הגירושין הינם הליך קשה וכואב מאוד למשפחה. הפגיעה בילדים עלולה ליצור נזק בלתי הפיך לנפשם של הילדים.

 

לעיתים נעשות שגיאות ע"י מי מההורים אשר מותירות אצל הילדים השפעה ארוכת טווח על נפשם והתנהגותם כלפי בני זוגם ומשפחתם.

השתדלו להימנע משגיאות נפוצות כמו השמצת ההורה השני והשפלתו לעיני הילדים, שימוש בילד כשליח להעברת מסרים להורה השני, מעבר דירה עם הילד רחוק ככל האפשר מההורה האחר, חשיפת הילד לכתבי התביעה שהוגשו במהלך הליך הגירושין, אי תשלום מזונות כצעד נקמה נגד בת הזוג וכד'.

 

כדי להפחית את הפגיעה בילדכם עליכם תחילה להסביר את הסיבות לגירושין ללא כעס וטינה בקולכם (עד כמה שהדבר קשה ועד כמה שמתחשק לכם לעיתים "לנסר" את בן הזוג אם רק היה אפשר).

 

עליכם להשתמש במילים נכונות ובנימה רגועה (עצה שלי הכינו קודם את עצמם לשיחה), הילדים יזדקקו לעזרה על מנת להבין שמטרת הגירושין הינה לשפר את אושרו של אחד ההורים או של שניהם.

 

הקפידו לשוב ולהבהיר שלילדים או לדרך בה התנהגו, לעובדה שכעסתם עליהם בעבר או לבעיות התנהגותיות מתמשכות שלהם, אין כל קשר לגירושים ולפרידה.

 

הקפידו להבהיר לילדים שעל אף התפרקות התא המשפחתי שניכם הוריהם ותישארו על אף הגירושים הוריהם לתמיד, הקפידו להדגיש בפני ילדכם את חשיבות שמירת הקשר עם ההורה השני וכיבודו.

 

הימנעו מלחשוף את הילדים לכל מסכת הגירושין ובניהם לסיבות כלכליות לגירושין, לבגידות או לבעיות נפשיות של אחד ההורים.

 

השתדלו אף לא לשוחח עם עורך דינכם בנוכחות הילדים בטלפון בשעה שהילדים נוכחים סביבכם, הילדים נוטים להקשיב לדבריכם והדבר גורם להם לחרדות מיותרות מהם תתקשו להיפטר.

 

עד כמה שהדבר נשמע הזוי השתדלו לשמור על חזית אחידה בכל הנוגע לשמירה על נפשם של הילדים וההימנעות מפגיעה בהם.

 

החשוב מכל להשמיע לילדים שהם אינם אשמים בגירושים ושהם אינם יכולים למנוע את הגירושין.

 

היו ערניים למצוקת הילדים – דווחו על כל סימן של מצוקה ( כגון הסתגרות ממושכת, אובדן תאבון, התפרצויות, התנהגות יוצאת דופן שאינה מאפיינת את הילד או החמרה, ביטוי של תחושות אובדניות וכד') לגננת, ליועצת בית הספר, למחנכת או לפסיכולוג ילדים טוב על מנת שידריך אתכם כיצד לנהוג ברגעי מצוקה.

 

החשוב מכל להכין את הילדים לעתיד מבלי לפתח ולעודד תקוות שווא שכן תקוות אלו מעכבות את הליך ההסתגלות.

 

חשוב לענות לילדים על שאלותיהם. ילדים המקבלים אינפורמציה עניינית חשים רגועים ובטוחים יותר.

 

בשום פנים ואופן לא להסית את הילדים נגד בן זוגכם, ניסיון שכזה יגרום לכך שילדכם יהיו חרדים, מבולבלים ועצבניים.

 

לעולם לא למנוע את הסדרי הראייה לשם הענשת בן הזוג השני הדבר פוגע קודם כל בילדים וברגשותיהם ואף עלול לשלול מכם את המשמורת עליהם.

 

לאחר פרידת ההורים מתפתחים לעיתים קשרים עם בני ובנות זוג חדשים. חשוב לחשוף את הילדים לקשר החדש בהדרגה ורק לאחר שהפנימו את סופיות הפרידה.

 

מאמר זה הינו למידע ראשוני בלבד ואינו מיועד בשום מקרה לשמש כייעוץ משפטי ו/או כתחליף לייעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו.
 

 


עודכן ב: 30/12/2013