אנשים רבים פוקדים את בית המשפט לתעבורה עת נתפסים הם עוברים עבירת תנועה, שנקבע לגביה כי אין היא עבירת דו"ח (בלשון המקצועית ב.מ.= ברירת משפט) וניתן להם כתב אישום והזמנה לדין.

 

קיימים מצבים בהם אדם אשר מקבל דו"ח תנועה – ב.מ. כאמור, מבקש שלא לשלם את גובה הקנס ולהישפט בגין העבירה שיוחסה לו בדו"ח.

 

כך או אחרת, מי שבסופו של יום מורשע בדין, בית המשפט לתעבורה מטיל עונשים אשר ברוב מוחלט של המקרים כוללים עונש בדמות פסילה מותנית של רשיון הנהיגה. בגזר הדין קובע השופט בדרך השגרה כי עונש הפסילה המותנה יופעל ככל שהנאשם יחזור ויבצע את העבירה בה הורשע בפרק הזמן בו נקבע כי חלה הפסילה המותנית.

 

אך רוב מוחלט של הנהגים, אינם יודעים, כי את התנאי יהיה ניתן להפעיל גם אם כעבור זמן נתפס אותו נהג בביצוע עבירות אחרות לחלוטין מאלה שנקבע לגביהם כי התנאי חל.

 

התנאי הנסתר מעוגן בסעיף 36 לפקודת התעבורה. הסעיף קובע כי מי שהורשע בביצוע אחת העבירות במפורטות בתוספת הראשונה או השניה לפקודה.

 

היינו, נהג שעובר עבירה מבין העבירות שמופרטות בתוספת הראשונה או השניה, מפעיל את התנאי שנקבע ביחס לעבירה אחרת לחלוטין בגזר הדין.

 

מהן העבירות שמופרטות בתוספת הראשונה והשניה? אפרט את רובן: נהיגהבשכרות, נהיגה תחת השפעת משקאות משכרים, עקיפה בדרך לא פנויה, הסעת מספר נוסעים מעבר למותר, נסיעה באור גבוה כשממול נוסע רכב אחר, אי מתן זכות קדימה, נהיגה בקלות ראש, אי עצירת רכב לפני מסילת ברזל, נהיגה ללא מלווה, נהיגה במהירות העולה על 30 קמ"ש מעל המהירות המותרת בדרך עירונית או 40 קמ"ש בדרך שאינה עירונית ובדרך מהירה.

 

צא ולמד, נהג אשר הורשע בגין עבירת מהירות וניתן לו תנאי באם יעבור אותה עבירה דומה, מרחף תנאי נסתר כך שאם יורשע לאחר מכן בעבירה של אי מתן זכות קדימה, תנאי המהירות יופעל ביחס לעבירת זכות הקדימה.

 

זכרו את התנאי הנסתר כדי שחלילה לא תופתעו.

 

נהיגה בטוחה.
 


עודכן ב: 06/12/2016