נוסח אחרון לפרסום

בס"ד

צוואה – עריכתה ומשמעותה

מאת: תמר יוספי, עורכת דין ומגשרת

יחיא את יוספי, משרד עורכי דין

 

 

כאשר אדם מעוניין לקבוע את דרך חלוקת הרכוש שלו לאחר מותו (חלוקת העזבון), עליו להשאיר צוואה, בה הוא מפרט את אופן החלוקה ומיהם יורשיו. אם לא יעשה כן, יחולק הרכוש בין קרוביו באופן המפורט בחוק הירושה התשכ"ה – 1965.

 

ניתן לצוות כמעט כל דבר בצוואה, מלבד דברים שהם לא חוקיים, לא מוסריים או לא אפשריים. בפסיקה תוארה צוואה כ- "מסמך מיוחד במינו. הוא כמו מכתב אישי אחרון, ביטוי של משאלות, אהבות, רגשות, ואף חשבונות, היוצאים ממעמקי ליבו של אדם".

 

 

ישנן ארבע דרכים לערוך צוואה:

 

 

1. צוואה בעדים – צוואה זו תעשה בכתב, ירשם עליה תאריך עשייתה והיא תחתם על ידי המוריש, בנוכחות שני עדים, אשר יחתמו באותו מעמד על כך שהמצווה הצהיר בפניהם שזו צוואתו.

 

 

2. צוואה בכתב יד – צוואה זו תיכתב על ידי המצווה בכתב ידו ותכלול תאריך וחתימתו. אין צורך בעדים, אולם בשל כך זוהי הצוואה שהכי קל לערער על תוקפה.

 

 

3. צוואה בפני רשות – צוואה זו תעשה בפני רשות שהיא שופט, נוטריון, רשם או חבר בית דין דתי. אפשר לעשותה בעל פה או להגיש להם אותה בכתב. בצוואה שכזו אין צורך בחתימה של המצווה או של הרשות.

 

 

4. צוואה בעל פה – אדם העומד למות או חושב שמותו קרב – יכול לצוות בעל פה בפני שני עדים. גם צוואה כזו צריכה לכלול תאריך וחתימה של העדים ויש להפקיד אותה למשמרת בבית המשפט.

 

 

אדם שכתב צוואה, באחת מהדרכים לעיל, יכול להפקיד אותה אצל הרשם לענייני ירושה כדי להבטיח שתמצא לאחר מותו. בנוסף, יכול להפקידה אצל עורך דינו.

 

 

מי יכול לעשות צוואה ?

 

 

כל אחד יכול לעשות צוואה. אולם, לכלל זה שלושה חריגים, שבהם הצוואה תהיה בטלה:

 

1. צוואה שנעשתה ע"י קטין, כלומר, מי שמתחת לגיל 18.

 

2. צוואה שנעשתה על ידי מי שהוכרז פסול דין., במקרה זה לא מספיק שיטענו שהוא לא היה שפוי, אלא יש צורך בהכרזה של בימ"ש.

 

3. צוואה שנעשתה כאשר המצווה לא ידע להבחין בטיבה. כלומר, אם המצווה היה מודע לכך שהוא עורך צוואה, מודע להיקף רכושו ומודע לתוצאות עשיית הצוואה על יורשיו.

 

 

יצוין כי כאשר צוואה מבוטלת, תהיה הירושה על פי הדין או על פי צוואה קודמת, אם היא תקפה.

 

 

קביעת זהות היורשים:

 

 

1. יורש שיירש עם קיום תנאי: בעריכת צוואה, יכול המצווה להחליט שאדם מסוים יירש אותו רק בהתקיים תנאי מסוים או מועד מסוים.

בהקשר זה יצוין, שלא כל תנאי הוא אפשרי ויש מקרים שבהם בימ"ש יפסול תנאי מסוים.

 

 

2. יורש במקום יורש, ויורש אחר יורש: בעריכת צוואה, יכול המצווה להחליט שאדם מסוים יירש אותו, ואם מסיבה מסוימת לא יוכל לרשת אותו (כי נפטר או הסתלק מהירושה), לקבוע מי ירש אותו במקומו, וזאת כדי שלא יווצר מצב של היעדר יורש.

 

 

צוואה הדדית

 

 

צוואה הדדית היא צוואה הנערכת בד"כ ע"י בני זוג, אשר בה הם קובעים הוראות זהות שיחולו על שניהם, לאחר פטירת כל אחד מהם. בצוואה שכזאת יכולים הצדדים להוריש את הרכוש זה לזה או לצד שלישי.

