חוק יחסי ממון מהווה מעין ברירת מחדל לזוגות אשר בחרו שלא לערוך הסכם ממון בטרם הנישואין על אף שהסכם כזה יכול ליתן שקט נפשי.

 

למרבה הצער זוגות רבים מעדיפים לטמון את ראשם בחול לפני הטקס המרגש מבלי לשים את לבם לעובדה כי נתינה האחד לשני בטרם החלו קרעים בזוגיות חוסכת הרבה עגמת נפש לאחר הגיע, חלילה, הזוג למשבר.

 

בד"כ מי שמונע מבני הזוג לחתום על הסכמים מסוגו של הסכם ממון הם ההורי בני הזוג אשר אינם מאמינים בפתיחת דרך חדשה עם חתימה על הסכם או כלשונן ההסכם מהווה הסכם גירושין עוד לפני הנישואין – ולא היא!!!

 

חוק יחסי ממון בין בני זוג נועד להסדיר את יחסי הממון בין בני-זוג שהתחתנו אחרי ה-1.1.1974. הפסיקה פירשה לאורך כל הדרך את המונח "בני-זוג" כבני-זוג נשואים בלבד. ואולם נקבע בבית המשפט כי שופט צריך ליתן ביטוי לערכי היסוד המוכרים בחברה בה הוא חי ולא ליצור אותם.

 

 

עד לאחרונה חוק יחסי ממון היה לרועץ לזוגות הנשואים שכן הוא איפשר למי מבני הזוג לפגוע בבן הזוג האחר שכן היחסים הרכושיים שבין הצדדים יכולים היו להסתיים אך ורק עם פקיעת הנישואין.

 

לאחרונה תוקן חוק יחסי ממון וכיום החוק מפריד בין הגט לחלוקת הרכוש כך שבפועל הסחטנות בין בני הזוג בתהליך הגירושין תמה ובעיקר הסחטנות של הבעלים אשר משתמשים בנכסי בני הזוג ככלי ניגוח בנשים וכופים עליהם באמצעות נכסים אלה את הגט.

 

לפיכך, מטרת החוק היא לאפשר חלוקת הרכוש לפני פקיעת הנישואין במגמה למנוע סחטנות.

 

בפועל כל אחד מבני הזוג יוכל ליזום חלוקת רכוש שנה לאחר שנפתח הליך גירושין או תשעה חודשים לאחר שיעבור בן הזוג לגור בנפרד, והכל עם ההסתייגויות הקבועות בחוק.

 

הסכם יחסי ממון הינו הסכם הצופה פני עתיד וכאמור לעיל הרי שבעת עריכתו יעדיף בן הזוג את האחר על פניו.

 

חוק יחסי ממון בין בני-זוג קבע שאין די בחתימת ההסכם בין בני הזוג, יש צורך בפיקוח על גמירת הדעת שלהם, ובדיקה כי ההסכם נחתם מרצון ובהסכמה חופשית, תוך שהצדדים מבינים את משמעויותיו האישיות והכלכליות של ההסכם.

 

יש צורך בסמכות בוחנת של ערכאה שיפוטית – שביהמ"ש יזמן את הצדדים אליו, יסביר להם את סעיפי ההסכם ויוודא שהם נחתמו ברצון ובהסכמה חופשית, ורק אז יאשר את ההסכם. הסכם זה צריך להיות בכתב משום חשיבותו ועל בית המשפט לענייני משפחה או הערכאות כפי שיפורטו להלן לאשר את הסכם הממון לאחר שנוכחו שההסכם נעשה בהסכמה חופשית ותוך שבני הזוג מבינים את משמעותו ואת תוצאותיו.

 

לאמור הסכם יחסי ממון הינו הסכם אשר יקבל תוקף אם בית המשפט לענייני משפחה או בית דין דתי יאשרו ואילו אם ההסכם נעשה עוד בטרם הנישואין יכול שיאשרו אותו נוטריון מוסמך או רשם הנישואין.

 

אגב כך חשיבותו של הסכם הממון גוברת ככל שמדובר בידועים בציבור שכן, על ידועים בציבור כלל לא חל חוק יחסי ממון אלא הלכת השיתוף אשר למעשה רכושם של בני הזוג יחולק ביניהם שווה בשווה גם צד אחד לא התכוון לחלוק עם בן הזוג האחר את רכושו.

בימינו זוגות נישאים בגילאים מאוחרים ובשלב זה של חייהם כבר הצליחו לצבור זכויות רבות ו/או נכסים רבים ועל כן, מן הראוי כי כל צד ישמר את זכויותיו בדרך של עריכת הסכם ממון.

 

סוף דבר, קיימת חשיבות רבה לעריכתו של הסכם יחסי ממון הן של ידועים בציבור, הן של זוגות הנישאים אף ללא רכוש והן של זוגות הנישאים באיחור בשל הזכויות אותם צברו, כאמור.

 

 

בפועל, הסכם יחסי ממון, מעבר לעובדה כי הוא חוסך מאבקים אשר גורמים לכל הנוגעים בדבר לצאת נפסדים, הרי שהוא חוסך הוצאות רבות למקרה, חלילה, שבני הזוג מחליטים כי דרכם תיפרד.

 

 

 

 

 


 


עודכן ב: 11/07/2010