חברת אבטחה ניכתה משכרו של עובד כספים לחברת ביטוח, אך הכספים לא הגיעו אל קופת הגמל והפוליסה של העובד נותרה ריקה. בית דין האזורי לעבודה בבאר שבע הרשיע את המעסיקה בעבירה של אי העברת סכומים שנוכו משכר עובד, וגזר עליה בשבוע שעבר (יום ג') קנס כספי בסך 36,000 שקל.

 

חברת קבלן המספקת שירותי ניקיון ואבטחה, העסיקה עובד בתפקיד מאבטח במשך תשעה חודשים בשנת 2006. במהלך תקופה זו, נוכו משכרו כספים לחברת ביטוח "מגדל". חודשים ספורים לאחר תחילת העסקתו העובד פנה ל"מגדל" וגילה להפתעתו הרבה כי אין בחברה פוליסה על שמו. העובד פנה למעסיקיו ולאחר בירור קצר, הוחתם על מסמכי הצטרפות לחברת "הפניקס". עם זאת בתום העסקתו, גילה העובד כי גם בחברת "הפניקס", הפוליסה נותרה ריקה.

 

כשנתיים מאוחר יותר המעסיקה פנתה לחברת "הפניקס", וטענה כי היא בקשה לזקוף לזכותו של העובד את יתרת הכספים הנמצאים ברשותה, אך הדבר לא נעשה, ובמקום נזקפו הכספים בטעות לזכותם של עובדים אחרים. המעסיקה קיבלה זיכוי עבור הטעות, אך העובד עדיין לא קיבל את המגיע לו.

 

בשנת 2011, חמש שנים אחרי ביצוע העבירות העובד שעדיין לא קיבל את הניכויים, פנה למשרד המסחר והתעשייה, והתלונן על המקרה. בעקבות החקירה המעסיקה מסרה לעובד המחאה בסך 1,350 שקל עבור כספי התגמולים לחברת הביטוח שנוכו משכרו.

 

הקנס המקסימלי באי העברת כספים לעובד עומד על 2,373,000 שקל

 

לטענת המאשימה, מדובר בעבירה נמשכת, אשר פגעה בזכותו הבסיסי של העובד בשכרו ובתנאיו הסוציאליים. וכל עוד העובד לא הגיש תלונה, הוא לא קיבל את הכספים שלו. על כן המאשימה עתרה להשית על המעסיקה קנס כספי בשיעור 70% מהקנס הגבוה ביותר, שהוא 2,373,000 שקל, ולחייב אותה בחתימה על כתב התחייבות, על מנת להימנע מביצוע עבירות דומות לתקופה של שלוש שנים.

 

הנאשמת טענה כי היא מעסיקה מדי חודש קרוב ל- 1,500 עובדים. מאחר והעובד הגיש את התלונה רק אחרי חמש שנים, מסמכים רבים לא היו ברשותה, והיא סברה כי העברת הכספים בוצעה על ידי חברת הביטוח. אך מהרגע שנודע לה, היא מיד העבירה לו את הניכויים בצירוף ריבית והפרשי הצמדה.

 

עוד טענה כי מאז שנת 2008, לאחר שהורשעה בשתי עבירות בגין אי תשלום חופשה שנתית ואי ניהול פנקס חופשה, היא מקבלת הדרכה מהמחלקה המשפטית ודואגת לזכויות כל העובדים שלה. המעסיקה ציינה כי הטלת קנס בשיעור של למעלה משני מיליון שקל, עלולה לסגור את החברה ולהביא לפיטורי מאות עובדים.

 

לאחר שמיעת טענות הצדדים, קבע בית הדין כי מדובר בעבירה חמורה, הפוגעת בזכותו הבסיסית של העובד. עם זאת השתכנע כי המעסיקה לא לקחה לכיסה את הכספים אשר ניכתה משכר העובד, אלא בשל טעות הניכויים לא הגיעו ליעד, ואף היא פועלת בשנים האחרונות לשמירת זכויות עובדיה.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות עובדי קבלן | חברות כוח אדם וחשיפת שחיתות בעבודה
פורום דיני פנסיה | פרישה מעבודה

 

בנסיבות אלה קבע בית הדין, כי יש להקל בעונש ולגזור על המעסיקה קנס אשר הנמצא בגבול התחתון של מתחם הענישה בסך של 36,000 שקל. בנוסף המעסיקה נדרשה לחתום על התחייבות להימנע מביצוע העבירות בהן הורשעה במשך שלוש שנים, ואם לא תעשה זאת, תישא בתשלום הקנס המרבי הקבוע בחוק.

 

ת"פ 23145-11-11