כידוע בדיקת מכשיר הפוליגרף, הוא "מכונת האמת", הינה בדיקה המתיימרת להוכיח באם אדם דובר אמת או שקר בנושא מסוים הנבדק באותה בדיקה. אולם, יש לציין, כי בדיקת הפוליגרף אינה "קוראת" את מוחו של אדם, אלא נסמכת למעשה על מדידת מדדים גופניים למיניהם בעת שאילת שאלות הנוגעות לסוגיה שבמחלוקת. מדדים גופניים אלה, כגון דופק, לחץ דם וכיוצ"ב אמורים להשתנות כאשר אדם משקר.

 

בדיקת הפוליגרף יכולה להיות מבוצעת בגופים ממשלתיים כגון המשטרה והשב"כ או במכונים פרטיים.

 

הבדיקה יכולה להוביל לאחת משלוש מסקנות – אותו אדם דובר אמת, דובר שקר או כי לא ניתן להגיע למסקנות חד משמעיות באותה בדיקה.

 

מי שאינו מודע לעניין יכול להיות מופתע מכך שדווקא הפוליגרף – השימוש האפשרי בו בתחום המשפט הפלילי, הינו מוגבל. תוצאות בדיקת הפוליגרף אינן קבילות כראייה במסגרת ההליך הפלילי.

 

כפי הנראה הדבר נובע מרמת ההוכחה הדרושה במשפט פלילי – מעל לכל ספק סביר, כאשר ידוע כי הפוליגרף אינו מדויק ברמה זו וקיים החשש כי התוצאות, באם יובאו לבית המשפט, יביאו להכרעות שגויות עקב אי דיוק זה ואף להרשעת חפים מפשע.

 

עדיין ניתן לעשות שימוש בפוליגרף בהליך הפלילי בכמה מישורים.

 

כך, בהליכי חקירה, ככלי חקירתי וככלי הוכחתי מטעם הסנגוריה. כן בשלבי המעצר – אז ניתן להציג תוצאות בדיקת פוליגרף גם בבית המשפט לעניין הכרעה בשאלת מעצרו של אדם, בעיקר בשלב הדיונים בשאלת המעצר עד תם ההליכים.

 

כמו כן פעמים קיימים הליכים משמעתיים מקבילים להליכים הפליליים שגם שם קיים ייצוג של עורך דין פלילי ושם ניתן לעשות שימוש בבדיקת פוליגרף כראייה.

 

כמו כן, תוצאות הבדיקה יכולות למשל להיות מוצגות במהלך ניהול מו"מ עם רשויות התביעה הן לפני הגשת כתב אישום למשל בעת שימוע, הן לאחריו.

 

פעמים רבות יוזמת בדיקת הפוליגרף יכולה לבוא דווקא מצד הסנגוריה. אז יופנה הלקוח ע"י עורך הדין לביצוע בדיקת פוליגרף, שאם יצא בה אותו לקוח דובר אמת, יוכל להיעשות שימוש בתוצאות אותה בדיקה למקסום תוצאות ההליך.

 

הדבר רלוונטי בתיקים בהם הראיות הינן של מילה מול מילה וכן בתיקים בהן הראיות אינן חד משמעיות כנגד אותו לקוח, או בשלבים מקדמיים בהם טרם הסתיימה החקירה.

 

הדברים האמורים אינם מהווים תחליף לייעוץ משפטי והשימוש בהם הינו באחריות הקורא בלבד.