפרשה, ללא מאסר וללא רישום פלילי.

 

עומדים בפני משפט פלילי ? חשוב שתבחרו עורך דין פלילי שהוא גם אסטרטג. אחד כזה שיכול לנהל את המשפט, גם מחוץ לאולם, במידה ומדובר במשפט אשר זוכה לכותרות בתקשורת.

 

עורך דין אשר יכול למצוא ולזהות את הפרט שיוביל לזיכוי במשפט פלילי, להשתמש בו נכונה, תוך שמירה על האינטרסים של הנאשם המיוצג על ידו.

 


 


עודכן ב: 26/04/2011