 

צוואות הדדיות שימשו בסיס לפסיקה ענפה בבתי המשפט ואף בספרות המלומדים. פרשנותן הגיעה לפתחם של בתי המשפט, כשהטענה העיקרית הינה שבעת כתיבת הצוואות, כל אחד מבני הזוג ציפה כי השני לא ישנה בעתיד מצוואתו, והסתמך על כך. ועל אינטרס הסתמכות זה יש להגן. על כן נטען, לא רשאי היה המוריש החי לשנות מצוואתו, לאחר פטירת בן הזוג המוריש.

 

סוגיה זו אף נדונה בפס"ד שניתן לאחרונה ע"י בית המשפט העליון.

 

הדבר הביא לקשיים רבים, והעלה ביתר שאת, את שאלת האיזון בין החופש של האדם לצוות על חלוקת רכושו, לבין ההגנה על אינטרס ההסתמכות של בן הזוג שנפטר לפניו.

 

 

המחוקק נענה לקריאה, ולאחרונה, תוקן חוק הירושה והוספה לו הוראה בדבר צוואות הדדיות – סעיף 8 א לחוק הירושה.

 

על פי סעיף 8א לחוק הירושה, לא ניתן לבטל צוואה הדדית אלא אם התקיים אחד מהתנאים הבאים:

 

1. אם בן הזוג של המבקש לבטל את צוואתו, עדיין בחיים, אזי המבטל צריך להודיע לו על הביטול בכתב.

 

2. אם בן הזוג של המבטל נפטר, אז על המבטל לוותר על כל זכות שהיה אמור לקבל לפי הצוואה ההדדית, ואם הרכוש כבר חולק, עליו להחזיר את כל מה שקיבל.

 

יודגש כי בטרם עריכת צוואה הדדית מומלץ לקבל יעוץ משפטי, בכל מקרה ומקרה וכמו כן, חשוב שהצוואה ההדדית תנוסח על ידי עורך דין כדי שתעמוד בדרישות החוק בנוסף, רצוי להפקיד אותה במשרד עורכי דין או אצל רשם לענייני ירושה, כדי שאפשר יהיה לאתר אותה בקלות לאחר הפטירה.

 

 

בקשה למתן צו לקיום צוואה

 

 

על מנת לקבל את הזכויות המגיעות מהצוואה יש לפנות לקבלת טיפול משפטי. באמצעות עו"ד תוגש לרשם לענייני ירושה, בקשה לקבלת צו לקיום הצוואה.

 

 

הצו שמתקבל מצהיר מי הם יורשי הנפטר ומהו חלקו של כל אחד מהם בעזבון.

 

 

העברת הבקשה לבית המשפט לענייני משפחה

 

 

ישנם מקרים מסוימים בהם הבקשה לצו קיום צוואה תועבר לבית המשפט לענייני משפחה, לדוגמא כאשר הוגשה התנגדות לבקשה, כאשר המדינה היא צד לבקשה, כאשר מדובר בצוואה בעל פה, ועוד.

 

 

פסילת צוואה בשל השפעה בלתי הוגנת

 

 

צוואה שנעשתה תחת אונס, איום, השפעה בלתי הוגנת, תחבולה או תרמית תבוטל.

 

 

כשבודקים אם היתה השפעה בלתי הוגנת, בודקים את מערכת היחסים בין המשפיע למצווה ואת האופן שבו נעשתה ההשפעה, כלומר, אם היתה בדרך של שכנוע ובנימוס או בלחץ ובאיומים.

 

 

יש לבדוק האם התקיימה תלות של המצווה במשפיע, את היקף התלות, את גיל המצווה, את מצבו הבריאותי והנפשי ואת נסיבות עריכת וחתימת הצוואה.

 

 

המלצות:

 

 

1. דרך טובה למנוע טענות בדבר תוקפה של הצוואה, לרבות בדבר השפעה בלתי הוגנת על המצווה, היא קיום התייעצות של המצווה עם עורך דין. עצם העובדה שאדם התייעץ עם עו"ד, מעידה הן על פעולה עצמאית שלו, והן על כך שקיבל עצה אובייקטיבית.

 

2. לערוך צוואה בכתב, ולחתום עליה בנוכחות שני עדים, ורצוי במשרד עו"ד.

 

3. בכל מקרה, רצוי לקבל ייעוץ משפטי, בטרם עריכה וחתימה על צוואה.

 

4. מומלץ להפקיד את הצוואה אצל עו"ד, אשר גם ידאג להוציאה לפועל, בבוא העת.

 

 

אין האמור במאמר זה כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי.

 

 


עודכן ב: 21/08/2013