בית המשפט המחוזי בירושלים גזר בשבוע שעבר 28 חודשי מאסר בפועל על צעיר שהורשע בעבירת שוד לאחר שהתנגש במכוון ברכב אחר, על מנת לשדוד אותו.


לפי כתב האישום, באוקטובר 2013 בשעות אחר הצהריים, נסע הנאשם יחד עם חברו באזור ירושלים. לאחר שהבחינו ברכבה של המתלוננת החליט הנאשם לפגוע ברכבה ולגרום לה לעצור את הרכב. הנהגת שהרגישה בפגיעה ברכבה, עצרה בצד הדרך על מנת לבדוק את פשר הפגיעה ואת הנזק שנגרם.


הנאשם קיבל את ההזדמנות שחיכה לה, עצר את רכבו, ניגש אל הנהגת והציע את עזרתו. המתלוננת אמרה בתגובה שהכל בסדר וכי היא אינה זקוקה לעזרה ונכנסה חזרה אל הרכב. הנאשם, שביקש להשלים את מעשה העבירה, ניגש אליה שוב ושאל אותה דרך חלון הרכב לשלומה. טרם הספיקה לענות, תקף אותה הנאשם ותלש שרשרת זהב מעל צווארה.


הנהגת המבוהלת החלה להיאבק בו והוא, בניסיון להשתחרר מאחיזתה, נשך אותה בידה וברח מהמקום. המתלוננת נותרה עם שריטות וסימן נשיכה על זרועה.


לאור גילו הצעיר ונסיבות חייו, הורה בית המשפט על עריכת תסקיר בעניינו. לפי התסקיר עלה כי כי מדובר בצעיר שהוריו נפרדו כשהיה רק כבן 8, כאשר אביו הינו מכור לאלכוהול ואמו עזבה זה מכבר לשבדיה, שם נישאה לאחר, וניתקה כל קשר עם משפחתה.


החל להשתמש בסמים כשהיה בן 10 בלבד 


כמו כן, התגלה כי הצעיר מעולם לא למד בבית הספר, ואף אינו יודע קרוא וכתוב. אחיו הצעיר של הנאשם מרצה אף הוא עונש מאסר לאחר שהורשע בעבירת גניבה. עוד לדבריו, הוא הלך בעקבות אביו, והחל לשתות ולהשתמש בסמים כשהיה ילד כבן 10 בלבד. לגבי עברו הפלילי, הוא אמנם לא הורשע בעבר אולם במקביל לכתב האישום בגין עבירה זו, מתנהלים נגדו תיקים פלילים נוספים אשר עדיין לא הגיעו לידי הכרעה.


לבסוף, למרות נסיבות חייו הקשות, החיים בשוליים אליהם הורגל מכורח הנסיבות, והתמכרותו המוקדמת לסמים ולאלכוהול, קבע שירות המבחן כי הצעיר אינו בשל עדיין לתהליך שיקום אינטנסיבי, ולכן המליץ כי בית המשפט יטיל עליו עונש מאסר, במסגרתו ייבחן הליך טיפולי מתאים.


בא כוחו של הנאשם עתר בפני בית המשפט כי שירות המבחן ישקול שנית המלצה להליך טיפולי, ויחזור בו מהמלצתו לשים את הצעיר מאחורי סורג ובריח. לטענתו, יש להתחשב בנסיבות חייו הקשות, וכן בעובדה כי אינו בעל עבר פלילי עשיר, ועדיין לא הורשע בעבירות אחרות שיוחסו לו.


בתחילת דבריו, קבע השופט כי הוא דוחה את עתירת הסניגור בנוגע לשקילה מחודשת של המלצת שירות המבחן, וכי אין מקום להקל בעונשו רק בשל נסיבותיו האישיות. יתרה מכך, לפיו לא הובאה כל הוכחה כי הנאשם מתאים לטיפול שיקומי, וכל הראיות הצביעו ההפך.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי
פורום מעצר - זכויות עצורים ושחרור ממעצר
 


באשר לעבירה עצמה, קבע השופט, כי מדובר בעבירה חמורה אשר במסגרתה פגע הנאשם בנפשה ובגופה של המתלוננת על לא עוול בכפה, כמו גם בתחושות הביטחון של הציבור כולו. בנוסף, קבע כי המעשה תוכנן מראש והצעיר פגע בכוונה ברכבה של המתלוננת על מנת לגרום לה לעצור בצד הדרך.


לפי כל אלה, ותוך התחשבות מידתית בנסיבות חייו, גזר השופט על הנאשם 28 חודשי מאסר בפועל, ושנת מאסר על תנאי. לאור מצבו לא הטיל עליו השופט קנס כספי או פיצוי למתלוננת.


ת"פ 51010-02-14