זכאות מכוח פגיעה בעבודה שתוכר ע"י המוסד לביטוח הלאומי יכולה להתחלק באופן כללי לשתיים: תאונת עבודה ומחלת מקצוע.

 

כאשר מדובר במחלת מקצוע הקשר הסיבתי בין עבודת המבוטח לבין מחלתו קשה יותר לביסוס מאשר כאשר מדובר בתאונת עבודה, וזאת כיוון שקשה לעמוד על מקור ומועד הפגיעה.

 

בתקנות הביטוח הלאומי נקבעה רשימה סגורה של מחלות אשר יש להחשיבן כמחלות מקצוע שנגרמו עקב עבודתו של המבוטח או עקב תהליך הייצור, כמפורט בכל מחלה ע"י המחוקק. ניתן לראות זאת בהוראת ס' 85 לחוק הביטוח הלאומי המאפשרת לשר "לקבוע בתקנות שמחלה פלונית היא מיום פלוני מחלת מקצוע, אם לפי אופייה וגורמיה של אותה מחלה יש לראותה, לדעתו, כסיכון מקצועי" או "לקבוע בתקנות נסיבות שבהן מחלה פלונית היא בחזקת מחלה שבה חלה המבוטח עקב עבודתו כל עוד לא הוכח ההפך".

 

אם חלית במחלה ו/או הנך סובל מנכות עקב עבודתך מומלץ להיוועץ עם עורך דין הבקיא בתחום לצורך בירור מלא וממצה של זכויותיך. על אחת כמה וכמה יש לדעת כי תביעות להכרה במחלת מקצוע הן תביעות מורכבות, ולפיכך, מומלץ להיוועץ עם עורך דין בעל ניסיון בתחום כבר מן השלב הראשון.

 

מניסיוננו הרב, נוכחנו לדעת כי במקרים רבים של תביעות המוגשות לביטוח לאומי לצורך הכרה במחלה כמחלת מקצוע התביעות נדחות על ידי פקיד התביעות.

 

במקרים אלה יש לבחון הגשת תביעה לבית הדין האזורי לעבודה ולצורך כך יש צורך בהתייעצות עם עורך דין המנוסה בתחום, ובין היתר, בדיקת האפשרות להכיר בפגיעה לא רק כמחלת מקצוע (לגביהן יש כאמור רשימה סגורה) אלא גם על פי תורת המיקרוטראומה (ועל כך נרחיב במאמרים הבאים).

 

במידה והתביעה תוכר על ידי הביטוח הלאומי, יעמוד הנפגע בפני וועדה רפואית אשר תקבע האם נותרו לו אחוזי נכות בגין אותה מחלת מקצוע ובהתאם לאותם אחוזי נכות שנקבעו ייקבעו זכויותיו הכספיות.על החלטה של הועדה הרפואית בדבר אחוזי הנכות ניתן לערער לוועדה רפואית לעררים.

 

משרדנו בעל ניסיון רב בייצוג נפגעים הסובלים ממחלת מקצוע ופגיעות עקב עבודתם לשם מימוש זכויותיהם מול המוסד לביטוח הלאומי.משרדנו מלווה את לקוחות המשרד לאורך כל שלבי הטיפול בתיק, החל משלב איסוף החומר הרפואי הרלוונטי, טיפול בכל השלבים הביורוקרטים לרבות למילוי טפסים והגשתם, הכנת התיק מבחינה רפואית ומשפטית וייצוג בכל הערכאות המשפטיות לרבות בית הדין הארצי ובוועדות הרפואיות וועדות לעררים.

 


עודכן ב: 30/09/2013