התסריט הבא הוא הסיוט האולטימטיבי של כל גבר: יום אחד תדפוק אישה שלא ראית שנים על דלת ביתך ולידה יעמוד ילד שדומה לך קצת יותר מדי. בזמנו היא הבטיחה שאין לך מה לדאוג, היא לוקחת גלולות, אולי אפילו עקרה. ובכל זאת - מזל טוב, אתה אבא! ומעכשיו גם תשלם מזונות.

 

הביטוי "גניבת זרע" מתייחס למקרים שבהם אישה מביאה לעולם ילד בניגוד לרצונו של אביו הביולוגי. לרוב מדובר במקרים שבהם האישה מציגה את עצמה במכוון בפני הגבר כמי שאינה עתידה להרות כתוצאה מקיום יחסי מין ביניהם, אם משום שהיא נוטלת גלולות למניעת הריון, אם מתוקף היותה עקרה. מטבע הדברים, בדרך כלל מקרים של גניבת זרע מתרחשים בין גבר ואישה שאינם מנהלים חיים משותפים.

 

ברוב המקרים גברים שהפכו לאבות בניגוד לרצונם אינם מתנדבים לשלם מזונות מרצונם החופשי, אלא מכורח תביעת מזונות שמגישה האם. כדי לחייב גבר לשלם מזונות של קטין, נערכת בדיקת אהבות גנטית. כאשר הבדיקה מבוצעת כנדרש, היא נחשבת בטוחה ב-99%.

 

האם ניתן לכפות על גבר לבצע בדיקת אבהות?

 

החיוב של גברים לבצע בדיקת אבהות הינו מכוח תיקון חוק מידע גנטי. בעבר, כאשר הבדיקה הייתה פולשנית, לא הייתה לבית המשפט סמכות לכפות את ביצועה ובמקרים בהם סירב האב לבצע בדיקה, הסיק בית המשפט כי הוא אכן האב וחייב אותו לשלם מזונות. כיום, ישנה סמכות לבתי המשפט לאלץ גברים להיבדק.

 

האם ניתן להימנע מתשלום מזונות לילד שנולד כתוצאה מגניבת זרע?

 

לילד בלתי רצוי שנולד בעקבות גניבת זרע מגיעים מזונות בדיוק כמו לכל ילד אחר. הרציונל המשפטי הוא שלא ניתן להעניש ילד חטאי אמו. היו מקרים אחדים לאורך השנים בהם שופט פסק לילד מזונות מופחתים, על מנת להרתיע את האם, אך רובם של השופטים ימנע מכך.

 

האם ילד שנולד כתוצאה מגניבת זרע זכאי לרשת את אביו?

 

ילד שנולד מחוץ לנישואין מהווה יורש לאביו בדיוק כמו כל אחד מילדיו האחרים. ניתן למנוע זאת באמצעות השארת צוואה. מאידך, בכל הקשור בתשלום מזונות לקטין, גם צוואה לא תמנע מילד לקבל את זכותו למזונות מתוך העיזבון של אביו.

 

האם גניבת זרע היא עבירה פלילית?

 

התשובה היא שלא. החוק הפלילי אינו מכיר בסוג גניבה כזה. על אף שהמעשה מכונה בעגה המשפטית "גניבת זרע", זרע הוא אינו רכוש שניתן לגנוב.

 

מתי גבר שזרעו נגנב רשאי לתבוע פיצויים?

 

כאמור, העילה לתביעה במקרים של גניבת זרע אינה פלילית אלא נזיקית. לרוב העילה היא "תרמית" ולעיתים מצטרפות עילות נזיקיות נוספות – מצג כוזב, הטעיה, חוסר תום לב, הפרת חוזה לא כתוב או רשלנות.

 

כדי לזכות בתביעה על הגבר להוכיח כי האישה רימתה אותו ביודעין ובכוונה תחילה. למשל עליו להראות שהאם טענה שהיא משתמשת באמצעי מניעה, או שהבטיחה לבצע הפלה במידה ותכנס להריון.

