לא פעם, הליכי גירושין מלווים במאבקים קשים על כסף, זכויות וסכסוכים הנוגעים לילדים. במקרים מסוימים במסגרת הליך הגירושין נדרש בית המשפט לענייני משפחה לדון בתביעת אבהות המוגשת על ידי אחד מהצדדים, ולהכריע האם יש לבצע בדיקת רקמות כדי לוודא או לשלול אבהות.


לקביעת אבהות או שלילתה יש השלכות שונות על האב עצמו ועל הילדים, הן מבחינה דתית והן מבחינה משפטית, ובית המשפט יכריע בסוגיה בהתחשב בטובת הילד. אם בדיקת האבהות עלולה לפגוע בילדים, הבדיקה לא תאושר.


כאשר יש חשש להשלכות מבחינה הלכתית, בית המשפט יפנה לקבלת חוות דעת מבית הדין הרבני. אם בית הדין הרבני יקבע כי יש חשש לממזרות, בית המשפט ידחה את הבקשה, אלא במקרים של סכנת חיים, למשל כאשר יש צורך בתרומת איברים או בווידוא מחלה גנטית.


בדיקת רקמות לצורך הכרה באבהות


בדיקת אבהות היא למעשה בדיקה לסיווג רקמות, והיא מהווה אמצעי יעיל ומהיר לשלילת או וידוא אבהות בוודאות של 99%. אם בית המשפט מאשר את הבקשה לביצוע הבדיקה, היא תתבצע במעבדה מורשית באחד מבתי החולים בנוכחות כל המעורבים, באמצעות דגימת רוק, שיער או דם.


בארץ ניתן לבצע את הבדיקה רק לאחר הוצאת צו מבית המשפט, וגם בית הדין הרבני מכיר בתוצאותיה. באופן עקרוני לא ניתן לחייב את הצדדים בביצוע הבדיקה, אך סירוב לבצעה יכול להוות ראיה כנגד הצד שמסרב לבצע אותה וכן עלול להוביל למאסר עקב ביזיון בית המשפט.


לא ניתן לבצע אותה באופן פרטי אלא רק באמצעות פנייה לבית המשפט וקבלת צו משפטי, בשל חוקי ההלכה אשר עלולים לפגוע בטובת הילד. במקרים כאלו, עקרון טובת הילד גובר על זכות היסוד של האב להכרה באבהותו ועל החשיבות הרבה של האב בחיי הילד.


הסיבה לכך נעוצה בעובדה שאם בעקבות הבדיקה הגנטית יתגלה שהאם הרתה לגבר שאינו בעלה, הילד ייחשב לממזר ויחולו עליו הגבלות שונות בהתאם להלכה, כגון איסור להינשא. לכן בחלק מהמקרים הרשויות לא יאפשרו לבצע את הבדיקה גם אם שני ההורים רוצים לדעת בוודאות את האמת.


באילו מקרים מוגשת תביעת אבהות במהלך הליכי הגירושין?


כאשר ההורים בהליכי גירושין, יש משנה חשיבות לשאלת האבהות מאחר שהיא יכולה להשליך על זכויות וחובות האב. לדוגמה, לילד שהוכר כבנו הביולוגי של גבר מסוים יש זכות חוקית לרשת אותו בבוא היום, וכן ניתנת לו ההזדמנות והזכות לדעת מיהו אביו. מבחינת האב, הוא חייב לשלם דמי מזונות עבור ילדיו הקטינים, וכן זכאי לשמור על קשר רציף עמם באמצעות הסדרי ראייה.

 

יש לך שאלה?

פורום זכויות הגבר | זכויות הגבר במשפחה


תביעת האבהות יכולה להיות מוגשת על ידי האישה המעוניינת לקדם את תשלום המזונות והליך הגירושין, על יד הבעל שחושד כי אשתו בגדה בו והילד אינו שלו או לחלופין מבקש להימנע משתלום מזונות, וכן על ידי הילד עצמו שזכאי לתבוע הכרה באבהות ולדרוש את זכויותיו.