התאם לחוק קיימות למעשה 3 רמות שונות של עבירות גרימת מוות – עבירה של גרימת מוות ברשלנות, עבירת הריגה ועבירת הרצח.

 

ההבחנה המרכזית בין שלושת דרגות עבירות ההמתה האמורות לעיל, הינה ביסוד הנפשי הנדרש לצורך גיבוש העבירה, שהינו היחס הנפשי אל מעשה העבירה ותוצאותיה.

 

עבירת גרם מוות ברשלנות, היא העבירה הקלה משלושתן, שאף מסווגת כעבירת עוון בלבד (להבדיל מפשע), זאת בשל העובדה כי המדובר בה ביסוד נפשי של התרשלות בלבד.

 

משמעות הדבר, כי למעשה, בעבירה זו האדם העובר אותה, כלל אינו מודע כי הוא עושה כן ובוודאי שאינו חפץ בתוצאות שנגרמו בפועל. עדיין, חובת הזהירות שחלה על אותו אדם במקרה המסוים הופרה, מכיוון ש"אדם סביר" היה נמנע מאותה התנהגות, או אותו מחדל, ובכך מונע התוצאה הקשה שנגרמה.

 

לעומתה, עבירת הריגה, שהעונש המקסימאלי בגינה הינו 20 שנות מאסר, הינה עבירה, בה היסוד הנפשי הנדרש לצורך הרשעה, הינו יסוד נפשי של פזיזות. משמעו, כי אמנם לא התקיים רצון בגרימת התוצאות, אך מבצע העבירה היה מודע לאפשרות גרימתן, והיה אדיש או קל דעת לגבי אפשרות זו. עבירת הריגה יכולה להתקיים גם כאשר כן התקיימה כוונה להרוג, אך לא התמלאו התנאים לגיבושה של עבירת הרצח.

 

לעומת שתי אלה, קיימת עבירת הרצח, שהעונש בגינה, למעט חריגים, הינו מאסר עולם. עבירת הרצח – נדרש לה יסוד נפשי מיוחד של כוונה תחילה. לצורך גיבוש עבירת רצח נדרשים אלמנטים שונים כגון העדר קינטור מצד הנרצח. פעמים רבות קיים קושי להוכיח כל הנדרש לצורך גיבוש הרשעה בעבירת רצח, ועל כן תיק שמתחיל כתיק רצח יכול להסתיים בהרשעה בהריגה.

 

כמו כן, קיימות בהתאם לחוק חלופות נוספות פחות מוכרות, המקימות עבירת הרצח, אף שאין המדובר ברצח בכוונה תחילה. לדוגמה, גרימת מותו/ה של אב, אם, סב או סבתא של אדם. אז, היסוד הנפשי הנדרש, הינו זה שנדרש לשם גיבוש עבירת ההריגה, אך בשל הקשר המשפחתי, קבע המחוקק, כי הדבר יחשב לעבירת רצח.

 

מעבר לכך קיימות עבירות נוספות, שעניינן גרימת מוות בחוק העונשין, אשר עניינן מקרים מיוחדים של גרימת מוות.

 

כך למשל קיימת עבירה שעניינה – המתת תינוק, הנוגעת אך ורק למצב בו מומת תינוק ע"י אימו בשנת החיים הראשונה לחייו עקב ערעור שיקול דעתה של האם בעקבות הלידה או ההנקה. או אז, אף אם המקרה עונה לדרישות החוק לגבי עבירת הריגה או עבירת רצח, תישפט האם בגין עבירה ייחודית זו של המתת תינוק, שהעונש בגינה הינו 5 שנות מאסר מקסימום.

 

 

מידע זה אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ושימוש בו ו/או יישומו לגבי מקרה ספציפי הינו באחריות הקורא בלבד.