אב רשום של קטין כבן שנתיים, הגיש בפני בית המשפט לענייני משפחה בנצרת תביעה לבירור אבהות, בטענה כי הילד נולד לאחר הגירושין, ויש לו ספקות כי אינו אביו הביולוגי. השופט קבע כי לקטין ייגרם נזק אם הבדיקה לא תבוצע, על כן קיבל לאחרונה את התביעה לביצוע בדיקה גנטית על פי עיקרון טובת הילד.

 

לבני הזוג שתי בנות בגילאים 7 ו-10 שנולדו במהלך חיי הנישואין. בעת ההריון השלישי, נפרדו ההורים, ולאחר שנחתם הסכם גירושין נולד הקטין, שכיום בן שנתיים. בינתיים ההורים שבו לחיות יחד כבני זוג, אולם האב מסרב לקיים קשר הורי עם הילד, מאחר וקיים ספק שאינו אביו הביולוגי, ואף טען כי אם יתברר הספק כנכון, לעולם לא יכיר בקטין כבנו.

 

האפוטרופוס לדין, שמונתה על ידי בית המשפט, המליצה לברר את עניין אבהות הקטין באמצעות בדיקה גנטית לשם הסרת הספקות, ולשם קבלת בטחון בעניין זהות האב. עוד טענה כי מאחר והקטין בן שנתיים בלבד, והמערכת היחסים עם האב עדיין לא גובשה ועוצבה, הבדיקה עשויה להסיר את הספק מעל ראשו של התובע ולצמצם את המחלוקת בין ההורים.

 

אם הקטין בטוחה באבהותו של האב, וטענה שהוא התלווה אליה במהלך ההריון לבדיקות רפואיות, ואף שמח לדעת את מין היילוד, אולם בחודש השישי להריונה הודיע לה כי הוא מעוניין להיפרד ממנה, ודרש שתפסיק ההריון בשלב המתקדם.

 

לטענת האם, התביעה הוגשה בחוסר תום לב, ונועדה להתחמק מתשלום מזונות וביצוע חובות הוריות אחרות, כמו בניית קשר עם הילד. עם זאת הסכימה שתתבצע בדיקה גנטית לשם הסרת הספקות אחת ולתמיד.

 

תוצאת בירור אבהות עשויה לגרום נזקים נפשיים לקטין

 

השופט ציין כי החשש מבירור תביעה לאבהות במקרה זה הוא מחיקת האב הרשום, וכתוצאה מכך פגיעה בזכויותיו הכלכליות של הקטין למזונות ולירושה, ופגיעה בגיבוש זהות ובהתפתחות הקשר עם האב הרשום.

 

עם זאת השופט סבר כי דווקא הותרת האב בספק, עלולה לגרום לפגיעה קשה יותר בקטין, במקרה וישמע את האב טוען כי אינו אביו הביולוגי, או ייחשף בעתיד למידע זה.

 

השופט התרשם כי כיום לא מתקיים כל קשר בין האב לקטין על רקע הספק שהוא טוען לאבהות, והאב לא מוכן לפתח קשר הורי עד שיידע בוודאות אם הוא אביו הביולוגי. על כן קבע כי יש לבצע בדיקה גנטית לוודא זהות האב הביולוגי לטובת הקטין, על מנת שהאב יעשה מאמץ אמיתי לקיים קשר עם בנו הקטין, או במקרה והתברר כי אינו אביו הביולוגי, הילד לא ייחשף לתחושת אי וודאות, שעשויה לגרום נזק נפשי קשה.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות הילד
פורום אבהות | גניבת זרע

 

בנסיבות אלה הגיע בית המשפט למסקנה כי ביצוע הבדיקה הגנטית לבירור האבהות חיוני ודחוף עבור טובת הקטין ורווחתו ומהווה צורך ממשי הגובר על כל פגיעה אחרת שיכולה להיגרם לו כתוצאה מביצועה בהיותו בן שנתיים. עוד נקבע כי לאחר קבלת ממצאי הבדיקה הגנטית יישקל המשך הטיפול בהליך.

 

תמ"ש 26368-10-14