בית המשפט העליון קבע השבוע (יום ב') כי בית חולים התרשל, כאשר לא הסביר כיאות את הממצאים הגנטיים להורי תאומים שנולדו עם מחלה מוחית קשה שמקורה בפגם גנטי, והטיל אחריות של 20% גם על הרופא המטפל של האם ואת קופת החולים שהוא עובד בה. בית המשפט קבע פיצויים בסכום של כשלושה מיליון שקלים וכן הוצאות משפט בסכום 55 אלף שקלים.


בית החולים ערער על פסק דין קודם שקבע כי האחריות מוטלת עליו וכן כי גם להורים יש אשם תורם, מכיוון שלא ביררו את משמעות הייעוץ הגנטי שניתן להם בבית החולים. אף ההורים ערערו על גובה הפיצויים שנפסקו.


לתאומים שני אחים בריאים, אך האחות הבכורה מתה בגיל שמונה לאחר שסבלה ממחלה מוחית קשה שפרטיה לא התבררו עד היום. בימי חייה נבדקה בבית החולים, והאם הופנתה לייעוץ גנטי כדי לבדוק אם הרקע למחלתה הוא גנטי, אך לא ניתנה אבחנה סופית בעניין.


משמעות הממצאים הגנטיים לא הוסברה להורים


הרופא המטפל מקופת החולים עקב אחר ההריונות של האם מלבד ההיריון של האחות הבכורה, וכבר בהריונה השני של האם, אשר לימים הסתיים בהולדת ילד בריא, הפנה אותה לייעוץ גנטי. ההורים פנו לייעוץ במרפאה הגנטית של בית החולים, ולטענתם נאמר להם כי אם תתגלה בעיה בבדיקות, יתקשרו אליהם לדווח על כך.


הבדיקות הגנטיות לאותו היריון נמצאו תקינות, והמרפאה לייעוץ גנטי שלחה את התוצאות להורים ולרופא המטפל, וציינה כי יש סיכון של 25% בהריונות הבאים לליקוי התפתחותי על רקע גנטי, ולכן יהיה צורך במעקב. ההורים טענו כי לא קיבלו תוצאות אלה מעולם, וגילו על כך רק לאחר לידת התאומים. מאחר שהמרפאה לייעוץ גנטי מעולם לא התקשרה אליהם, כפי שנאמר להם שיקרה אם תתגלה בעיה, הניחו שההיריון תקין.


במהלך ההיריון עם התאומים עברה האם בדיקה לסקירת מערכות בבית החולים, שם צוין כי הבת הבכורה סבלה מפיגור התפתחותי אשר הרקע שלו אינו ברור. בסקירה לא נמצאו ממצאים חריגים והומלץ על בדיקות אולטרה סאונד כל שבועיים. תוצאות כל הבדיקות היו תקינות.


לאחר הלידה התברר שהתאומים לוקים באותה מחלה שממנה נפטרה אחותם הבכורה


לידת התאומים עברה בשלום, אך מהר מאוד לאחר הלידה התברר כי הם לוקים באותה מחלה שבה חלתה אחותם הבכורה, שטיבה לא ידוע. לאחר מכן תבעו ההורים את קופת החולים, את בית החולים ואת הרופא המטפל בגין רשלנות רפואית שבמסגרתה לא נמנע היריון התאומים.


בית המשפט המחוזי הטיל את האחריות על המרפאה לייעוץ גנטי שבבית החולים, וכן ייחס להורים אשם תורם, מאחר שלא ביצעו בירור לגבי הייעוץ הגנטי שקיבלו. על כך ערער בית החולים לבית המשפט העליון, ואילו ההורים ערערו על גובה הפיצויים.


לאחר שבחן את כל השתלשלות העניינים, קבע בית המשפט העליון כי האחריות למלוא הנזק נופלת הן על בית החולים והן על הרופא המטפל. מאחר שהמרפאה הגנטית לא וידאה כי ההורים הבינו את השלכות הייעוץ הגנטי שקיבלו הטיל עליה בית המשפט אחריות של 80%, והרופא המטפל הפר את חובת המעקב, ועל כן הוטלה עליו אחריות של 80%. בית המשפט אף הסיר כל אחריות מההורים, בקביעה כי נשללה מהם האפשרות להחליט אם הם מעוניינים להמשיך עם היריון בסיכון.


בית המשפט קבע כי קיימת אי ודאות לגבי תוחלת החיים הצפויה לתאומים, אשר נקבעה בהליך הקודם לפי חוות דעת מומחה על 11 שנים בלבד, ולכן הכריע שיש להוסיף לתשלום שנקבע בהליך הקודם גם תשלומים עתיים שישולמו החל מגיל 11 בכל חודש.

 

יש לך שאלה?

פורום רשלנות רפואית באבחון
פורום רשלנות רפואית בלידה


בית המשפט פסק כי לפיצוי שנקבע בסכום של מיליון וחצי שקלים, יש להוסיף סכום של 600 אלף שקלים וכן את הסכום שנוכה בגין רשלנות ההורים, ובסך הכול נקבע הפיצוי על כשלושה מיליון שקלים. כמו כן, מרגע שיגיעו התאומים לגיל 11 ישולם להורים סכום של 20 אלף שקלים בחודש לצורכי הטיפול בהם. נוסף על כך ישלמו המפצים, כל אחד על פי יחסו, את הוצאות המשפט בסך 55 אלף שקלים.

 

ע"א 1355/11


ע"א 1576/11


ע"א 2842/13