אסתר ואברהם בר שדה, תושבי העיר נצרת עלית, רכשו דירה בפרויקט היוקרה של חברת גינדי במתחם שרונה בתל אביב. בעת החתימה על החוזה הדירה הייתה "על הנייר" וכעבור מספר שנים הושלמה בנייתה.


שמח וטוב לב הגיע מר בר שדה כדי לקבל את המפתחות לדירתו, שילם את יתרת החשבון במשרדי גינדי, קיבל אישור בכתב כי אין ממנו דרישות נוספות ובמקביל כבר הועמסה תכולת הדירה של בתו, אשר הדירה נרכשה עבורה, על גבי שתי משאיות וצוות הובלה עשה את דרכו מהגליל לכיוון המרכז.


אלא שאז נדהם מר בר שדה לשמוע כי ללא חתימה על מסמך דרקוני שבו הוא מתחייב כי לא יהיו לו טענות כלשהן כלפי חברת גינדי – לא יקבל את המפתחות.


רוכש הדירה נדהם לגלות שלא יקבל את המפתחות אם לא יחתום על המסמך הדרקוני


הדייר ההמום סירב, ובצדק, לחתום על מסמך בעל משמעות כה מרחיקת לכת וזאת מבלי שיבדוק את הדירה על ידי מומחה מטעמו או לפחות יתגורר בה זמן מה, ולא עזרו כל הפצרותיו שלפיהן "המשאיות בדרך". גינדי עמדה בסירובה ולא מסרה את המפתחות; נוסף על כך, מבחינת הדייר חברת גינדי איחרה במסירת הדירה ובמקרה זה הוא זכאי לפיצוי על פי חוק ולכן לא מצא כל סיבה לוותר עליו.


אגב, זהו הנוסח שעליו ביקשה גינדי להחתים את הדייר:


"הרינו לאשר כי אין ולא יהיו לנו כל טענות מכל מין וסוג שהוא כלפי החברה ו/או מטעמה בכל הקשור לתשלומים המגיעים למי מהצדדים בגין הדירה, לרבות בקשר עם הסכומים המגיעים לחברה בגין הדירה כקבוע בסיכום גמר החשבון ו/או בקשר עם הסכומים המגיעים לנו בקשר עם איחור, ככל וקיים במסירת הדירה".


הדייר פנה לבית המשפט לתביעות קטנות בתל אביב ותבע מגינדי פיצוי, הן בגין ההובלה שירדה לטמיון והן בגין הניסיון להתנות את מסירת הדירה בחתימתו על היעדר תביעות.


גינדי חויבה בפיצויים עבור הוצאות ההובלה שירדה לטמיון ועוגמת נפש


אתמול, ביום 16.11.2015, ניתן פסק הדין על ידי השופט יובל שדמי, אשר חייב את גינדי לשלם לדיירים 15,000 שקלים: 5,900 שקלים בגין ההובלה שירדה לטמיון, 7,500 שקלים בגין עוגמת נפש עקב הניסיון להחתים על מסמך לא כשר ו-1,600 הוצאות משפט.


לא נותר אלא לקוות כי חברת גינדי תלמד ממקרה עגום זה, ותימנע מלנצל את מעמדה ועליונותה על פני הדייר לצורך אילוצו לחתום על היעדר תביעות.


לצערי, מדובר בתופעה בלתי ראויה אשר יש לעקור מן השורש. אזרחים רוכשים דירה חדשה מהקבלן או מהיזם במיטב כספם, ובדרך כלל מדובר בעסקה הגדולה והמשמעותית ביותר שיבצעו בימי חייהם. חולפות שנתיים או שלוש והם מעבירים את הזמן בציפייה ובהתרגשות, ככל שהבניין קורם עור וגידים וחלום הדירה הולך ומתקרב למציאות.


והנה מגיע הרגע, החלונות מותקנים, הרצפה נוצצת, החשמל דולק ואנו מגיעים לשלב המכונה בשפה המקצועית "מסירה". זהו המועד שבו הקבלן מוסר את הדירה לרוכש, כמובן לאחר שזה שילם את מלוא התחייבויותיו כולל הצמדות למדד, תשלום לעורכי הדין של הקבלן, תשלום עבור חיבור למים וחשמל וכדומה.


ממועד המסירה ואילך הדירה עוברת לרשותו של הדייר ומקובל לערוך בה סיור יסודי שבו הדייר הנרגש מקבל את המפתחות ומאשר כי קיבל את הדירה לחזקתו.


קבלן צריך לאפשר לדייר לבחון את הדירה ללא תנאים


רובנו לא שמאי מקרקעין ולא מהנדסים, ובוודאי איננו יכולים במבט חטוף של שעה לגלות פגמים או ליקויים בדירה, בייחוד בעין שאינה מקצועית.


לכן, קבלן אשר מנסה לנצל את המעמד כדי להחתים את הדייר על היעדר תביעות, פועל בצורה בלתי הוגנת בעליל.


יש לאפשר לדייר לבדוק את הדירה בניחותא, בלי לחץ ובלי תנאים, ובוודאי אין הוא חייב לחתום על מסמך כלשהו פרט למסמך המאשר כי קיבל את החזקה בדירה ותו לא.


אגב, וזאת חשוב לדעת, גם אם הדייר חותם על היעדר תביעות, אם מתוך לחץ, חוסר הבנה או סתם קלות דעת, אין מדובר בסוף פסוק וודאי שאם ימצאו בעתיד ליקויים בדירה תעמוד לו הזכות לתיקונם על ידי הקבלן.


הסיבה לכך היא שחוק המכר (דירות), שהוא החוק הרלוונטי לענייננו, כולל מספר סעיפים אשר נועדו בדיוק למטרה זו וקובע את תקופות האחריות והבדק לדירה חדשה, את חובותיו של הקבלן וזכויותיו של הדייר, למשל במקרה של איחור במסירת הדירה, ליקויים וכדומה, ויתרונו הגדול הוא שלא ניתן להתנות על הוראותיו, כלומר הקבלן אינו יכול לנצל את חוסר ההבנה או הצורך הדחוף של הדייר לקבל את הדירה כדי להתחמק מחובותיו על פי חוק.


וכך קובע החוק:


"ויתור, לרבות בכתב, על זכויות מצד הקונה או קונה המשנה בקשר לאי-התאמה או אי-התאמה יסודית, המהווה תנאי להעברת זכויות מקונה לקונה משנה, לביצוע תיקונים בדירה או להעמדת הדירה לרשות הקונה – בטל."


לכן, ובצדק, חייב בית המשפט את גינדי לשלם למשפחת בר שדה פיצוי, ולהבא, כך נותר לקוות, תיזהר חברת גינדי שלא לנצל את הרגע שבו הדייר, הלקוח שלה, יש להזכיר, ששילם לה מיליוני שקלים, רוצה כבר לקבל את המפתחות כדי להחתים אותו על מסמכים מפוקפקים; במקרה זה מר בר שדה עמד על שלו וטוב שכך.


זכרו זאת להבא בעת קבלת דירה חדשה: אין לקבלן שום זכות להחתים אתכם במעמד זה על היעדר תביעות, ובוודאי אין הוא יכול להתנות את מסירת המפתחות בחתימתכם על כך. ואם הוא מתעקש – ספרו לו על פסק דין גינדי.


ת"ק 28934-06-15


נכתב על ידי עו"ד ונוטריון דרור חייק, מומחה לחוזים.