 

פעמים רבות מגיעים למצב שמדובר במילה של הגבר מול מילתה של האישה ובית המשפט צריך להחליט למי הוא בוחר להאמין. לרוב בית המשפט נמנע מלקבוע פיצויים על גניבת זרע, משום שבפועל האם מחזירה לאב את דמי המזונות שהוטלו עליו ומי שנפגע בסופו של דבר הוא הילד. לאורך השנים התקבלו מקרים בודדים בהם הצליח גבר להוכיח בבית המשפט את טענותיו ולכן חשוב מאוד להיעזר בשירותיו של עורך דין המתמחה בכך.

 

עם זאת, ישנם מקרים היוצאים מן הכלל. לאחרונה, קבע בית משפט השלום בתל אביב במסגרת פסיקה תקדימית כי אישה שגנבה זרע של גבר תשלם לו פיצוי של 120 אלף שקל. מדובר במקרה בו האישה טענה בכל תוקף שהיא עקרה. השופטת קבעה כי היא הונתה את הגבר ופגעה בפרטיותו.

 

האם ניתן לכפות על אישה לבצע הפלה בטענה של גניבת זרע?

 

בית המשפט לענייני משפחה בחיפה דן בעבר בסוגיה וקבע, שלא. השופטת קבעה כי זכויותיה של האישה לבריאות ולשלמות גופה גוברות בשל היות העובר חלק מגופה. באשר לטענת הגבר, לפיה האישה שיקרה לו ואמרה שהיא נוטלת גלולות, פסקה השופטת גם הגבר, בדיוק כמו האישה, אחראי לנקוט באמצעים למניעת הריון.

 

מדוע חשוב לברר מיהו האב?

 

הפסיקה קובעת באופן גורף כי זכותו של כל ילד לדעת מי אביו. לזכות זו יש השלכות על הילד במישורים רבים – רגשי והתפתחותי, תרבותי, כלכלי ורפואי-גנטי. כבוד האדם כולל את הזכות של כל אחד לקבל מידע מלא על זהותו.

 

האם אפשר לדרוש בדיקה להוכחת אבהות לאחר פטירת האב?

 

התשובה היא שכן. בדיקה להוכחות אבהות ניתן לדרוש בכל שלב, גם לאחר פטירתו של האב.

 

מה קורה במקרים בהם האב חייב במזונות ובמקביל האם חייבת בפיצויים?

 

כאמור, טובת הילד עולה על זו של הוריו במקרים של גניבת זרע ובית המשפט רואה בחומרה רבה פגיעה בביטחון הכלכלי של הילד. משום כך, באותן פעמים שבהן כן נקבע פיצוי לטובת האב, סביר שפיצוי זה יינתן לו בעתיד, לאחר תום התקופה בה מחויב האב בתשלום מזונות.

 

דוגמה לכך ניתן לראות בפסק דין שניתן בבית המשפט לענייני משפחה בירושלים, כאשר אישה נשואה על סף גירושין גנבה זרע מבעלה והשתמשה בו בהפריה חוץ גופית. האישה חויבה להחזיר לגבר את מלוא הסכום שיהיה עליו לשלם לאורך השנים כמזונות עבור הילדה שנולדה להם, בתוספת לפיצוי בסך 100 אלף שקל. מועד הפירעון של סכומים אלה נקבע לזמן שבו תגיע הקטינה לבגרות על פי חוק.

 

האם יש מקרה שבו בית המשפט לא יאשר בדיקת רקמות?

 

ישנו מקרה אחד שבו בית המשפט לא יאשר בדיקת רקמות להוכחת אבהות: כאשר מדובר באישה נשואה, התובעת בעלות מגבר שאינו בעלה. הסיבה לכך, היא שבמידה ויתגלה כי בעלה של האישה אכן אינו אביו של הילד, ייחשב הילד כממזר על פי הדת היהודית. משום כך, גם כאשר הבעל בטוח שהילד שנשאה אשתו ברחמה אינו שלו, יש להניח שבית המשפט יתנגד לדרישה לבצע בדיקת אבהות.

 

יש לך שאלה?

פורום אבהות | גניבת זרע

 

למעט מקרים מסוימים בודדים לאורך השנים, בתי המשפט נוטים לרוב לדחות תביעות של גברים שנגרמה להם גניבת זרע. לאור פסיקות של השנים האחרונות, ייתכן כי מגמה זו מתחילה להשתנות. כך או כך, אין ספק כי מדובר בנושא בעייתי הדורש ייעוץ מקצועי מעורך דין שמכיר היטב את התחום.