כאשר נמצאים בהליך הקשה של גירושין, כעסים ומטענים רגשיים רבים צפים מעל פני השטח ומערפלים במקרים רבים את החלוקה הכספית, הכלכלית בין בני זוג ושוכחים כי החלוקה הכספית הנכונה תעזור לצדדים להתמודד מבחינה כלכלית גם בעת ניהול ההליך המשפטי וגם בעת פנסיה.

 

רבים יודעים לדקלם את המילה "איזון משאבים" אך מעטים מבינים את הבעייתיות בעריכת איזון המשאבים ובמיוחד את נושא זכיות הפנסיה. באיזון המשאבים קל הרבה יותר למכור ולחלק נכסים מוחשיים כמו בית, חלוקת הכספים בחשבון בנק, אך מה בנוגע לזכויות פנסיה?

 

כיצד מחלקים זכויות פנסיה לאחר פטירת בן הזוג?

 

בתי המשפט והפסיקה בישראל הכירו בעובדה כי זכויות הפנסיה שצבר אחד מבני הזוג כנכס משותף של בני הזוג, במידה ונצברו במהלך החיים המשותפים. בפועל, כמעט בלתי אפשרי היה לממש את הזכויות האלה שכן לפי תקנוני קרנות הפנסיה, הזכויות שנצברו בקרן הפנסיה נחשבות לזכויות של העמית בלבד ואינן ניתנות להעברה, ובתי המשפט לא חייבו את קרן הפנסיה לראות את החיסכון כנכס של שני בני הזוג וקרנות הפנסיה העדיפו לשלם את הכספים לעמית הרשום.

 

הדברים חמורים הרבה ביותר כאשר העמית נפטר. עמית שנפטר ויש לו שאירים, שאיריו יקבלו פנסיית שאירים ובן זוגו הנוכחי יהיה זכאי לחלקו היחסי מתוך הפנסיה, וכאשר העמית נפטר בלא שאירים, בן זוגו שלשעבר לא יהיה זכאי לפנסיה.

את המצב הקשה תיקן החוק "חוק לחלוקת החיסכון הפנסיוני בין בני זוג שנפרדו, התשע"ד- 2014 ".

 

החוק מאפשר לבני זוג גרושים ליהנות מחלקם בכספים שנצברו בקופות הפנסיה, על פי החלוקה שנקבעה בהסכם הגירושין, הקופה המשלמת תהיה אחראית על העברת חלק מקצבת הפרישה המגיעה לגרושה עוד בחייו של הגמלאי מבלי שהאשה תצטרך להיות נתונה לחסידיו.

 

הגוף המוסדי יפתח חשבון על שם בן הזוג השני ויעביר אליו את זכויותיו הכספיות (בגין זכויות המבוססות על צבירה, כמו קרן פנסיה חדשה וכדומה) ואילו בגין זכויות פנסיה "תקציבית" או קרן פנסיה ותיקה תירשם זכותו של בן הזוג, אשר תשולם עם הגיע מועד פירעון הקופה, והכספים יהיו מוגנים מעיקול או שעבוד.

 

מועד מימוש הכספים הזכויות יהיה לפי מועד המימוש של בן הזוג שבגינו בוצעה חלוקת הרכוש והזכויות. לכך חשוב להוסיף כי יש לבחון את אפשרות ביצוע היוון הזכויות בהתאם לנסיבות הקיימות בין הצדדים.

 

פטור מלא ממס לבני זוג גרושים 

 

יש לשים לב כי החוק החדש מאפשר לבני זוג גרושים ליהנות מחלקם בכספים שנצברו בקופות הפנסיה והגמל של בן הזוג ממנו נפרדו, בפטור מלא ממס עד לסכום של 1,500,000 שקל. עם זאת, יש לקחת בחשבון כי בעת משיכת הכסף מקרן הפנסיה לחשבון הבנק עשוי להיות חיוב במס שייעשה בהתאם לנתונים האישיים של בן הזוג שקיבל לידיו את הכספים.

 

בנוסף, החוק הרחיב את היריעה באופן משמעותי והגדיר את הגרושה שבן זוגה הלך לעולמו כשאירה ובכך היא תהיה זכאית לכספי הפנסיה (תקציבית או קרנות ותיקות).

 

החוק החדש תיקן את העיוות שהיה חלק מהליך הגירושין במשך שנים רבות, אך עדיין יש לתכנן את החלוקה הכספית, ויש לבדוק אותה לעומק ולבצע את האיזון בצורה מעמיקה באופן שתשקף את המציאות ותאפשר לפתוח "דף חדש כלכלי" לאחר הגירושין.