בית המשפט השלום בתל אביב חייב את הזמר פבלו רוזנברג לשלם פיצויים לצלם ארז אייזן בסך 50,000 שקלים, עקב הפרת זכות היוצרים המוסרית שלו.


בשנת 2005 במהלך הופעה במועדון בצפון צולם פבלו רוזנברג על ידי ארז אייזן, צלם מקצועי. עם סיום ההופעה פנה ארז אייזן לאמרגנו של פבלו רוזנברג והציע לו לעשות שימוש בתמונות ללא תשלום תמורת התחייבות למתן קרדיט בכל פרסום או שימוש בתמונות. בהתאם נשלחו התמונות בדואר, כאשר הן נושאות לוגו ומספר טלפון של הצלם.

 

חלפו שנים ולפתע גילה הצלם את אחת התמונות ברשת האינטרנט. חיפוש מהיר העלה כי כל התמונות מופיעות באתרו של פבלו רוזנברג ותמונה ספציפית אחת מפורסמת באתרים רבים כגון "מפה" "טיקטנט" ו"NEWS1”  לצורך קידום הופעותיו השונות, כאשר הקרדיט שצורף נגזר, כך שלא ניתן לצלם קרדיט בכלל.

 

פניית בא כוחו של הצלם אל הזמר הניבה, בסופו של דבר, הסרה של התמונות מהאתר של פבלו רוזנברג אך לא מיתר האתרים. דרישה לקבלת פיצויים ראוים סורבה ועל כן הוגשה תביעה בדרישה לפיצוי בגין הפרת זכויות יוצרים.

 

"הקרדיט הושמט בתום לב"


במסגרת התביעה התברר, כי פבלו רוזנברג אינו מתכחש לכך שהתובע זכאי לקרדיט, אך לטענתו הקרדיט הושמט "בתום לב" ועל כן אין לחייבו בפיצוי בגין הפרת זכות יוצרים. כן טען פבלו רוזנברג, כי אתר הבית שלו הכולל תמונות פסיפס רבות הוקם על ידי איש מקצוע מבלי שהוא נטל חלק בבניתו ולכן לא היה מודע להפרה.


בנוסף טען פבלו רוזנברג כי הוא אינו אחראי להעברת התמונות לאתרים אחרים ו/או לפרסומן שם. עוד טען הנתבע כי מכיוון שהצעות הפשרה שהציע לצלם נדחו על ידו, עצם הגשת התביעה מהווה חוסר תום לב מטעם התובע.


במסגרת חקירת אחיו של פבלו רוזנברג, מר שמוליק רוזנברג, אשר העיד מטעמו התגלו סתירות בגרסתו של פבלו רוזנברג.


בעוד הוא מודה באי מתן קרדיט ובהפרת זכותו המוסרית של התובע, סירב שמוליק רוזנברג לקחת אחריות להפצת התמונות לאתרים אחרים, וטען כי אותם אתרים נוהגים להשיג את התמונת בכוחות עצמם. טענה זו נסתרה על ידי עדים שהעידו מטעם התובע, הגב' קרן סמואל דלח מאתר "מפה" העידה כי כל החומר המצוי באתר "מפה" מגיע ביוזמת הפונים; גם מר רנדרי מינייב מאתר "טיקטנט" אישר כי התמונות התקבלו ממר שמואל רוזנברג.

 

ביהמ"ש: רוזנברג הפר את זכותו המוסרית של התובע 

 

בהתאם קבע בית המשפט כי הזמר פבלו רוזנברג הפר את זכותו המוסרית של התובע בצילומיו. בנוסף קבע בית המשפט כי יש לראות בכל תמונה כיצירה עצמאית ואין לראותן כמסכת אחת של מעשים ועל כן בגין פרסום של כל תמונה באתרו ישלם פבלו רוזנברג פיצוי של 8,000 שקלים.


באשר לאתרים שאינם אתר הבית של פבלו רוזנברג אשר בהם פורסמה התמונה, קיבל בית המשפט את טענתו של הצלם להפרה תורמת של פבלו רוזנברג בהפרת זכויות היוצרים, תוך קביעה כי פעולתו של פבלו רוזנברג או מי מטעמו תרמה ממשית ומשמעותית להפרת זכויות היוצרים של התובע, יחד עם זאת נקבע כי התובע הוכיח אך ורק הפרה ורמת של פבלו רוזנברג בשני אתרים. בהתאם חייב בית המשפט את פבלו רוזנברג לשלם לצלם פיצוי של 5,000 שקלים בגין הפרת זכויות היוצרים באותם אתרים.

 

בנוסף חייב בית המשפט את פבלו רוזנברג לשלם לצלם 7,000 שקלים בוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין.


הצלם ארז אייזן יוצג על ידי עו"ד סער גרשוני ממשרד גרשוני שלומוביץ העוסק בקניין רוחני, דיני אינטרנט ולשון הרע.